امینت

تلفن همراه

December 23, 2015
12:58 چهارشنبه، 2ام دیماه 1394
کد خبر: 75160

سطح دسترسی گوشی خود را در نصب نرم افزارهای خاص محدود کنید

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم پلیس فتا ناجا در توصیه به کاربران گوشی‌ های هوشمند گفت: کاربران تلفن های هوشمند مراقب باشند بسیاری از نرم افزارهای پروکسی و VPN  می‌توانند به پورت‌ های باز گوشی آنها  دسترسی یافته و اطلاعات ذخیره شده در گوشی های آنها را به سرقت ببرند.
 
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم پلیس فتا ناجا در تشریح این خبر اظهار داشت : همانگونه که در سیستم های رایانه ای این نرم افزارها تهدید زا بودند و امکان جاسوسی و سرقت از سیستم های PC  را داشتند در گوشی های هوشمند نیز این قابلیت را دارند.
 
سرهنگ علیرضا آذردرخش افزود: کاربران گوشی های هوشمند که به اینترنت متصل هستند، حتما از ذخیره فایل های محرمانه و شخصی بر روی گوشی های خود خودداری کنند.
 
این مقام مسوول با بیان اینکه برخی از کاربران گوشی های هوشمند نمی دانند که اغلب سرورهایی که اشتراک VPN را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، نه تنها تمامی اطلاعات رد و بدل شده را بررسی و کنترل می‌کنند، بلکه به همین وسیله با پورت‌های باز گوشی کاربر به اطلاعات درون گوشی وی دسترسی پیدا کرده و امکان کپی‌برداری و یا دیدن اطلاعات داخلی گوشی کاربر را دارند، گفت: حتما در استفاده از این نرم افزارها دقت نمایند که شرایط آنها چیست و به چه قسمت از گوشی ما می خواهند دسترسی داشته باشند.
 
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم پلیس فتا ناجا اظهار داشت : حتی برخی از VPN به اس ام اس های ارسالی و دریافتی کاربر دسترسی دارند و با نرم‌افزارهای پیشرفته بدون آگاهی کاربر، اطلاعات موجود در گوشی هوشمند یا شبکه داخلی کاربر را برای خود کپی کند.
 
سرهنگ علیرضا آذردرخش با بیان اینکه شرکت های میزبان نرم افزارهای مختلف پیش از نصب نرم افزار از کاربران اجازه دسترسی به کلیه قسمت‌های گوشی از قبیل: خواندن وضعیت و هویت تلفن، خواندن پیام های نوشتاری و ام ام اس، عکسبرداری و فیلمبرداری، ضبط صدا، موقعیت یابی مکانی تقریبی و دقیق، خواندن اطلاعات تماس و گزارش ها، دسترسی کامل به شبکه، قابلیت تغییر یا اصلاح محتویات کارت اس دی و …را از مخاطبین سوال می نمایند، افزود: کاربران باید به این نکات توجه نمایند و اجازه دسترسی را شرکتهای میزبان به قسمتهای مختلف گوشی هوشمند خود را محدود کنند.
 
وی یادآور شد: متاسفانه بسیاری از کاربران به این امور توجهی ندارند و اجازه دسترسی به هر قسمت از گوشی هوشمند خود را به شرکت میزبان می دهند.
 
این مقام مسوول تأکید کرد: اجازه بی قید و شرط به شرکت های میزبان، ممکن است خطرات بسیاری داشته باشد و کاربران گوشی های هوشمند باید بدانند که استفاده از چنین نرم‌افزارها و روش‌هایی، مانند این است که همه محتویات گوشی خود را از تصویر و فیلم شخصی گرفته تا اطلاعات مهم شخصی و کاری، آپلود کرده و در اختیار عموم قرار دهیم.
 
وی در ادامه به کاربران توصیه کرد: حتما یک آنتی ویروس به روز و قوی برای گوشی خود انتخاب کرده و فعال نمایند، ضمن آنکه در نصب نرم افزارها نیز دقت کافی نموده و دسترسی ها را محدود کنند.
 
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم پلیس فتا ناجا در خاتمه اظهار داشت : هموطنان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش آموزش مراجعه نمایند. همچنین در صورت مواجهه با موارد مشکوک می توانند آن را از طریق سایت مذکور بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی به پلیس فتا اعلام نمایند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.