گوشی

December 29, 2015
21:05 سه شنبه، 8ام دیماه 1394
کد خبر: 75240

سامسونگ گلگسی نوت 5 در دستان ایستنا

شرکت سامسونگ Galaxy Note5 را به عنوان چهارمین و متفاوت‌ترین محصول در این سری از گوشی‌های خود روانه بازار کرد. این گوشی هوشمند که به لحاظ توانمندی‌های خود بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، به لحاظ طراحی و امکانات سخت‌افزاری داخلی با تمام مدل‌های قبلی متفاوت است.

سری محصولات Galaxy Note سامسونگ برای آن دسته از کاربرانی مناسب است که تمایل به استفاده از گوشی‌های بزرگ دارند و مدل جدید هم که عرضه شده است، قابلیت‌های خود را در این زمینه ارایه می‌دهد. گوشی Galaxy Note5 قوی‌ترین تراشه موبایلی در بازار جهانی را شامل می‌شود و البته سریع‌ترین حافظه و یکی از بهترین دوربین‌های موبایلی جهان را هم در خود جا داده است. این گوشی از قلم هوشمند S Pen نیز پشتیبانی می‌کند تا Note5 به کاربردی‌ترین و بهترین دستگاه موبایلی سامسونگ تبدیل شود.

شکل ظاهری جدید و مواد مرغوب‌تر در بدنه دستگاه نیز از جمله مواردی است که این گوشی را از نظر سخت‌افزاری نسبت به محصولات مشابه ارجح می‌کند. بر این اساس می‌توان مهم‌ترین مزایا و معایب به کار رفته در این گوشی هوشمند را بررسی کرد.

مهم‌ترین امکانات:

–        نمایشگر 5.7 اینچی با کیفیت QHD (2560 در 1440 پیکسل)، از نوع Super AMOLED با تراکم تصویر 518 پیکسل در هر اینچ مربع

–        تراشه 64 بیتی Exynos 7420 مبتنی بر معماری 14 نانومتری، شامل هشت هسته پردازنده (چهار هسته 2.1 گیگاهرتزی و چهار هسته 1.5 گیگاهرتزی)، پردازنده گرافیکی Mali-T760MP8

–        رم 4 گیگابایتی از نوع LPDDR4، حافظه داخلی فلش 32 و 64 گیگابایتی از نوع UFS 2.0

–        سیستم‌عامل اندروید 5.1.1 نسخه Lollipop با رابط کاربری TouchWiz UX

–        دوربین دیجیتالی 16 مگاپیکسلی f/1.9 مجهز به سیستم OIS، Auto HDR، تصویربرداری با کیفیت 4 هزار پیکسل، حسگر هوشمند تعیین رنگ سفید

–        دوربین سفی 5 مگاپیکسلی f/1.9

–        گیرنده مخابراتی Cat. 9 LTE، گیرنده بی‌سیم WiFi 802.11 a/b/g/n/ac (توان 2.4 گیگاهرتز)، گیرنده ماهواره‌ای GPS، سیستم GLONASS و Beidou، گیرنده بلوتوث 4.2، گیرنده کوتاه‌بورد NFC، سیستم پرداخت موبایلی MST

–        باتری 3 هزار میلی‌آمپری قابل تعویض، پشتیبانی از استانداردهای شارژ بی‌سیم Qi (WPC) و PMA

–        اسکنر مخصوص اثر انگشت

–        سیستم میانیتورینگ قلب

–        قاب فلزی، سیستم محافظ Corning Gorilla Glass 4 در قسمت جلو و پشت

–        شارژ سیمی و بی‌سیم Quick Charging

مهم‌ترین نقص‌ها:

–        عدم پشتیبانی از کارت حافظه microSD، نبود مدل 128 گیگابایتی

–        باتری توسط کاربر قابل تعویض نیست

–        عدم مقاومت در مقابل ورود مایعات و گردوغبار

–        نبود ورودی IP

–        نداشتن اسپیکرهای استریو

–        بدنه گوشی بدون قاب بسیار لیز است و جای اثر انگشت را به خود میگیرد

ترکیب تراشه Exynos 7420، نمایشگر باکیفیت Super AMOLED و حافظه داخلی پرسرعت باعث شده است تا این گوشی همه کاربران را به شگفتی بیاورد. این محصول نسبت به دو گوشی Galaxy S6 و Galaxy S6 edge هم امکانات پیشرفته‌تری دارد.

البته توجه داشته باشید که نداشتن باتری قابل تعویض توسط کاربران و عدم پشتیبانی از کارت حافظه microSD در چنین محصولی باعث شگفتی کاربران شده است. هر دو قابلیت مذکور از نخستین مدل این دستگاه تا امروز شامل می‌شدند. سامسونگ در طراحی گوشی این اطمینان را داشته است که با ارایه گزینه‌های مختلف برای شارژ دستگاه می‌تواند رضایت کاربران را جلب کند.

جعبه‌گشایی

همان طور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد جعبه Galaxy Note5 سامسونگ مشابه Galaxy S6 طراحی شده است و امکانات داخلی آنها نیز تقریبا مشابه است. جعبه این محصول گوشی، شارژر سیمی، کابل microUSB، هدست استریو، و قلم S Pen را شامل می‌شود.

به عنوان لوازم جانبی مورد نیاز، سامسونگ برای این محصول قابل محافظ را نیز ارایه کرده است و البته به جز آن انواع لوازم جانبی کاربردی خود را هم می‌توانید مشاهده کنید.

