اپراتورها

تلفن همراه

December 31, 2015
16:57 پنجشنبه، 10ام دیماه 1394
کد خبر: 75281

پرونده آسیب‌زایی آنتن‌ها بسته شد/ شهرداری باز سازِ مخالف می‌زند؟

 
پرونده طویل و دراز آسیب‌های احتمالی امواج رادیویی آنتن‌های مخابراتی برای همیشه در شورای شهر تهران بسته شد و بعید است شهرداری دلیل دیگری برای ساز مخالف زدن با شرکت‌های مخابراتی جهت توسعه سایت‌ها داشته باشد.
 
رفته رفته دنیای ارتباطات پای خود را فراتر از دایره قطع و وصل لینکی ثابت یا سیار می‌گذارد و وارد مرحله "اتصالات" می‌شود؛ مرحله‌ای که طبق تحقیقات بزرگترین کمپانی‌های تحلیلگر نظیر جونیپر تا سال 2020 بیش از 38.5 میلیارد وسیله مختلف به اینترنت اشیاء متصل می‌شوند.
 
پیش فرض اولیه "اینترنت اشیاء" که می‌خواهد تمامی ابزار و وسائل زندگی را به یکدیگر وصل کند تا از طریق یک موبایل بتوان کنترل همه جانبه‌ای روی اشیای اطراف داشت، وجود ارتباطات فراگیر و همه جانبه است؛ قطعا اگر پوشش جغرافیایی موبایل کامل نباشد مفهومی به عنوان اینترنت اشیاء در حد همان مفهوم می‌ماند.
 
جهت درک این مفهوم بدیع در کوتاه‌ترین کلمات و عبارات، بهتر است به دوران قبل از 3G و 4G موبایل بازگردیم. کشور ما به دلیل برخوردهای سلیقه‌ای و سیاسی با دستاوردهای فناوری ارتباطات طی دهه گذشته با عقب ماندگی فجیعی روبرو شد تا جاییکه محدودیت‌هایی نظیر اینترنت 128 کیلوبیت بر ثانیه برای کاربران خانگی در شرایطی که صبحت دنیا بالای دو مگا بیت بر ثانیه بود، وضع شد.
 
زمان گذشت تا دولتی با سلایق نزدیک به استانداردهای جهانی در حوزه ارتباطات روی کار آمد؛ اولین اقدام آن نقض تمامی قوانین محدود برانگیز قبلی بود تا به این واسطه زمینه برای جبران عقب ماندگی‌ها فراهم شود.
 
لذا دستور افزایش پهنای باند کشور صادر شد تا جاییکه ظرفیت IP داخل کشور به گفته مقام ارشد شرکت ارتباطات زیرساخت از 350 گیگابیت بر ثانیه در ابتدای کار دولت یازدهم به چهار ترابیت و ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل در پایان شش ماهه نخست سال جاری به 276 گیگابیت بر ثانیه رسید.
 
با ایجاد چنین زیرساخت و رفع محدودیت‌های پایه، مجوز بهره‌برداری از موبایل باند پهن (مبتنی بر نسل‌های جدید ارتباطی) به اپراتورهای موبایل داده شد و همراه اول و ایرانسل رسما وارد خدمات‌دهی 3G و 4G شدند.
 
لذا مجوز بهره‌برداری از موبایل باند پهن در رهن ایجاد زیرساخت‌ پهنای باند بود؛ علی‌رغم اینکه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه گام‌های بلندتری را نسبت به ما در این زمینه برداشته‌اند اما تعجیل رگولاتوری ایران در وضع قوانینی همسو با رویه جهانی موجب شد تا اپراتورهای موبایل سریعا اقدام به نوسازی و خرید تجهیزات مورد نیاز نسل‌های جدید کنند و بدون واهمه شبکه 3G خود را استارت بزنند.
 
حال در شرایطی که تجربه استفاده از 3G و 4G برای ایرانی‌ها نو است و رفته رفته ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند در جامعه بیشتر می‌شود اما دنیا به سمت برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات ماشین به ماشین یا همان اینترنت اشیاء رفته می‌رود.
 
