سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

December 26, 2015
15:45 شنبه، 5ام دیماه 1394
کد خبر: 75195

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای خبرداد: آغاز ساماندهی دریافت مجوز خدمات پس از فروش برای کالاهای دیجیتالی

متقاضیان مجوز خدمات پس از فروش حوزه فناوری اطلاعات باید به سازمان نظام صنفی رایانه ای مراجعه کنند.
 
ناصرعلی سعادت امروز شنبه در نشست خبری از آغاز همکاریهای سازمان نظام صنفی رایانه ای، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان استاندارد برای مشارکت در احراز صلاحیت شرکتهای ارائه دهنده خدمات پس از فروش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خبر داد.
 
وی با اشاره به آغاز ساماندهی بازار خدمات پس از فروش محصولات و کالاهای فناوری اطلاعات و رایانه، اظهار داشت: پیش بینی می شود ظرف مدت ۶ ماه اول سال ۹۵ بانک اطلاعاتی کاملی از خدمات دهندگان بازار دیجیتال، شرکتهای فعال این حوزه و فروشگاهها، در تمامی استانها جمع آوری و ارائه خدمات شکل قانونی به خود بگیرد.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه در این طرح شرکتهای فعال عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای، ملزم به دریافت مجوز خدمات پس از فروش می شوند تاکید کرد: این مجوز باید پس از بررسی استانداردهای مدنظر در آزمایشگاه مورد تایید سازمان استاندارد، به تایید سازمان حمایت از مصرف کننده نیز برسد.
 
هزینه یک میلیونی برای دریافت مجوز الزامی خدمات پس از فروش
 
سعادت سازمان نظام صنفی رایانه ای و اتحادیه رایانه را دو بازوی اجرایی این طرح عنوان کرد و گفت: موضوع الزام شرکتهای فناوری اطلاعات به ارائه خدمات پس از فروش، باید از سوی سازمان نظام صنفی رایانه ای پیگیری شود و بعد از اجرای این طرح، در مورد پیگیری از فروشگاههای رایانه ای، اتحادیه صنف رایانه می تواند وارد شود.
 
وی اجرای این طرح را به نفع مصرف کنندگان و شرکتهای فعال حوزه فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: به این ترتیب تمامی کالاهایی که قرار است وارد بازار دیجیتال شود دارای کارت گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر خواهند بود.
 
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای، هزینه دریافت مجوز برای شرکتهای فناوری اطلاعات را یک میلیون تومان عنوان کرد که باید به آزمایشگاه مرجع صادر کننده تاییدیه ارائه دهند و گفت: از حدود ۲ ماه گذشته، با ارسال نامه ای رسمی به اتحادیه صنف رایانه، برای اجرای این طرح وارد مذاکره شده ایم .
 
مکاتبه با تعزیرات برای ارجاع شکایتهای حوزه IT به سازمان نصر
 
در این نشست حجت الله مسعودی عضو هیات مدیره شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز در مورد نظارت بر ارائه خدمات پس از فروش کالاهای فناوری اطلاعات و سخت افزار، تاکید کرد: با وجودی که نظارت بر خدمات پس از فروش وظیفه سازمان نظام صنفی نیست اما در صورتی که خریداران و کاربران شکایتی در زمینه های مرتبط با کالاهای فناوری اطلاعات داشته باشند می توانند شکایت خود را به این شورا ارائه دهند.
 
وی با اشاره به الزام اتحادیه صنف رایانه برای ارائه شکایتهای واصله در خصوص این صنف به سازمان نظام صنفی رایانه ای خاطرنشان کرد: در این زمینه طبق مکاتباتی که با سازمان تعزیرات حکومتی نیز داشته ایم، مقرر شده است که شکایات مربوط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که به سامانه ۱۲۴ اعلام می شود به سازمان نظام صنفی رایانه ای ارجاع داده شود.
 
دفترچه راهنمای فارسی و کارت ضمانت برای فروش کالاهای دیجیتالی الزامی شد
 
همچنین در این نشست اصغر رضانژاد، دبیر سازمان نظام صنفی رایانه با بیان اینکه هیچ نهاد و یا تشکل دیگری غیر از سازمان حمایت از مصرف کنندگان، طبق قانون، مجاز به صدور این مجوزها و کارت هایی به نام کارت گارانتی به شرکت های متقاضی نیست گفت: بنابراین ادعای هر تشکل یا نهاد دیگری مبنی بر صدور مجوز ارائه خدمات پس از فروش برای شرکت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کاملا واهی است و شرکت های متقاضی تنها باید این مجوز را از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دریافت کنند.
 
 وی نقش سازمان نظام صنفی رایانه ای را در این طرح، احراز صلاحیت و ممیزی برای شرکت های متقاضی مجوز گارانتی عنوان کرد.
 
براساس اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ، طبق مفاد ضوابط اجرایی ماده ۳۷ آئین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان در بخش تجهیزات فناوری اطلاعات و ماشین های اداری، تمامی شرکت های خارجی و نمایندگان رسمی آنها در صورت اقدام به واردات  کالا، مکلف شدند متناسب با میزان و گستره توزیع کالاهای خود مراکز سرویس و شبکه خدمات پس از فروش  را مطابق ضوابط آیین نامه های مرتبط ایجاد  کنند.
 
براساس مفاد ضوابط اجرایی، تمام عرضه کنندگان اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاها در کشور، موظفند برای کالاهای خود دفترچه راهنمای فارسی و کارت ضمانت صادر کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.