برای این دستگاه یک قاب ویژه ارایه شده است که شامل صفحه‌کلید سخت‌افزاری می‌شود و Note5 را کاربردی‌تر می‌کند. این قاب به گونه‌ای طراحی شده است که پس از اتصال، نمایشگر در بالای صفحه‌کلید ارایه می‌شود و رابط کاربری نیز با آن سازگار می‌شو. بنابراین برای دسترسی به شورت‌کات‌ها نیازی نیست صفحه‌کلید را از بدنه جدا کنید.

شما با این قاب همچنین می‌توانید برای قابلیت‌های Task switcher/Home/Back کلید سخت‌افزاری در اختیار بگیرید تا از نمایشگر لمسی استفاده نکنید. زمانی که به این کیبورد نیاز نداشته باشید، به راحتی می‌توانید آن را جدا کنید.

Galaxy Note5 از نگاه 360 درجه

گوشی هوشمند Galaxy Note5 سامسونگ یک دستگاه بزرگ محسوب می‌شود که طول، عرض و ضخامت آن به ترتیب 153.2، 76.1 و 7.6 میلیمتر است و وزن آن هم 171 گرم محاسبه می‌شود. طراحی ویژه آن باعث شده است تا نسبت به مدل قبلی یعنی Note4 کوتاه‌تر، باریک‌تر، نازک‌تر و سبک‌تر باشد و البته مانند مدل قبلی نمایشگر 5.7 اینچی را هم شامل شود.

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی هوشمند Galaxy Note5 طراحی مشابه گوشی‌های Galaxy S6 و Galaxy S6 edge را شامل می‌شود و سامسونگ در بدنه آن از شیشه و فلز استفاده کرده است. مهم‌ترین نکته به کار رفته در طراحی این فبلت مربوط به بخش پشتی آن می‌شود که به صورت خمیده تا روی لبه‌ها آمده و این اتفاق یک شکل ظاهری متفاوت به دستگاه جدید سامسونگ بخشیده است.

شکی نیست که Galaxy Note5 در بین تمام اعضای این خانواده از محصولات سامسونگ بهترین و زیباترین طراحی را دارد. این دستگاه متناسب با نیاز کاربران و بر اساس شرایط بازار طراحی شده است و شکل ظاهری آن به گونه‌ای است که هرگز این محصول را با دستگاه‌های قبلی در سری Note سامسونگ اشتباه نمی‌گیرید.

گوشی Galaxy Note5 در چهار رنگ عرضه شده است: مشکی یاقوتی، سفید مرواریدی، طلایی پلاتینی و رنگ جدید نقره‌ای تیتانیوم. لازم به ذکر است که هر یک از این رنگ‌ها در بازارهای مختلف عرضه می‌شوند و سامسونگ هر چهار رنگ را در همه کشورها عرضه نمی‌کند.

کیفیت ساخت Galaxy Note5 استثنایی است. قاب این گوشی هوشمند از جنس فلز ساخته شده است که سیستم محافظ Corning Gorilla Glass 4 رو و پشت بدنه را می‌پوشاند. از این رو کاربرانی که از گوشی خود زیاد استفاده می‌کنند هم تغییری در شکل ظاهری این محصول نمی‌بینند.

تنها نکته منفی در این زمینه این است که استفاده از شیشه در بدنه آن باعث شده است تا در هنگام سقوط‌های احتمالی این بخش بشکند. بنابراین استفاده از یک قاب محافظ برای Galaxy Note5 ضروری به نظر می‌رسد.

در حالی که اندازه‌های فیزیکی این دستگاه 153.2، 76.1 و 7.6 میلیمتر گزارش شد،‌ اندازه‌های Note 4 به‌ترتیب 153.5، 78.6 و 8.5 میلیمتر است. فرق 2.5 میلیمتری در عرض دو دستگاه مذکور باعث شده است تا این محصول که نمایشگر مشابه دارد، کوچکتر و زیباتر جلوه کند.

این گوشی هوشمند 171 گرم وزن دارد و از این رو نسبت به مدل قبلی سبک‌تر است. در مجموع باید گفت کیفیت مواد به کار رفته در بدنه Note5 ارتقا یافته و طراحی آن زیباتر شده است.

نمایشگر

نمایشگر Galaxy Note5 سامسونگ 5.7 اینچی و از نوع Super AMOLED است که تصاویر در آن با کیفیت QHD یا 2560 در 1440 پیکسل به نمایش درمی‌آیند. این کیفیت باعث شده است تا تراکم تصویر در نمایشگر دستگاه 518 پیکسل در هر اینچ مربع محاسبه شود. البته زاویه دید مورب در این نمایشگر مشابه Note 3 طراحی شده و از آن زمان تغییری نکرده است.

خانواده گوشی‌های Galaxy Note همواره یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در بازار جهانی را شامل شده‌اند و سامسونگ باز هم این رویه را ادامه داده است. علاوه بر کنتراست معمول، سامسونگ کیفیت رنگ‌ها را نیز در این نمایشگر ارتقا داده است و همچنین نقاط نوردهی در آن بیشتر شده است.

این نمایشگر به گونه‌ای طراحی شده است که در هنگام تماشای تصویر با زاویه نور سبز/آبی را کمتر مشاهده می‌کنید و زیر نور آفتاب نیز مشکلی برای تماشای تصاویر ندارید.

به خاطر داشته باشید که از داخل بخش تنظیمات هم می‌توانید کیفیت نمایشگر و رنگ‌ها را تغییر دهید و البته اگر سیستم خودکار شفافیت فعال شده باشد، می‌توانید با 620 نقطه نوردهی رنگ‌ها را با کیفیت بالاتر مشاهده کنید. همه این قابلیت‌ها برپایه فناوری Super AMOLED ارایه شده است که مشابه این نمایشگر را در گوشی هوشمند Galaxy S6 edge+ هم مشاهده کردیم.