دنیای اشیاء بعد از تکامل نسل‌های بالاتر ارتباطی، بروز و ظهور یافت و جامعه ارتباطات به این نتیجه رسید که به راحتی می‌توان تمامی ابزارهای الکترونیکی زندگی را به شبکه جهانی اینترنت با اختصاص IP آدرسی یکتا وصل کرد تا از این طریق امکان مدیریت هوشمند ابزارهای زندگی فراهم شود.
 
حیاتی‌ترین ریموت کنترل مدیریت این ابزارها نیز با توجه به ابعاد و فراگیری گوشی‌های هوشمند، قطعا با تلفن همراه افراد خواهد بود هرچند که از طرق دیگر و با دستگاه‌هایی نظیر رایانه، تبلت یا نمایشگرهای دیجیتال و هومند هم می‌توان چنین کاری را انجام داد.
 
جونیپر تخمین زده در سال جاری میلادی که یکی دو برگ بیشتر تا پایان آن باقی نمانده 670 میلیون دلار روی سخت‌افزارهای سازگار با اینترنت اشیاء سرمایه‌گذاری شده و انتظار می‌رود خرده فروشان و علاقمندان به دنیای تجارت الکترونیک تا سال 2020 بیش از 2.5 میلیارد دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.
 
حجم سرمایه‌گذاری‌ها خبر از تغییر و تحولات آتی دنیای ارتباطات طی چهار پنج سال آینده می‌دهد. زمانی که سریعا طی خواهد شد و اگر بدون برنامه به استقبال آن برویم، طعم تجربه تلخ عقب ماندگی در نسل‌های جدید ارتباطی را در این عرصه نیز مجددا خواهیم چشید.
 
پیش‌نیاز ورود به بحث اینترنت اشیاء طبق مطالعات مرکز تحقیقات مخابرات ایران که پروژه‌هایی را برای بررسی پیاده‌سازی فناوری اینترنت اشیا در ایران انجام داده، پوشش کامل ارتباطی با حداکثر ضریب نفوذ موبایل و رایانه است. لذا اپراتورهای موبایل ملزم به تکمیل پوشش و دایره خدمات‌دهی خود در تمامی ابعاد جغرافیایی هستند.
 
در شرایطی که یک سال از عمر ارائه خدمات 3G توسط اپراتورهای بزرگ ایران می‌گذرد، مدیران عامل همراه اول و ایرانسل نیمه نخست سال جاری گفتند که میزان مصرف دیتای این اپراتورها به ترتیب رشدی 1000 و 450 درصدی داشته است.
 
ابتدای سال جاری قائم مقام سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه دو میلیون گوشی هوشمند در سال 92 به 20 میلیون اسمارت‌فون در سال 93 رسید، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال 94 به 40 میلیون برسد؛ براین اساس اگر محتوا تولید شود کارآفرینی و اشتغال نیز ایجاد خواهد شد به طوری که در سال گذشته در بخش تولید محتوا و نرم‌افزار حدود 25 تا 30 هزار شغل ایجاد شد.
 
با این حساب هرچند دیر اما با سرعت بالایی پیش نیاز ورود به دنیای اشیاء فراهم می‌شود تا جاییکه اپراتورهای اول و دوم از خدمات ماشین به ماشین خود در نمایشگاه‌های تخصصی تلکام و الکامپ رونمایی کردند و اولین گام‌های خود برای فرهنگ‌سازی این مفهوم را برداشتند.
 
حال که دوران عقب ماندگی به سر آمده و وزارت ارتباطات تمام تمرکز خود را برای رسیدن به سطح استانداردهای بین‌المللی مخصوصا در حوزه ارتباطات گذاشته، شورای شهر و شهرداری تهران ترمز راه شده و با اقدامات سوال‌ برانگیز خود مانع رشد فضای ارتباطی می‌شوند.
 
