لبه تکنولوژی

December 15, 2015
14:45 سه شنبه، 24ام آذرماه 1394
کد خبر: 75007

ساخت رگ‌های خونی با پرینتر سه‌بعدی

محققان آمریکایی با استفاده از چاپ سه‌بعدی موفق به ساخت رگ‌های خونی زنده شدند تا نوآوری جدیدی در این عرصه رقم بخورد. به گزارش خبرگزاری مهر، با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی می‌توان از عکس‌های ذخیره شده در رایانه، نمونه سه‌بعدی واقعی ساخت. تکنولوژی استفاده شده در چاپگرهای سه‌بعدی این امکان را به مصرف‌کنندگان می‌دهد تا از ماده‌های کامپوزیتی در طراحی‌های خود برای چاپ سه‌بعدی بهره ببرند. چاپگرهای سه‌بعدی می‌توانند طرح‌های رایانه را به صورت یک نمونه واقعی و با دقت بسیار بالا چاپ کنند. چاپگرهای سه‌بعدی فناوری‌های جدیدی هستند که با سرعت زیاد در حال پیشرفت بوده و می‌توانند طرح‌های رایانه ای را به صورت اشیای سه‌بعدی چاپ کنند.
 
محققان آمریکایی آزمایشگاه Lawrence Livermore National Laboratory مشهور به LLNL با استفاده از چاپ سه‌بعدی توانستند عروق خونی زنده و کاربردی را به صورت سه‌بعدی و همانند نمونه واقعی تولید کنند. بیوپرینترهای سه‌بعدی همانند چاپگرهای سه‌بعدی هستند و عملکردی شبیه به آنها دارند، اما محققان مواد مصرفی در چاپگرهای سه‌بعدی معمولی را با «بیوجوهرها» (موادی که با بدن انسان سازگاری دارند) جایگزین کردند. محققان آزمایشگاه LLNL به سرپرستی Monica Moya برای ایجاد رگ‌های خونی چاپ شده سه‌بعدی، این مواد خاص را با سلول‌های زنده ترکیب کردند.
 
Monica Moya درباره این پروژه می‌گوید: «این روش برای فعال کردن رگ‌های خونی کوچک یا مویرگ‌های انسانی طراحی شده‌اند تا خود به خود توسعه پیدا کنند.» در رابطه با چگونگی این فرآیند باید گفت که در ابتدا، لوله‌ها در خارج از سلول‌ها چاپ می‌شوند تا مواد مورد نیاز را به اطراف محیط چاپ شده تحویل دهند. در پایان، مویرگ‌ها می‌توانند به لوله‌های چاپ شده متصل شوند و مواد را به سلول‌ها تحویل دهند، همان کاری که در بدن انجام می‌شود. Monica Moya سرپرست این پروژه می‌گوید: «این رگ‌های خونی را نمی‌توان پیوند زد؛ اما چنین رگ‌های خونی برای مطالعات سم شناسی یا آزمایشگاهی مفید هستند. ما امیدواریم با استفاده از توسعه این رگ‌های خونی بتوانیم به نمونه‌های بافت مصنوعی یا حتی پیوند زدن آنها به بدن انسان‌ها دست پیدا کنیم.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.