میزان شفافیت تصویر در این محصول ممکن است به اندازه نمایشگرهای LCD نباشد، ولی توجه داشته باشید که تنظیمات تصویری، رنگ‌ها و شفافیت تصویر در نمایشگر Super AMOLED بر اساس نیاز شما انجام می‌ّود و بر این اساس می‌توانید دستگاه را طوری برنامه‌ریزی کنید تا زیر نور آفتاب کیفیت بهتر از نمایشگرهای LCD را در اختیار داشته باشید.

حالت Screen که در منوی تنظیمات ارایه شده است به شما امکان می‌دهد شدت رنگ‌ها، کنتراست، شفافیت، ترکیب رنگ و … را متناسب با نیاز شخصی خود تغییر دهید. تنظیمات Basic که برای این نمایشگر ارایه شده است بهترین کیفیت رنگ‌ها را ارایه می‌دهد و البته شما بنا بر وضعیت چشمان خود می‌توانید آن را عوض کنید.

باید اعتراف کرد کیفیت این نمایشگر در زیر نور آفتاب بسیار قابل قبول است. سامسونگ یک بار دیگر موفق شده است سطح شفافیت نمایشگر خود را به بالاترین حد برساند تا کاربران در فضاهای بسیار روشن یا بسیار تاریک هم با مشکلی مواجه نشوند. قابلیتی که در این زمینه ارایه شده است به کاربر امکان می‌دهد حتی زیر نور مستقیم خورشید پست الکترونیکی بفرستد.

در مجموع می‌توان گفت Galaxy Note5 سامسونگ یکی از بهترین نمایشگرهای موجود در بازار جهانی را در اختیار کاربران می‌گذارد. نمایشگر 5.7 اینچی QHD این محصول می‌تواند با تمام مدل‌های مشابه رقابت کند.

قابلیت‌های کنترلی

در بالای نمایشگر سوراخ‌های کوچک خروجی صدا تعبیه شده است، کنار آن حسگر نوری قرار دارد و در کنار آن هم حسگر مجاورتی دیده می‌شود. حسگر مخصوص دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی نیز با یک دایره مشکی پررنگ در سمت راست خروجی صدا نمایان است.

یکی از مشخصه‌های گوشی‌های سامسونگ کلید سخت‌افزاری Home در آن است که Note5 هم این کلید را شامل می‌شود. این کلید حسگر مخصوص تشخیص اثر انگشت را هم در خود جا داده و اطراف آن را یک قاب فلزی پوشانده است. این کلید در عین حال چندین کاربری مختلف دارد.

کلیدهای کنترل صدا در این فبلت در ست چپ بدنه تعبیه شده‌اند. کلید خاموش/روشن که البته کار قفل کردن نمایشگر را هم انجام می‌دهد در قسمت راست بدنه قرار دارد.

قسمت بالای بدنه Galaxy Note5 محل ورود نانو سیم‌کارت و میکروفون ثانوی برای حذف صداهای اضافی محیط است. باید توجه داشت که این گوشی ورودی IR ندارد.

قسمت پایین گوشی هوشمند شبیه به Galaxy S6 طراحی شده است. این بخش همچنین ورودی قلم هوشمند S Pen را شامل می‌شود. اسپیکر، جک استاندارد 3.5 میلیمتری مخصوص ورودی هدفون و ورودی microUSB در این بخش قرار دارند.

گوشی هوشمند Galaxy Note5 سامسونگ در پشت بدنه خود حسگر دوربین دیجیتالی 16 مگاپیکسلی را شامل می‌شود که در سمت راست آن می‌توان فلش LED را هم مشاهده کرد.

قلم هوشمند S Pen

گوشی Galaxy Note5 سامسونگ قلم هوشمند S Pen را برای استفاده آسان از امکانات داخلی در اختیار کاربران می‌گذارد. این قلم نسبت به مدل قبلی ارتقا یافته است. سامسونگ برای این محصول مکانیسم جدیدی تعریف کرده است که کاربر با یک کلیک روی قسمت پایین قلم می‌توان آن را به سمت بیرون هدایت کند. این کار جلوی خروج قلم در صورت برخوردهای احتمالی را می‌گیرد.

سامسونگ سعی کرده است ضخامت این قلم هوشمند را کاهش دهد تا از این طریق بتواند بدنه دستگاه را باریک‌تر تولید کند. باید گفت قلم هوشمند S Pen بسیار کارآمد است و در تمام آزمایش‌های صورت گرفته کارایی فراوان داشته است. این قلم با یک فشار ساده به راحتی بیرون می‌آید و پس از اتمام کار هم کاربر می‌تواند به آسانی آن را در جای خود قرار دهد.

عمر باتری

این بخش یکی از قابلیت‌هایی است که معمولا مورد توجه قرار نمی‌گیرد و البته برای کاربران اهمیت فراوان دارد. سامسونگ گوشی هوشمند Galaxy Note5 را به باتری 3000 میلی‌آمپری غیرقابل تعویض مجهز کرده که فناوری این باتری Li-Po یا لیتیوم-پلیمری است. بر این اساس می‌توان گفت ظرفیت باتری نسبت به مدل Note 4 که باتری 3220 میلی‌آمپری داشت، ‌ضعیف‌‌تر شده است.

اگرچه باتری دستگاه کوچک‌تر است، ولی آزمایش‌های انجام شده نشان داد که عمر هر دو باتری تقریبا مشابه محاسبه می‌شود. گوشی جدید می‌توان در هر بار شارژ تا 85 ساعت انرژی را در خود نگه دارد. این مسئله به این معنی خواهد بود که پس از هر بار شار می‌توانید به مدت سه روز کامل از دستگاه استفاده کنید؛ با این توضیح که در هر تماس تلفنی یک ساعت حرف بزنید، وب‌گردی کنید و تصاویر ویدیویی ببینید.