جمع‌آوری سایت‌های مخابراتی، آنتن‌های ارتباطی و عدم مجوز به توسعه فیزیکی شبکه اپراتورها از جمله موارد کهنه و بهانه‌های نخ نما شده این دو نهاد برای مخالفت با موبایل و پوشش آنتن‌دهی است. مخالفت و کارشکنی‌ها با اقدامات توسعه‌ای اپراتورها باعث ایجاد فضایی دو قطبی در شهر و حتی کشور شده است.
 
اپراتورهای موبایل با توجه به اینکه اجازه توسعه سایت‌های خود را ندارند، از ارائه خدمات مطلوب در برخی نقاط جغرافیایی باز می‌مانند و لذا شاهدیم که برخی تهرانی‌ها از نسل 3G سیر شده و تمایل دارند هرچه زودتر به LTE وارد شوند اما هنوز برخی دلشان به H شدن آنتن به مفهوم 3G خوش است.
 
مخالفت‌ شهرداری با توسعه شبکه موبایل سابقه‌ای به نسبت طولانی دارد و از حدود پنج شش سال پیش به شکلی جدی مطرح شد تا جاییکه آنتن‌های موبایل در برخی نقاط پایین کشیده و در برخی نقاط مسدود شد.
 
علی‌رغم افزایش چشمگیر مشترکان تلفن همراه در سال‌های اخیر، افزایش شمار ایستگاه‌های آنتن موبایل در مناطق مسکونی را به امری اجتناب ناپذیر و اجباری تبدیل کرده است اما شهرداری با بیان اینکه فرکانس و امواج  ساطع شده از این آنتن‌ها می‌تواند برای سلامتی افراد جامعه مضر باشد، مانع توسعه شبکه همراه در برخی نقاط شده است.
 
شورای شهر تهران هم از زمان مطرح شدن چنین بحثی به حمایت از شهرداری قیام کرد و حتی نشست‌هایی درباره تجمیع آنتن‌های مخابراتی در تهران برگزار کرد که اهداف اصلی آن حفظ سلامت شهروندان و بهبود مبلمان شهری بود.
 
طرح چنین دغدغه‌ای سابقه‌ای به وسعت دنیا و تعداد اپراتورهای موجود موبایل دارد؛ قطعا به همان اندازه که ما نگران سلامتی مردم جامعه هستیم دیگر کشورها نیز چنین دغدغه‌ای دارند؛ اما چرا تاکنون چنین مخالفتی در دنیا سابقه نداشته است؟!
 
امواج ناشی از گوشی‌های موبایل و همچنین سایت‌های BTS در زمره امواج فرکانس‌های رادیویی RF قرار دارند که به هیج وجه اثر تخریبی روی بافت‌های زنده نداشته و تنها باعث افزایش دمای ناحیه‌ای از بدن می‌شوند که در معرض تابش قرار گرفته است.
 
این امواج غیر یونیزه بنا بر استاندارد ICNIRP کمیت SAR اندازه‌گیری شده که نباید روی 10 گرم بافت بدن از دو وات بر کیلوگرم تجاوز کند.
 
حد در معرض تابش قرار گرفتن انسان در باند 900 مگاهرتز به وسیله استاندارد حفاظت رادیویی مقدار 450 میکرو وات بر سانتی مترمربع توصیه شده است.
 
حد در معرض تشعشع قرارگیری بافت زنده در باندهای 900 و 1800 مگاهرتز نیز به ترتیب نیم و یک میلی وات در استاندارد ICNIRP توصیه شده است.
 
اندازه‌گیری‌‌های انجام گرفته روی مقدار تابش ناشی از سایت‌های BTS نشان می‌دهد که حتی ماکزیمم توان اندازه‌گیری شده در بدترین و نادرترین شرایط، تنها نزدیک چند درصد حد قابل قبول استاندارد بوده که برای عموم مردم بی‌خطر است.
 
با توجه به اینکه علاوه بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان انرژی اتمی به اندازه‌گیری و وزارت بهداشت به بررسی تشعشعات الترومغناطیسی و آثار آن بر سلامت افراد مشغول هستند و تاکنون ادعای شهرداری و شورای شهر را مبنی بر آسیب‌زا بودن این امواج نپذیرفتند، پس اساسا جای بحثی نمی‌ماند مگر اینکه دلیل دیگری پشت نگرانی‌های شهرداری باشد.
 
