اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 22, 2015
11:04 سه شنبه، 1ام دیماه 1394
کد خبر: 75149

جزئیات بومی سازی فناوری رایانش ابری/ صرفه‌جویی در خرید نرم افزار

مدیر پروژه بومی سازی فناوری رایانش ابری، جزئیات و مزایای پیاده سازی این طرح را که برای نخستین بار در کشور به اجرا درآمده است، تشریح کرد.
 
مجید محمدزاده در گفتگو با مهر، با اشاره به حرکت کشورهای پیشرفته برای بهره گیری از فناوری رایانش ابری از ۳ سال گذشته تاکنون، اظهار داشت: با پیاده سازی این فناوری، خرید و فروش جهانی سخت افزار و نرم افزار به شدت افت کرده و به سمت صفر می رود. براین اساس پیش بینی می شود به زودی فناوری رایانش ابری روش جایگزینی برای خرید نرم افزار و سخت افزار می شود.
 
وی ادامه داد: این موضوع به این معنی است که کاربر به جای خرید نرم افزار و نصب آن روی کامپیوتر و تامین امکانات سخت افزاری، از فضای ابری استفاده می کند. از این رو آنچه که تاکنون به عنوان امکانات نرم افزاری و سخت افزاری مورد نیاز کاربر بود در حال منسوخ شدن است و تمامی این کاربردها در فضای ابری قابل دریافت خواهد بود.
 
محمدزاده با تاکید براینکه برای نخستین بار این تکنولوژی در ایران در لایه تخصصی پلتفرم و نرم افزار (SAAS و PAAS ) به اجرا درآمده است، گفت: با اجرای این پروژه، دانش فناوری رایانش ابری در کشور بومی شده و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.
 
وی با بیان اینکه هم اکنون در فاز نخست نرم افزارهای حوزه مهندسی در فضای ابری در اختیار متقاضیان قرار می گیرد افزود: متقاضیان با مراجعه به سایت رایانش ابری و عضویت در آن به آدرس https://www.micloud.ir بدون نیاز به سخت افزار و نرم افزار، می توانند با هر نوع ترمینالی اعم از موبایل، تبلت و یا دسک تاپ، نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب و اجرا کرده و خروجی مدنظر خود را دریافت کنند.
 
مدیر پروژه رایانش ابری صرفه جویی در هزینه خرید نرم افزار و سخت افزار را از جمله مزایای استفاده از فناوری رایانش ابری عنوان کرد و گفت: در این سرویس، کاربر تنها با پرداخت هزینه اشتراک فضای ابری، می تواند از این سرویس استفاده کند. انتخاب نرم افزار هزینه بالایی برای کاربر به همراه نخواهد داشت و کاربر تنها برای حجم محاسباتی که سیستم سخت افزاری را به کار خواهد گرفت، هزینه پرداخت می کند.
 
محمدزاده با اشاره به اینکه در این مرحله به عنوان نمونه، استفاده از این فناوری و خدمات مرتبط با آن به مدت یک ماه برای کاربران رایگان خواهد بود تصریح کرد: با رفع تحریم ها و ورود ایران به بازارهای بین المللی، موضوع رعایت حقوق مالکیت معنوی یکی از موضوعات مهمی خواهد بود که باید برای آن قانون اجرایی، مصوب شود. براین اساس استفاده از نرم افزارهای دارای حق لیسانس الزامی خواهد شد که این موضوع هزینه بسیاری را به همراه خواهد داشت.
 
وی افزود: با اجرای قانون حقوق مالکیت معنوی در حوزه فناوری اطلاعات، نرم افزارهای قفل باز شده و کپی شده از بازار جمع آوری خواهد شد و خرید نرم افزارهای اصلی، هزینه بسیاری را به همراه خواهد داشت. اما با وجود فناوری رایانش ابری و استفاده از ابر محاسباتی، می توان در خرید نرم افزار و سرمایه گذاری بر روی آن، صرفه جویی کرد. از سوی دیگر، استفاده از فضای ابری این امکان را به مصرف کننده می دهد که از لحاط سخت افزاری نیز با اجاره دیتاسنتر، در هزینه های خود صرفه جویی کند. چرا که هم اکنون شاهد حجم عظیمی از ثروت سخت افزاری در خانه ها و ادارات هستیم که تنها برای چند ساعت در ماه و یا هفته مورد استفاده قرار می گیرد.
 
مدیر پروژه بومی سازی رایانش ابری با اشاره به اینکه پیشرفت تکنولوژی، بسیاری از نرم افزارها را از رده خارج می کند خاطرنشان کرد: در فناوری رایانش ابری، با پیشرفت تکنولوژی از امکانات سرورها کاسته نمی شود و به همین دلیل در حجم سرمایه گذاری سخت افزاری و نرم افزاری صرفه جویی می شود.
 
محمدزاده گفت: هم اکنون ۳۵۰ نرم افزار بر روی این سیستم پیاده سازی شده که ۳۰ نرم افزار مختص بخش مهندسی است و به تدریج نیز با افزایش سرورها و حجم دیتاسنتر، این نرم افزارها افزایش می یابد.
 
وی تاکید کرد: این فناوری اولین بار در امریکا و کانادا عملیاتی شده و هم اکنون دانش آن در کشور بومی سازی شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.