شارژر پرسرعت سامسونگ می‌تواند این باتری در حالتی که کاملا خالی باشد را ظرف 90 دقیقه به صورت کامل شارژ کند. بنابراین نگرانی در مورد شارژ و مصرف انرژی نخواهید داشت. شارژر بی‌سیم نیز برای این دستگاه ارایه شده است که باتری را در مدت 120 دقیقه شارژ می‌کند.

مانند همیشه سامسونگ برای این دستگاه دو حالت مجزای ذخیره‌سازی انرژی در نظر گرفته است که با نام‌های Power Saving و Ultra Power Saving شناخته می‌شوند. نام این دو گزینه به خوبی نشان می‌دهد که چگونه باید از آنها استفاده کنید، بر این اساس اگر در شرایطی قرار گرفتید که انرژی فبلت رو به پایان بود و نیاز داشتید از دستگاه خود استفاده کنید،‌ میتوانید این گزینه‌ها را از بخش تنظیمات در اختیار بگیرید.

ادغام گزینه‌های مختلف از جمله شارژ سریع‌، باتری پرتوان و قابلیت‌های ذخیره انرژی باعث شده است تا  Galaxy Note5 در این زمینه خدمات قابل قبول ارایه دهد.

سیستم‌های ارتباطی

گوشی Galaxy Note5 تمام قابلیت‌های ارتباطی که به آن نیاز داشته باشید را شامل می‌شود. این دستگاه به گیرنده مخابراتی Cat. 9 LTE مجهز شده است تا سرعت بارگذاری اینترنتی شما را به 450 مگابایت در ثانیه برساند. اگر فقط به شبکه HSPA دسترسی داشته باشید نیز می‌توانید با حداکثر سرعت 42 مگابیت در ثانیه بارگذاری کنید.

فبلت Note5 سامسونگ از سریع‌ترین استاندارد گیرنده بی‌سیم Wi-Fi پشتیبانی می‌کند. استاندارد مذکور با شبکه‌های 2.4 تا 5 گیگاهرتز سازگاری دارد. این دستگاه همنین فناوری ارتباطی بلوتوث 4.2 LE را در خود جا داده است. سیستم ارتباطی بی‌سیم نیز شامل ورودی microUSB 2.0 می‌شود تا انتقال داده‌ها از این طریق هم فراهم شود.

خروجی USB دستگاه فقط قابلیت MHL 3.0 دارد که به شما امکان می‌دهد تصاویر ویدیویی را با کیفیت 2160 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه روی نمایشگرهای بزرگ پخش کنید. این محصول همچنین از دستگاه‌های مبتنی بر USB HID از جمله صفحه‌کلیدها و موشواره‌ها هم پشتیبانی می‌کند.

در این گوشی هوشمند از گیرنده کوتاه‌بورد NFC ه استفاده شده است که برای سیستم پرداخت الکترونیکی Samsung Pay از آن استفاده می‌شود. این سیستم به Note5 امکان می‌دهد تا کاربر از آن به جای کارت اعتباری استفاده کند و پرداخت‌های خود را از این طریق انجام دهد.

نکته عجیب این است که سامسونگ در این دستگاه سیستم IR را کنار گذاشته است. بنابراین به کمک Note5 نمی‌توانید کنترل دستگاه‌های الکترونیکی سازگار در محیط پیرامون خود را در اختیار بگیرید.

رابط کاربری

گوشی هوشمند Galaxy Note5 سامسونگ در زمان عرضه آخرین نسخه از سیستم عامل اندروید یعنی 5.1.1 یا Lollipop را شامل می‌شد که روی آن هم رابط کاربری سامسونگ موسوم به TouchWiz UX نصب شده است. این شرکت کره‌ای رابط کاربری خود را به گونه‌ای تغییر داده است که دسترسی به قابلیت‌های داخلی بسیار آسان است و کاربر می‌تواند همه بخش‌های اندروید را به راحتی در اختیار بگیرد.

سیستم قفل نمایشگر دو بخش مجزا دارد. شما می‌توانید با حرکت صفحه بالای نمایشگر به سمت پایین لیست کامل قابلیت‌های کاربردی را برای این گوشی مشاهده کنید. اگر یک ابزار بخش اعظم حافظه را به خود اختصاص داده باشد، شما می‌توانید در این بخش آن را مدیریت کنید. همچنین این بخش شورت‌کات مربوط به تمام برنامه‌های باز یا در حال اجرا را هم نمایش می‌دهد. در این بخش همچنین می‌توانید اطلاعات مربوط به آب و هوا و موقعیت جغرافیایی خود را در اختیار بگیرید.

شورت‌کات‌های شماره‌گیر و دوربین در این گوشی هوشمند ارایه شده‌اند. اما بهتر است برای ورود به دوربین کلید اصلی Home را دو بار فشار دهید تا دوربین در همان لحظه برای شما باز شود.

حالت Private که در این گوشی ارایه شده است، میزان شناسایی اثر انگشت را به بالاترین سطح میرساند. پس از آنکه اثر انگشت خود را به دستگاه معرفی کردید، می‌توانید در کمتر از یک ثانیه انگشت را روی حسگر عبور دهید تا قفل گوشی باز شود. حتی اگر انگشت شما در حالت چرخشی و با زاویه از روی این حسگر عبور کند هم می‌تواند آن را شناسایی کند که این قابلیت در مدل Note 4 وجود نداشت.