مجوزهایی که از سوی سازمان انرژی اتمی ایران صادر شده، نشان می‌دهد که سطح انرژی الکترومغناطیسی ناشی از سایت‌های تلفن همراه 1.4 درصد امواج ناشی از فرستنده‌های رادیویی AM و 28 درصد امواج ناشی از فرستنده‌های رادیویی FM است.
 
تحقیقات جهانی نیز تاکنون موفق به اثبات آسیب‌زا بودن تشعشعات رادیویی ناشی از آنتن‌های مخابراتی نشده اما همواره سعی کرده هشدارهای بهداشتی در مواجهه با این تجهیزات ارتباطی نظیر استفاده کمتر از موبایل، فاصله دادن گوشی از صورت هنگام مکالمه و… بدهد.
 
مدیرکل دفتر تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ارتباطات سیار چند سال گذشته با نشان دادن شناسنامه برخی آنتن‌های تلفن همراه، ثابت کرد با بررسی‌های مستمر و معتبری که با همکاری دانشگاه‌های معتبر تهران به ویژه دانشگاه علم‌و‌صنعت ایران انجام داده و دستگاه‌های سنجش امواجی که با هزینه بسیار زیاد خریداری کرده و در اختیار این واحدهای علمی و پژوهشی قرار داده، این آنتن‌ها هیچگونه ضرری برای سلامتی انسان با توجه به استانداردهای جهانی ندارند.
 
با این حال و علی‌رغم وجود مجوز بهره‌برداری از واحد حفاظت انرژی اتمی برای نصب آنتن‌‌های مخابراتی، از سال 87 تا 89 بالغ بر 56 سایت ارتباطی همراه اول به دلیل تشویش اذهان عمومی و تقاضای مالک جمع‌آوری شده است.
 
همانطور که گفته شد و مسئولان کشور نیز مستحضر هستند تاکنون هیچ گزارش موثق جهانی در محافل علمی پیرامون آسیب‌زا بودن انتن‌های مخابراتی ارائه نشده است؛ اما دغدغه دیگر شورای شهر برای تجمیع آنتن‌های ارتباطی به معنای استفاده مشترک اپراتورها از آنتن‌های ارتباطی سطح شهر که مانع آنتن پراکنی مجزای هر کدام از آنها می‌شود به جای خود محترم است زیرا بسیاری از این کشورها چنین قانونی دارند.
 
البته تشویق یا تکلیف به استفاده از آنتن‌های مشترک در تعارض با جمع‌آوری سایت‌های یک اپراتور بدون هیچگونه آسیب‌شناسی است؛ در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که ممکن است شهرداری هر آن به فکر جمع‌آوری سایتی خاص در گوشه‌ای از تهران بیفتد و مردم آن نقطه به شکلی کاملا ناگهانی از وجود آنتن موبایل بی‌بهره شوند.
 
چنین کاری ایجاد حد نهایت تبعیض از دسترسی به امکانات شهرداری است و توقع می‌رود حداقل وقتی شهرداری تا این میزان به فکر سلامت مردم و زیبایی شهر است، حداقل راهی جایگزین را هم پیشنهاد دهد و الا کندن آنتن و پاک کردن صورت مسئله هنر خاصی نمی‌خواهد و همه در آن متخصص هستند.
 
زمانیکه اجازه توسعه شبکه داده نشود، برخی مردم از دسترسی به امکانات پیشرفته ارتباطی باز می‌مانند اما وقتی سایت از جا کنده شود، دیگر بحث امکانات پیشرفته در میان نیست و مردم دچار فقر ارتباطی می‌شوند.
 
اقدامات فرهنگ‌سازانه رسانه‌ها برای پاک کردن چنین ذهنیتی نسبت به امواج رادیویی آنتن‌های مخابراتی، هیچگاه باعث ارائه پاسخی شفاف از سمت شورای شهر و شهرداری به این سوال که "با اثبات بی‌خطر بودن آنتن‌های مخابراتی، چرا همچنان مصر به جمع‌آوری آنتن‌ها و ممانعت با هرگونه اقدام توسعه‌ای هستید؟" نشده است.
 
