اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 24, 2015
18:52 پنجشنبه، 3ام دیماه 1394
کد خبر: 75180

نکاتی برای حفظ ایمنی کودکان در فضای مجازی

به رغم تمام امتیازات و مزایایی که پیشرفت فناوری برای انسان داشته است اما همه چیز در اینترنت مفید نیست و والدین تمایلی ندارند تا برخی موارد در معرض دید کودکان قرار بگیرند.
 
ما در دنیای شگفت انگیزی زندگی می کنیم که کودکان نوپا در آن با تبلت و گوشی های هوشمند کار می کنند و یک نوجوان می تواند اپلیکیشن خود را با قیمتی باورنکردنی به شرکت های بزرگ بفروشد. گستره جهانی وب این امکان را فراهم کرده تا کودکان به ابزارهای آموزشی آنلاین فوق العاده ای دسترسی داشته باشند و بسیاری از این موارد به صورت رایگان موجود هستند.
 
به رغم تمام امتیازات و مزایایی که پیشرفت فناوری برای انسان داشته است اما همه چیز در اینترنت مفید نیست و والدین تمایلی ندارند تا برخی موارد در معرض دید کودکان قرار بگیرند. شرایط به گونه ای پیش رفته است که هیچ کس نمی خواهد فرزند کوچکش بدون نظارت و کنترل وارد اینترنت شود. از سوی دیگر، این نکته را می دانیم که محدویدت های بیش از اندازه نیز موجب می شود تا کودک از راه حل های دیگری برای حضور در فضای مجازی استفاده کند و به عنوان مثال از دستگاه دوستانش برای این کار بهره ببرد.
 
به نظر می رسد بهترین انتخاب حد واسطی بین عدم نظارت و اقدامات سخت گیرانه است. در ادامه چند نکته برای حصول اطمینان از حضور ایمن کودکان در اینترنت را ارائه می کنیم.
 
والدین باید به واقع آموزش دیده باشند
 
متاسفانه در دنیای امروز که فناوری با سرعتی چشمگیر در حال پیشرفت است کودکان اغلب درباره دستگاه هایی که در خانه وجود دارند و چگونگی کارکرد آنها اطلاعات بیشتری از والدین خود دارند. در این شرایط والدین اعتبار خود را از دست می دهند. بر همین اساس، اطمینان حاصل کنید از تمامی قوانین ایمنی آنلاین آگاه هستید و از آنها پیروی می کنید تا الگویی مناسب برای فرزند خود باشید.
 
دستگاه ها را در مکان های عمومی خانه قرار دهید
 
کودکان و بزرگسالان باید از دستگاه هایی مانند لپ تاپ و تبلت در فضاهای عمومی خانه استفاده کنند. این مساله نه تنها نظارت بر فعالیت های کودکان را امکان‌پذیر می کند بلکه در صورت مواجهه آنها با مشکلی ناخواسته می توانند به سرعت جریان را با والدین خود در میان بگذارند.
 
نظارت بر دانلود اپلیکیشن ها
 
متاسفانه اپلیکیشن های بسیاری وجود دارند که می توانند برای رفتارهای آنلاین پنهان و یا در معرض خطر قرار دادن کودک مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین، این امکان وجود دارد که کودک به طور عمد یا ناخواسته هزینه های بسیاری را صرف خرید و دانلود اپلیکیشن ها یا موارد قابل خرید در اپلیکیشن ها کند. بر همین اساس، نظارت بر اپلیکیشن های دانلود شده توسط کودکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و برای این کار می توانید از برنامه هایی که به طور ویژه برای نظارت والدین بر فعالیت کودکان در فضای مجازی توسعه یافته اند و یا ویژگی های که در خود سیستم عامل های تلفن همراه یا تبلت ارائه می شوند، استفاده کنید.
 
با حفظ احترام ایمنی را تامین کنید
 
والدین می توانند و در حقیقت باید امکان و حق دسترسی به شبکه های اجتماعی، پیام های متنی و ایمیل های فرزند خود را داشته باشند. اگر والدین نشان دهند که این حق را بنابر دلایل منطقی و حفظ امنیت برای خود محفوظ می دانند، بیشتر کودکان نیز به آن احترام می گذارند. متاسفانه برخی والدین با دسترسی به ارتباطات خصوصی فرزند خود با هدف بررسی شایعات و دخالت های بیش از اندازه این حس اعتماد و احترام را خدشه دار می کنند.
 
انتظار اشتباه کردن کودکان را داشته باشید
 
هیچ گاه این نکته را فراموش نکنید با وجود تمام اقدام هایی که برای تامین امنیت فرزند خود در فضای مجازی انجام می دهید امکان ارتکاب به اشتباه از سوی آنها وجود دارد. باید همواره انتظار چنین رویدادی را داشته باشید و برای کمک به کودکان آماده باشید. کودکان تحت شدیدترین نظارت ها نیز می توانند قضاوت اشتباه درباره دیگران داشته باشند و بر همین اساس، احساسات جریحه‌دار شده همواره شکل خواهند گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.