حالت Private یک فولدر ایمن برای شما ایجاد می‌کند اگر این حالت را غیرفعال کنید، فولدر مربوطه هم ناپدید می‌شود. شما هر بار می‌توانید به صورت خودکار این حالت را غیرفعال کنید تا فرآیند قفل گوشی را انجام دهید.

سیستم قفل نمایشگر می‌تواند از طریق حسگر مخصوص اثر انگشت انجام شود و مکانیسم قفل آسان‌تر شود. این روش سریع‌ترین راه برای ورود به گوشی محسوب می‌شود و البته ایمن‌تر از سیستم نقطه‌های PIN است.

یک قابلیت جدید در این گوشی هوشمند به شما امکان می‌دهد زمانی که نمایشگر گوشی قفل است، پیام‌های دریافتی نمایش داده نشود یا اینکه تمام پیام‌ها یکجا نمایان شود. بنابراین هر وقت نمایشگر گوشی قفل باشد دیگر کاربران نمی‌توانند محتوای پیام‌های شما را مشاهده کنند.

قابلیت Smart Lock گزینه‌های قفل ایمن را غیرفعال می‌کند و زمانی از آن استفاده می‌شود که بخواهید گوشی خود را به یک دستگاه مورد اعتماد از جمله ساعت هوشمند، ‌اتومبیل، گیرنده NFC یا … متصل کنید. همچنین اگر شبکه ایمن Wi-Fi در اطراف شما موجود باشد هم می‌توانید این گزینه را مورد استفاده قرار دهید. متاسفانه این قابلیت فقط بر اساس موقعیت جغرافیایی کاربر فعال می‌شود و شما نمی‌توانید گزینه های بیشتر در اختیار بگیرید.

گوشی هوشمند Note5 مانند Galaxy S6 از تِم‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. در Galaxy Note5 سه تِم اصلی به صورت پیش‌فرض نصب شده است، ولی شما می‌توانید از روی فروشگاه اینترنتی Galaxy Apps تِم‌های بیشتر را بارگذاری کنید. این تِم‌ها می‌توانند شکل پس‌زمینه شما را تغییر دهند، حالت آیکون‌ها را عوض کنند، و نحوه شماره‌گیری، نمایش شماره تلفن‌ها و پیام‌ها را تغییر دهند.

صفحه اصلی و اول گوشی برای کاربران بسیار آشنا است. شما می‌توانید گزینه FlipBoard Briefing را در سمت چپ ببینید و به کمک آن منابع خبری و موضوعات مورد علاقه خود را به راحتی در دسترس داشته باشید. یک گزینه ویژه نیز در این صفحه ارایه شده است که پیش‌فرض برای نمایشگر شورت‌کات‌ها را به صورت 4×4، 4×5 و 5×5 نمایش می‌دهد.

تصویر پس‌زمینه به صورت متحرک نمایش داده می‌شود که البته متناسب با حرکت انگشتان کاربر روی دستگاه تغییر وضعیت می‌دهد.

بخش مربوط به پیام‌های دریافتی و اطلاع‌رسانی نیز در کنار نمایشگر و به صورت کشویی ارایه می‌شود. این بخش می‌تواند به صورت نوشتاری پیام‌ها را ارایه دهد و به عنوان مثال نام شبکه Wi-Fi که به آن متصل شده‌اید را به شما نشان دهد.

قابلیت دیگری که در سیستم داخلی گوشی ارایه شده است Multi Window نام دارد که به شما امکان می‌دهد به راحتی از یک ابزار به ابزار دیگر بروید. رابط کاربری TouchWiz از قابلیت Lollipop-style 3D بهره می‌برد تا آسان‌تر از قبل بتوانید ابزارها را باز کنید و فعالیت‌های خود را از یک ابزار به ابزار دیگر انتقال دهید.

روش دیگری که بخواهید از قابلیت Multi Window بهره ببرید این است که کلید تغییر وضعیت ابزارها را برای مدت‌ طولانی‌تر نگه دارید. اگر ابزارهای کاربردی مورد نظر شما از قابلیت Multi Window پشتیبانی کنند، با این کار به راحتی می‌توانید فعالیت‌های مختلف را به صورت همزمان در آنها دنبال کنید.

منوی تنظیمات در این گوشی هوشمند به راحتی تغییر می‌کند و البته شما می‌توانید گزینه Quick را در این زمینه به کار بگیرید. این قابلیت مجموعه‌ای از تمام امکانات داخلی را به صورت یکپارچه و مختصر ارایه می دهد. در پایین این گزینه لیست کامل همه قابلیت‌ها ارایه شده است و البته شما یک جست‌وجوگر داخلی دارید تا آسان‌تر از قبل بتوانید امکانات مورد نیاز خود را بیابید.

قابلیت‌های اجرایی

گوشی هوشمند Galaxy Note5 سامسونگ تراشه مرکزی Exynos 7420 را در خود جا داده که این تراشه در شرکت سامسونگ ساخته شده است. تراشه مرکز چهار هسته پردازشگر 1.5 گیگاهرتزی از نوع Cortex-A53،‌چهار هسته پردازشگر 2.1 گیگاهرتزی از نوع Cortex-A57، پردازنده گرافیکی Mali-T760MP8 و رم 4 گیگابایتی دارد. اگر رم دستگاه را در نظر نگیریم، مابقی قابلیت‌های پردازش مشابه Galaxy S6 و Galaxy S6 edge است.

به طور کلی می‌توان گفت Galaxy Note5 سامسونگ یکی از قوی‌ترین گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی محسوب می‌شود. این دستگاه در تمام آزمایش‌های صورت گرفته بسیار قوی عمل کرده است و بدون هرگونه اختلال توانسته است فعالیت مربوطه را به انجام برساند.