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم به عنوان رگولاتور این بخش و پایگشر فضای فرکانسی، با اثبات بی‌خطر بودن این امواج برای سلامتی افراد همواره به دنبال فرهنگ‌سازی و پاک کردن سوء ذهنیت بوده است.
 
عظیم فرد -مدیرکل صدور پروانه سرویس‌های رگولاتوری- به عنوان آخرین فردی که در این باره اظهار نظر کرده، اشاره‌ای به تشعشعات محیطی داشت و با تقسیم آنها به دو بخش گفت: اشعه‌های یونیزه کننده که با فوتون‌های قوی قادر به شکستن مولکول هستند و اشعه‌های غیریونیزه که همچون امواج رادیویی فقط گرما تولید می‌کند.
 
وی عنوان کرد: امواج رادیویی شبکه تلفن همراه، سیگنال‌های آنتن صداوسیما و امواج ناوبری هوایی همه در دسته غیریونیزه کننده قرار می‌گیرند. تشعشعات پخش همگانی رادیو در باند VHF عددی در حدود 10 به قوه 2.5 میکروولت و شبکه‌های موبایل در حد دهم میلی‌ ولت است.
 
وی خاطر نشان کرد: کمیته فناوری‌های سبز اتحادیه جهانی مخابرات همواره در حال توسعه استانداردهای ارتباطی است تا به ازای پیشرفت تکنولوژی، قدرت تشعشعات کاهش یابد. توان نسل‌های سوم و چهارم ارتباطی که به 3G و 4G شهرت دارد از GSM کمتر است.
 
او بار دیگر با تأکید بر اینکه امواج رادیویی غیریونیزه کننده تنها گرما تولید می‌کنند، ابراز کرد: هرچه میزان فرکانس بالا رود امواج قابل جذب در پوست نیستند اما بالعکس اگر از دامنه 10 گیگاهرتز کمتر شود به درون پوست نفوذ خواهد کرد که پزشکان مهم‌ترین نقطه اثرپذیر را "چشم" عنوان کرده‌اند.
 
فرد افزود: تحقیقات این موسسه نشان می‌دهد که امواج رادیویی به هیچ عنوان به نقطه جوش نمی‌رسد و با توان بالا هم فقط تولید گرما می‌کند. لذا زمانیکه جریان یک میلی آمپر در میدان 70 کیلوولتی در بدن انسان القا شود و به مدت 15 دقیقه با موبایل صحبت کند، سرش گرم می‌شود.
 
وی تصریح کرد: به هیچ عنوان امکان یونیزه شده امواج رادیویی وجود ندارد. برخی می‌گویند که امواج رادیویی روی اعصاب تأثیر می‌گذارد در حالیکه برای یونیزه شدن نیازمند 10 تا 25 الکترون ولت انرژی است که امکان‌پذیر نیست.
 
او افزود: تحقیقات آزمایشگاهی نشان می‌دهد اگر میدان الکترومغناطیسی 2 تا 10 کیلو ولت داشته باشیم، نهایت اتفاقی که می‌افتد، چرخش و چسبندگی مولکول‌هاست که دچار تغییر می‌شود.
 
مدیرکل صدور پروانه سرویس‌های رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه حدود استانداردهای بین‌المللی امواج مخابراتی در حد دهم میلی ولت است گفت: براساس استادارد ملی ایران حدود پرتوگیری شغلی، پرتوگیری مردم و پرتوکاران GSM بر اثر شدت میدان مغناطیسی اعلام شده و در همین حال تجهیزات به کار گرفته شده در شبکه‌هایی که فضای فرکانسی را اشغال می‌کنند براساس نرخ جذب انرژی امواج رادیویی "SAR" نظارت و مانیتور می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه سه آزمایشگاه سنجش SAR در کشور داریم، گفت: علاوه بر محیط آزمایشگاه، در سطح کوچه و خیابان هم تجهیزات سیاری تدارک دیده شده که قادر است میزان SAR را اندازه‌گیری کند.
 
