امنیت

فناوری اطلاعات

December 24, 2015
18:20 پنجشنبه، 3ام دیماه 1394
کد خبر: 75178

راهکار جدید پاندا سکیوریتی، هیچ باج افزاری را به سیستم راه نمی دهد!

کریپتولاکر سودآورترین بدافزار مجرمان سایبری در سال 2015 رقم خورده است. این بدافزار از نوع "باج افزار" هاست که با رمزگذاری روی اسناد و فایل های کاربران آنها را از دسترس خارج می سازد. باج افزارها با به دست آوری دسترسی ادمین در سیستم قربانی، باگ نرم افزاری ایجاد می کنند و همان طوری که از نامشان پیداست با وعده رمز گشایی و بازگشت فایل های از بین رفته، از قربانی درخواست باج می کنند! 
اما… چگونه این بدافزار مجرمان سایبری را در سال 2015 ثروتمند ساخت…؟ آیا ابزارهای امنیتی دیگر توانایی مقابله با باجگیرها را ندارند؟!
 
 
مراحل به دام انداختن کاربران در این روش مشابه هم می باشد، مجرمان سایبری با موقعیت یابی قربانی به کمک آدرس آی پی، پیغامی مبنی بر واریز وجه تعیین شده به کمک دستورالعمل های مورد نظر را به قربانی نمایش می دهند. در واقع با این باج گیری، هکرها به پول و کاربر هم به امنیت خود باز می گردد.
 
دنیای تکنولوژی در سال 2015 شاهد روند چشمگیری در قوت روش کرپتولاکر بود به طوری که درصد بالایی از روش های دفاعی را مغلوب خود ساخت و از این طریق باج های کلانی از اشخاص و حتی شرکت های کوچک و بزرگ را به چنگ درآورد.
 
بنا بر اعلام شرکت پاندا سکیوریتی، کریپتولاکر بدلیل وجود شرایطی مکفی برای کلاهبرداری های سایبری، از سال گذشته تا کنون با پیشرفت های بسیاری مواجه شده است. البته خود کاربران اینترنت این شرایط را برای مجرمان محیا می سازند. در ادامه این شرکت به نکاتی در راستای کلاهبرداری های کریپتولاکر و شرایط بوجود آمده برای مجرمان اشاره می کند…
 
این روش عاری از اعلام هرگونه پیغام خطا در حین انجام رمزنگاری و رمزگشایی فایل ها می باشد. 
بدین ترتیب راه برای کارشناسان امنیتی نسبت به قبل دشوارتر شده است. 
با افزایش محبوبیت کریپتولاکر، انواع متنوعی از آنها توسط مجرمان سایبری منتشر گردیده و از طرفی، ابزارهای قدرتمند و وسیعی برای تولید این بدافزارها در شبکه سیاه هکرها نیز فراهم شده است. 
تمام باج گیرها از روش بیت کوین (Bitcoin) برای واریز وجه درخواستی خود استفاده می کنند؛ اما با روش بیت کوین، ردیابی عملیات پرداخت و برداشت غیر ممکن خواهد بود. 
 
توجه بی نظیر قربانیان نسبت به تهدیدات باجگیرها شاید دلیل اصلی تداوم و افزایش طول عمر باج افزارها بوده است. با دریافت باج های سنگین، مجرمان به هدف خود می رسند و برای قربانیان بعدی برنامه ریزی می کنند. این یک روش درآمد زایی برای مجرمان می باشد و طبیعی است که در این راستا خود را روز به روز قوی تر سازند. این درحالیست که بسیاری از مستندات نشان بر عدم بازگشت فایل های قفل شده در سیستم قربانی را دارد، بنابراین بسیاری از باج افزارها حتی با دریافت هزینه های هنگفت هم به قول خود وفا نمی کنند! 
 