سامسونگ با در نظر گرفته تراشه Exynos 7420 برای این دستگاه برخی کاربران را شگفت‌زده کرد. این شرکت کره‌ای که از بزرگترین تولیدکنندگان تراشه‌های موبایلی محسوب می‌شود، تراشه خود را روی بهترین دستگاه خود مورد استفاده قرار داد و در نهایت توانست رضایت کاربران و کارشناسان را جلب کند. تراشه این دستگاه مبتنی بر فناوری 14 نانومتری ساخته شده است و هنوز دیگر رقبا نتوانسته‌اند محصول مشابه را ارایه دهند.

دفترتلفن و شماره‌گیری

گوشی هوشمند Galaxy Note5 سامسونگ در زمینه تماس‌های صوتی برقرار شده کیفیت قابل قبولی را ارایه می‌دهد. اگر شما گزینه Adapt را در آن فعال کنید، می‌توانید کیفیت تماس را هنگام استفاده از هدست تغییر دهید.

سیستم شماره‌گیری دستگاه قابلیت ویژه‌ای را با نام Material Design در خود جا داده است. شماره‌گیری هوشمند در این دستگاه به شما امکان می‌دهد پس از وارد کردن کلیدواژه، شماره مورد نظر خود را در کوتاه‌ترین زمان پیدا کنید. شماره‌گیری سریع همچنین این امکان را در اختیار کاربران می‌گذارد تا بتوانید اطلاعات تماس را به شماره جدید متصل کنید و روی یک بورد واحد آن را در اختیار بگیرید. سیستم تماس تصویری نیز در این بخش پشتیبانی می‌شود.

همچنین تب‌هایی در این ابزار ارایه شده است که تماس‌های برقرار شده، تماس‌های بی‌پاسخ، شماره‌های مورد علاقه و … را در یک لیست مجزا نمایش می‌دهد. شما می توانید این تب‌ها را از یکدیگر مجزا کنید.

گزینه Phonebook در این بخش لیستی از شماره‌های تماس را شامل می‌شود که در یک جست‌وجوگر هم در اختیار می‌گیرید. این لیست بر حسب حروف الفبا مرتب شده است. اطلاعات تماس در کارت‌های جداگانه ارایه می‌شوند و کنار آنها می‌توانید تصویر فرد مورد نظر را هم مشاهده کنید. در پایین آن شماره تماس، ‌آدرس ایمیل و … موجود است.

شرکت سامسونگ برای تمام گوشی‌های Galaxy که در سال 2015 ارایه شده، یک اسپیکر واحد را در نظر گرفته است که البته کیفیت صدا در این اسپیکر واحد قابل قبول است. صدا از این اسپیکر چندان بلند نیست،‌ ولی شما می‌توانید با کیفیت بالا آن را گوش دهید. باید گفت دو گوشی Note5 و S6 edge+ یک اسپیکر مشابه را شام لشده‌اند که کیفیت صدا در هر دوی آنها خوب است. اسپیکر Note5 قابلیت‌های ویژه‌ای دارد که از بخش تنظیمات می‌توانید آن را تغییر دهید و متناسب با نیاز خود صدا را پخش کنید.

پیام‌‌رسانی

ابزار پیام‌رسان سامسونگ یک رابط کاربری خلوت و کاربردی را شامل می‌شود. در این ابزار می‌توانید فونت نوشتن کلمات، ‌اندازه آنها، تصویر پس‌زمینه و بخش مخصوص گفت‌وگوها را تغییر دهید. این ابزار لیست شماره‌ اطلاعات تماس را در قسمت پایین نمایش می‌دهد تا بتوانید به آنها دسترسی سریع داشته باشید. شما همچنین می‌توانید روی بخش‌های مختلف پیام بزرگنمایی کنید.

گزینه Album در این ابزار تمام عکس‌ها و تصاویر ویدیویی که بین شما و طرف مقابل به اشتراک گذاشته شده است را به صورت یکجا نمایش می‌دهد. گزینه Attach نیز آخرین عکس‌ها و ویدیوها را نمایش می‌دهد تا بتوانید به آنها دسترسی سریع داشته باشید. در زیر این بخش دیگر گزینه‌های کاربردی هم وجود دارد.

سامسونگ در ابزار پیام‌رسان خود یک سیستم هوشمند جلوگیری از انتشار هرزنامه را در اختیار گرفته است. شما می‌توانید برای پیام‌های خود برنامه‌ریزی کنید تا به صورت خودکار هیچ گونه هرزنامه‌ای وارد گوشی نشود.

ابزار Email که توسط سامسونگ ارایه شده است نیز قابل ملاحظه است. این ابزار در ردیف بالای خود شورت‌کات‌های کاربردی برای ارسال و دریافت ایمیل را نمایان می‌کند و به کمک آنها می‌توانید به راحتی همه قابلیت‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

ابزار Gmail که به عنوان بخشی از سیستم عامل اندروید ارایه می‌شود هم گزینه‌های مختلف دارد. این ابزار مبتنی بر سیستم طراحی Material ساماندهی شده است و بنابراین استفاده از آن آسان است.

قابلیت‌های صفحه‌کلید سامسونگ نسبت به قبل اندکی تغییر کرده است. شما می‌توانید یک ردیف مجزا از اعداد را در اختیار داشته باشید. همچنین می‌توانید پایگاه داده خود را با کلمات جدید به‌روز کنید تا در جریان تایپ متن‌ها از آن استفاده کنید.

