اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 30, 2015
10:15 چهارشنبه، 9ام دیماه 1394
کد خبر: 75250

معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد: برنامه‌ریزی برای اصلاح تعرفه‌های اینترنت/وقفه 10 ساله در دسترسی به شبکه ملی اطلاعات

معاون وزیر ارتباطات از تاخیر 10 ساله در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات یاد کرد و گفت: در حال حاضر زبان ارتباطی کاملا به تصویر و ویدئو نزدیک شده است و دیگر مواردی مانند متن و صدا از دستور کار خارج شده‌اند.
نصرالله جهانگرد امروز در همایش تعیین راهکارهای توسعه شبکه توزیع محتوا در بستر شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد: در حال حاضر در میان نرم افزارهای مختلف حجم تصاویر و ویدئوهای ارسالی شاید بیش از 10 برابر بیش از متن و صدا است.
 
معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: از سوی دیگر در این حوزه تحولات دنیا هر روزه در حال شتابگیری است و برهمین اساس معماری ارتباط مابین کاربر و ارائه‌ دهنده سرویس تحت تاثیر قرار می‌گیرد به همین دلیل اگر ما در معماری شبکه‌های خود به این مسائل دقت نکنیم تمام زحمات‌مان ناقص خواهد ماند.
 
جهانگرد در عین حال متذکر شد: بازار ارتباطی کشور ما ظرفیت بالایی دارد، با این وجود ترافیک شبکه پایین است. در این زمینه نرخ‌گذاری خدمات و ترافیک عامل تعیین‌کننده‌ای به‌شمار می‌رود.
 
وی ادامه داد: اکنون تقریبا تمام کاربران از طریق نرم‌افزارهای موبایلی با یکدیگر در ارتباط اند و برهمین اساس بحث CDN و محلی کردن ترافیک اهمیت خاصی پیدا می‌کند تا براین اساس بتوانیم سرعت و کیفیت بهتری را ارائه کنیم.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات در ادامه‌ی صحبت‌های خود با اشاره به شبکه ملی اطلاعات و تاخیر 10 ساله آن اظهار کرد: همزمان با ما کسانی که این موضوع را در دستور کار داشته و راجع به حل موضوعات چاره‌اندیشی می‌کردند، اکنون در بازار خود حجم قابل توجهی از سرویس و محتوا را جذب کرده‌اند.
 
جهانگرد با تاکید بر این‌که مسوولان حوزه ICT به‌طور دائم این تحولات را رصد می‌کنند، افزود: اکنون آنچه باید مورد توجه جدی قرار گیرد بحث تولید محتواست که در کنار توسعه شبکه دسترسی باید این مورد نیز شتاب گیرد.
 
وی افزود: زمانی که ترافیک به کاربر نزدیک شود نه تنها کیفیت بالا می‌رود، بلکه می‌توان قیمت‌ها را به نوعی کاهش داد. شبکه ملی اطلاعات نیز شامل ترمینال‌ها، شبکه دسترسی، شبکه ابری و CDN هاست که باید تمام این موارد در قالب یک بستر منسجم در کشور ارائه شود.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین عنوان کرد: زمانی که ما روی کار آمدیم ابتدا بر روی بحث کاهش تعرفه‌های پهنای باند تمرکز کردیم و خیلی سریع به این حوزه ورود کردیم، چرا که نیاز اصلی در حوزه ارائه‌ی خدمات و محتوا پهنای باند است.
 
وی ادامه داد: در خصوص مراکز داده هم تعداد مراکزی را آماده کردیم تا بر بستر ابری بتوانند به هم وصل شوند و ما درنهایت CDN ها را داشته باشیم.
 
جهانگرد افزود: در خصوص اصلاح نظام قیمت‌گذاری پهنای باند نیز با توجه به این‌که سرویس‌های موبایلی اکنون بیشتر جنبه ارتباط ویدئویی دارند و دسترسی به هر نوع ویدئو از این طریق ممکن است قرار شده نظام‌نامه مربوطه را اصلاح کنیم تا به زودی مسیر دسترسی به لایه خدمات زیرساختی که باعث تسهیل خدمت‌دهی به کاربران می‌شود، اصلاح شود.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین متذکر شد: با روی کار آمدن نسل‌های 3 و 4 موبایل از سال گذشته برخی نرم‌افزارها 200 تا 300 درصد رشد داشته‌اند که امیدواریم تا پایان سال آینده با کامل شدن پوشش 3G و 4G این رشد چند برابر شود. البته تعداد گوشی‌های هوشمند هم در این زمینه به بیش از دو برابر خواهد رسید.
 
وی صحبت‌های خود هم با تاکید بر این‌که اکنون در کشور در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه توسعه حدود یک دهه عقب هستیم، اظهار کرد: باید از تجارب دنیا استفاده کنیم تا فشردگی زمانی موجود را مدیریت کنیم.
 
رییس سازمان فناوری اطلاعات همچنین ادامه داد: در کمیسیون تنظیم مقررات نیز جلسه‌ای در خصوص تعرفه‌گذاری‌های اینترنت از ماه‌های گذشته برگزار شده و در جلسه اخیر نیز گویا صحبت‌هایی صورت گرفته تا تامین اینترنت مراکز داده رایگان شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.