کریپتولاکر از دو روش ثابت اما بسیار کاربردی برای انتشار خود استفاده می کند:
از طریق انتشار اکسپلویت یا همان کدهای مخرب
از طریق ارسال ایمیل با یک پیوست مشخص 
همچنان نسخه های جدیدی از باج افزارها مبتنی بر اسکریپت های PowerShell که بطور پیشفرض روی ویندوز 10 قابل اجراست، طراحی شده و درحال پیشروی است که با تداوم آن می توان موج جدیدی از باج افزارها را در آینده پیش بینی کرد. 
اگرچه در دستگاه های تلفن همراه، مجرمان موفق به کدگذاری روی فایل ها نشده اند اما طی ماه های گذشته شاهد حملاتی روی سیستم های عامل موبایل بودیم که مجرمان موفق به ایجاد یا تغییر پین کد و رمز ورودی دستگاه کاربران شده اند و تنها با پرداخت باج تعیین شده، دستگاه به حالت قبل بازگشته است. 
و …. باج افزارها همینطور درحال پیشروی هستند.
 
به گزارش دپارتمان امنیتی شرکت پاندا سکیوریتی، باج افزارها پس از رمزنگاری فایل های مورد نظر، دیگر نیازی به ماندن در سیستم قربانی ندارند به طوری که حتی برخی نسخه ها پس از اتمام مأموریت، به صورت خودکار خود را از بین می برند تا شناسایی نشوند. 
به زبان دیگر اگر آنتی ویروس آنها را پیش از اعمال حمله کشف کند، موثر خواهد بود اما شناسایی باج افزار پس از عملیات رمزنگاری، فایده ای نخواهد داشت، چرا که فایل های از دست رفته به هیچ عنوان باز نخواهند گشت.
 
همانطوری که در فوق به آن اشاره شد، روش های متداول و رایج گذشته دیگر برای شناسایی و از بین بردن این باج افزارها موثر نخواهند بود. حتی ابزار های امنیتی که رفتارهای سیستم را نظارت و تحلیل می کنند هم در اغلب موارد ناکام هستند.
 
شرکت امنیتی پاندا با دستاورد جدید خود موسوم به “Panda Adaptive Defense 360”به همگان اعلام می دارد که با استفاده از این ابزار دفاعی هوشمند، هرگز آلوده باج افزارها نخواهند شد.
 
به گفته لوئیس کرونز، مدیریت دپارتمان فنی شرکت امنیتی پاندا، تنها راه دفاعی در مقابل حملات خطرناک باج افزارها، استفاده از ابزار دفاعی قدرتمندی مثل Panda Adaptive Defense 360 می باشد که به صورتی بلادرنگ سیستم های متصل به شبکه های سازمانی را نظارت و تجزیه و تحلیل می نماید و به کمک ابتکار تلفیقی از دو روش "یادگیری ماشینی و کلان داده ها" در لحظه تمامی داده ها در ابعاد حجیم مورد بررسی قرار می گیرند و پیش از انجام حملات در سیستم، سد راه این باج افزار شده و اجازه رمزنگاری اسناد و فایل ها وجود نخواهد داشت.
 
همچنین به کمک ماژول امنیتی خود در حالت "انسداد تمدید یافته" و ابتکار تدافعی "لیست سفید"، تنها نرم افزارهای مورد نیاز برای اجرای سیستم عامل و نرم افزارهای مورد تأیید مدیر شبکه روی سیستم ها قابل اجرا خواهند بود و امکان تغییر روی اسناد و فایل های شخصی کاربران وجود نخواهد داشت.
 
به گفته کارشناس ارشد شرکت امنیتی پاندا، به موازات پیشرفت بدافزارهای باج گیر ما همیشه خود را چند قدم جلوتر از مجرمان می بینیم و تا حدی ماژول های امنیتی خود را پیشرفته می سازیم تا هیچ یک از کاربران و سازمان های تحت پشتیبانی، خود را مغلوب این باج افزارها نبیند. البته این هدف بزرگ تا هنگامی که کاربر خود را مقید به رعایت استاندارد های امنیتی نسازد، محقق نمی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.