سامسونگ این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا اندازه صفحه کلید را متناسب با نیاز خود تغییر دهند. به همین خاطر به راحتی می‌توانید کلیدهای مورد نیاز خود را بزرگتر کنید تا دسترسی آسان‌تری به آنها داشته باشید. شما همچنین می‌توانید به کمک قلم هوشمند متن مورد نظر خود را تایپ کنید و علاوه بر فشار دادن دکمه‌های صفحه‌کلید مجازی، حروف را روی نمایشگر بنویسید تا سیستم مربوطه به صورت هوشمند آنها را تشخیص دهد.

گالری

این بخش به صورت پیش‌فرض عکس‌ها و ویدیوها را شامل می‌شود. در این بخش می‌توانید یک رابط کاربری خلوت را مشاهده کنید که تصاویر کوچک از هر عکس و فیلم را به نمایش می‌گذارد.

عکس‌ها می‌توانند به صورت خودکار برحسب موقعیت جغرافیایی که آنها را گرفته‌اید جدا شوند. و ویدیوها و موسیقی‌ها نیز می‌توانند از این قابلیت بهره ببرند. شما همچنین می‌توانید یک ویدیو را به صورت مستقیم از داخل این ابزار روی شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

در بخش Categories این ابزار گروه‌های چندرسانه‌ای را مشاهده می‌کنید. این گروه‌ها شامل بخش‌های زیر می‌شود: عکس، ویدیو، نمایش ویدیو در حالت کند، و شات‌های مجازی. یکی از بخش‌هایی که در این گروه وجود دارد با عنوان People شناخته می‌شود که در آن می‌توانید عکس افراد و اشخاص را مشاهده کنید. همچنین یک بخش با عنوان Documents وجود دارد که در آن می‌توانید افراد، تاریخ، قرارهای ملاقات، موقعیت‌های جغرافیایی، برنامه‌های تعیین شده و … را در آن ببینید.

در این بخش یک کلید ویژه با نام Share ارایه شد است که به کمک آن می‌توانید عکس‌های خود را از طریق سیستم DLNA به گیرنده تلویزیون یا چاپگر بی‌سیم انتقال دهید. سامسونگ همچنین قابلیت ویژه برای ارسال عکس‌ها با کیفیت بالا در نظر گرفته است تا بتوانید از آنها در لیست اطلاعات تماس استفاده کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا به صورت مستقیم با شبکه‌های اجتماعی در تماس باشید. برای دستگاه‌های غیرسامسونگی نیز این قابلیت فعال است.

سیستم پخش موسقی

سیستم پخش موسیقی TouchWiz سامسونگ یکی از قوی‌ترین ابزارهای موجود در این زمینه محسوب می‌شود که البته همچنان در دست تکمیل است. این سیستم صفحه خلوت و کاربردی برای استفاده از قابلیت‌های داخلی ارایه می‌دهد و به خصوص اینکه، به شما امکان می‌دهد در آن واحد دو پنجره مجزا برای پخش موسیقی و دیگر فعالیت‌ها را در اختیار بگیرید.

سیستم ویژه‌ای که در این زمینه ارایه شده است Adapt Sound نام دارد و به صورت خودکار می‌تواند کیفیت صدا را با نوع موسیقی در حال پخش سازگار کند. این سیستم با هدفون در ارتباط است و بنابراین به شما کمک می‌کند تا بدون هرگونه تنظیم دستی بتوانید هر موسیقی را با کیفیت مجزا گوش دهید.

قابلیت دیگری که ارایه شده است سیستم صوتی Smart است که به کمک آن می‌توانید صدا را متناسب با نوع موسیقی یا ویدیوی در حال پخش تغییر دهید. این قابلیت همچنین به شما کمک می‌کند تا سرعت پخش ویدیو را کم یا زیاد کنید.

سیستم پخش ویدیو

ابزار مخصوص پخش تصاویر ویدیویی بسیار کارآمد است و می‌تواند تصاویر را تا کیفیت 2160 پیکسلی پشتیبانی کنید. این سیستم از کد H.265/HEVC پشتیبانی می‌کند و بنابراین می‌توانید صدا را به صورت چندکاناله گوش دهید.

حالت Pop up در این ابزار به گونه‌ای ارایه شده است که کمک می‌کند ویدیوها در یک پنجره کوچک نمایش داده شوند تا بتوانید حین تماشای آن، از دیگر قابلیت‌های گوشی استفاده کنید.

علاوه بر این، تنظیمات ویژه برای بخش ویدیو در نظر گرفته شده است که می‌توانید آنها را هم به کار برید. فایل‌های ویدیویی می‌توانند مبتنی بر سیستم DLNA روی مانیتورهای بزرگ نمایش داده شوند. علاوه بر این شما می‌توانید به کمک بلوتوث نیز این تصاویر را به صورت مستقیم در دیگر گیرنده‌های تصویری پخش کنید.

در این بخش ابزارهای ویژه برای ویرایش تصاویر ویدیویی ارایه شده است که از برش تصویر گرفته تا تغییر رنگ و تغییر موسیقی مربوط به آن را می‌توانید انجام دهید.

دوربین دیجیتالی

سامسونگ برای این گوشی هوشمند از حسگر 16 مگاپیکسلی IMX240 سونی به همراه لنز f/1.9 استفاده کرده است که مشابه همین کیفیت در گوشی Galaxy S6 و Galaxy S6 edge مشاهده می‌شود.

یکی از بهترین قابلیت‌های ارایه شده برای این دوربین دسترسی سریع و آسان به آن است. اگر دو بار کلید Home را فشار دهید به صورت مستقیم وارد بخش دوربین می‌شود و همچنین روی صفحه اصلی شورتکات دوربین ارایه شده است.

