اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 30, 2015
9:31 چهارشنبه، 9ام دیماه 1394
کد خبر: 75247

محدودیت دسترسی به اینترنت برای‌ میلیون‌ها نفر

درحال‌حاضر کاربران اینترنتی ممکن است قفل کوچک سبزرنگ یا طلایی‌رنگی را در گوشه نوار آدرس مرورگر اینترنتی خود مشاهده کنند اما از تاریخ یکم ژانویه سال ٢٠١۶، این قفل رنگی برای درصد کمی از کاربران اینترنتی سراسر جهان ناپدید خواهد شد و در ادامه‌ میلیون‌ها کاربر، دسترسی خود به وب‌سایت‌های مختلف را از دست خواهند داد. این فرایند، ارتباط مستقیمی با اصطلاح «SHA-١ Sunset» (کلیدواژه مورداستفاده اهل فن برای تشریح انقضای پشتیبانی از سطح خاصی از رمزگذاری) دارد.
 
درواقع در سال آینده میلادی، الگوریتم‌های قدیمی‌تر از سطح رمزگذاری SHA-١ دیگر نیازهای لازم امنیتی برای وب‌سایت‌ها را برآورده نخواهند کرد و از همین رو بر اساس تحقیقات انجام‌شده از سوی شرکت امنیتی CloudFlare چیزی در حدود ٣٣‌ میلیون نفر در سراسر دنیا، دسترسی خود به این وب‌سایت‌ها را از دست خواهند داد. این فرایند، به‌روزرسانی‌ای متداول برای قابلیت‌های امنیتی تحت وب است اما این تغییر که توسط کنسرسیوم تولیدکنندگان نرم‌افزاری مرورگرهای اینترنتی اتخاذ شده، می‌تواند استفاده کاربران از اینترنت گوشی‌های هوشمند در کشورهای درحال‌توسعه را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار دهد. در نتیجه این امر، قسمتی از جمعیت آسیب‌پذیر دنیا با مجموعه‌ای از وب‌سایت‌هایی که نیاز به این پروتکل‌های امنیتی ندارند، تنها خواهند شد.
 
تیم ارلین، مسئول قسمت امنیتِ آی‌تی در شرکت تریپ‌وایر درباره فرایندهای جدید امنیتی، توضیحات کاملی ارائه کرده است. او دراین‌باره می‌گوید: «وقتی وب‌سایت شما با مرورگر اینترنتی، ارتباط برقرار می‌کند، فرایند ارسال و دریافت داده‌ها انجام خواهد شد. در طول فرایند رمزگذاری، وب‌سایت و مرورگر وارد مکالمه‌ای بر پایه استفاده از استعارات خاص خواهند شد. در این روند، از کدهای محرمانه و ایمن برای گفت‌وگو استفاده خواهد شد که متفاوت از گفت‌وگوهای معمولی است. قسمتی از ارتباطات بین مرورگر و وب‌سایت به توافق بر سر استفاده از پیچیده‌ترین زبانی که هر دو طرف توانایی فهم آن را داشته باشند، اختصاص خواهد یافت.
 
نفوذگران می‌توانند این الگوریتم را بشکنند و مکالمات موجود را شنود کنند. بنابراین همواره باید برنامه‌ای برای به‌روزرسانی این الگوریتم‌ها وجود داشته باشد». خوشبختانه وب‌سایت‌ها و مرورگرهای زیادی وجود دارند که به‌طور پیش‌فرض از نسخه‌های رمزگذاری‌شده در قالب پسوند s و آدرس‌های https:// استفاده می‌کنند و به همین دلیل در صورتی که شما از مرورگری به‌روزرسانی‌شده استفاده کنید، احتمالا به طور خودکار حداقل به سطح SHA-٢ الگوریتم‌های امنیتی، ارتقا داده شده‌اید.
 
با توضیحات بالا، مرورگرها و سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر مانند ویندوز ایکس‌پی احتمالا از به‌روزرسانی‌های جدید رمزگذاری پشتیبانی نخواهند کرد. از سوی دیگر، فرایندهای جدید رمزگذاری به توان پردازشی بیشتری نیاز خواهد داشت و همین امر باعث خواهد شد گوشی‌های همراه قدیمی که اکثرا در کشورهای در‌حال‌توسعه، استفاده می‌شوند، امکان استفاده از مرور امن در فضای وب را از دست بدهند.
 
همین امر باعث خواهد شد کاربرانی که از گوشی‌هایی با عمر پنج ‌سال به بالا استفاده می‌کنند، با پیغام خطایی هنگام درخواست برای مشاهده وب‌سایت‌هایی که نسخه‌های رمزگذاری‌نشده ارائه نمی‌دهند، روبه‌رو شوند.  این در حالی است که شرکتی مانند گوگل، پافشاری بیشتری برای غیرفعال‌کردن پشتیبانی از قابلیت‌های رمزگذاری قدیمی دارد. شرکت‌هایی مانند علی‌بابا هم اعلام کرده‌اند همچنان از نسخه‌های قدیمی‌تر رمزگذاری اینترنتی پشتیبانی خواهند کرد تا طیف گسترده‌تری از کاربران بتوانند دستگاه‌های خود را ارتقا دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.