رابط کاربری دوربین قابلیت‌های آسانی دارد و تنظیمات اصلی آن می‌تواند امکانات بیشتری را ارایه دهد. این تغییرات به شما کمک می‌کند تصویربرداری‌های متفاوتی را انجام دهید. شما همچنین می‌توانید حالت‌های تصویربرداری بیشتر را از روی فروشگاه سامسونگ بارگذاری کنید و به قابلیت‌های دوربین اضافه کنید.

حالت Pro در دوربین به شما امکان می‌دهد تا بتوانید به صورت دستی آن را تنظیم کنید. حالت ISO و سیستم تعیین سطح سفیدی تصویر نیز برای آن ارایه شده است. شما می‌توانید تمام این قابلیت‌ها را به صورت دستی یا خودکار در اختیار بگیرید.

گوشی هوشمند Galaxy Note5 سامسونگ تصاویر را با پسوند RAW تهیه می‌کند. این فرمت به شما امکان می‌دهد تا به راحتی بتوانید ویدیوهای به دست آمده را روی دستگاه‌های مختلف اجرا کنید. در مجموع می‌توان گفت این دوربین دیجیتالی کیفیت بالایی دارد و نیاز کاربران را برطرف می‌کند.

دوربین ثانوی حسگر 5 مگاپیکسلی را شامل می‌شود که لنز آن از نوع f/1.9 است. این دوربین سیستم Live HDR و فیلترهای رنگی را هم شامل میشود و علاوه بر آن می‌توانید قابلیت 120 درجه‌ای WideSelfie را برای عکاسی در گستره بیشتر در اختیار بگیرید. این قابلیت برای سلفی‌های گروهی بسیار کارآمد است.

تصویربرداری 4 هزار پیکسلی

برای دوربین دیجیتالی این دستگاه حالت اختصاصی ارایه نشده است تا تغییرات عمده روی تصاویر ایجاد کنید. حتی حالت Pro نیز نمی‌تواند امکانات زیادی ارایه دهد و در بخش اتوفوکوس توان شما را افزایش دهد.

گوشی هوشمند Galaxy Note5 سامسونگ با کیفیت 2160 پیکسلی ارایه شده است،‌ولی شما می‌توانید تصاویر ویدیویی را با کیفیت 1080 پیکسل در دو سرعت 30 و 60 فریم در ثانیه تهیه کنید. همچنین می‌توانید ویدیوهای 720 پیکسلی را با کیفیت 120 فریم در ثانیه بگیرید.

ویدیوهای 120 فریم در ثانیه که برای حالت Slow Motion فعال می‌شوند، قابلیت‌های ویرایش تصویری را نیز به صورت خودکار ارایه می‌دهند تا بتوانید تغییرات لازم را روی آنها اعمال کنید.

دوربین ثانوی گوشی می‌تواند با سرعت 30 فریم در ثانیه تصویربرداری کند که کیفیت تصاویر آن QHD گزارش شده است.

کلام پایانی

گوشی هوشمند Galaxy Note5 سامسونگ بهترین گزینه بین تمام فبلت‌های موجود در بازار محسوب می‌ّود. این محصول در خانواده Galaxy Note سامسونگ بهترین امکانات و بهترین طراحی را در اختیار گرفته است و می‌توان آن را قدرتمندترین تبلت موجود در بازار جهانی خواند.

مهم‌ترین مواردی که در جریان آزمایش روی این دستگاه به دست آمده، به قرار زیر اعلام می‌شود:

–        طراحی و کیفیت بدنه به میزان قابل ملاحظه ارتقا یافته است

–        ترکیب تراشه Exynos 7420 سامسونگ را رم 4 گیگابایتی بهترین سرعت را ارایه می‌دهد

–        نمایشگر دستگاه بین نمونه‌های مشابه بهترین کیفیت را دارد

–        دوربین 16 مگاپیکسلی دستگاه نسبت به مدل Galaxy Note 4 قابلیت‌های پیشرفته‌تری را شامل می‌شود

–        قلم هوشمند S Pen بهتر و کارآمدتر از مدل قلی است

–        اگرچه باتری دستگاه کوچک‌تر شده است، ولی می‌تواند انرژی را برای مدت طولانی‌تر در خود نگه دارد

–        شارژر بی‌سیم و سیمی دستگاه می‌تواند با سرعت بالا انرژی را وارد دستگاه کند

–        حسگر اثر انگشت به خوبی عمل می کند

–        کیفیت صدا برای این دستگاه که پرچمدار محصولات سامسونگ محسوب می‌شود قابل قبول است

–        رابط کاربری TouchWiz UX سامسونگ قابلیت‌های داخلی را کارآمد کرده است

–        سیستم پرداخت موبایلی Samsung Pay قابلیت‌های ارزنده‌ای ارایه داده است

–        بدنه دستگاه اندکی لیز است و در مقابل هرگونه لک مستعد است

–        اسپیکرهای استریو در این دستگاه وجود ندارد

–        نبود قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه microSD کاربران را به دردسر می‌اندازد

–        قابلیت IR برای کنترل از راه دور دستگا‌ه‌های خانگی حذف شده است

–        مدل 32 گیگابایتی این دستگاه به گونه‌ای ساخته شده است که فقط 25 گیگابایت از حافظه داخلی در اختیار کاربران است

در مجموع می‌توان گفت Galaxy Note5 سامسونگ از نظر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، طراحی و امکانات داخلی، قلم هوشمند و … از قوی‌ترین و بهترین گزینه‌ها در بازار جهانی محسوب می‌شود و اگر قصد دارید یک گوشی پیشرفته اندرویدی برای خود تهیه کنید، گزینه بهتر از Note5 سامسونگ وجود نخواهد داشت.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.