فرد با تأکید بر اینکه هیچ گزارش موثقی در زمینه سرطان‌زا بودن امواج رادیویی و تشعشعات نداریم، اظهار کرد: کمیته‌ای از محیط زیست، انرژی اتمی، اپراتورها و رگولاتوری شکل گرفته تا فضای فرکانسی را پایش کنند و گزارشی درباره نقاط پرتشعشع ارائه کنند.
 
با تمامی این تفاسیر، آبان ماه سال جاری یکی از سایت‌های همراه در اختیاریه را خاموش کردند تا آنتن‌دهی مشترکان این منطقه دچار اختلال شود.
 
عوارض این تصمیم سلبی شهرداری و شورای شهر بر سلامت مردم زمانی محرز می‌شود که به گفته وحید صدوقی -مدیرعامل همراه اول- بدانیم زمانیکه پوشش آنتن‌ها کامل نباشد، مردم بیشتر در معرض خطر هستند.
 
وی بارها از بی‌ضرر بودن BTSهای همراه اول دفاع کرده و متذکر شده است که شهروندان و مسئولان به اپراتورها کمک کنند تا پوشش آنتن‌دهی یکسان شود و مشکلی برای مردم پیش نیاید چرا که هر چه آنتن ضعیف‌تر باشد گوشی تلفن همراه میدان بیشتری ایجاد کرده و قدرت بیشتری مصرف می‌کند تا به آنتن متصل شود که گاه این میدان تا دو وات نیز بالا می‌رود.
 
این تلاش گوشی‌ها قطعا با توجه به اینکه کنار سر کاربران قرار دارند، آثار زیانبارتری به دنبال دارد.
 
وی از جمع‌آوری آنتن‌های BTS توسط شهرداری گلایه کرد و گفت: تنها در تهران بیش از 30 سایت توقیف شده است. این در حالی است که برای 30 میلیون مشترک تلفن همراه هوشمند برنامه‌ریزی شده و قرار است ظرفیت پهنای باند به میزان بسیار بالایی (به اندازه کل پهنای باند کشور) افزایش یابد.
 
او همچنین سال گذشته برخی اختلالات ایجاد شده را که عده‌ای ناشی از توسعه نسل‌های 3G و 4G اعلام کردند، منشعب از جمع‌آوری انتن‌های مخابراتی توسط شهرداری دانست و گفت: وقتی ظرفیت توسعه پیدا می‌کند و مشترکان افزوده می‌شوند باید ظرفیت سایت برای پوشش‌دهی متناسب باشد علاوه بر آن در تهران هر روز آپارتمان‌سازی انجام می‌شود و ما نیز باید طراحی‌های سایت‌های خود را متناسب با آن تغییر دهیم. وقتی اجازه این ظرفیت‌سازی به همراه اول داده نشود با مشکل مواجه خواهیم شد.
 
وی همچنین اظهار کرد: من به صراحت می‌گویم که وقتی آنتن تلفن همراه پر باشد، این امر به نفع مشترکان خواهد بود زیرا وقتی سیگنال ضعیف است گوشی‌های هوشمند توان بیشتری را صرف دریافت سیگنال می‌کند.
 
مدیرعامل همراه اول با اشاره به اینکه در فاصله 50 متری از منزل وی یک آنتن نصب شده است و در کنار اتاقش یک آنتن BTS وجود دارد، گفت: این امر به این دلیل است که وقتی آنتن به تلفن همراه نزدیک‌تر باشد، تلفن برای دریافت سیگنال‌ انرژی کمتری مصرف می‌کند که باعث صرفه‌جویی در مصرف باتری و دریافت کمتر تشعشعات زیان‌آور می‌شود.
 
صدوقی با تاکید بر این‌که گزارشی مبنی بر میزان زیان‌آور بودن تشعشعات موبایلی از سوی سازمان بهداشت جهانی ارائه نشده است، افزود: وقتی فاصله آنتن در جاده‌ها با موبایل 10 کیلومتر است، کافی است دو دقیقه با تلفن همراه خود صحبت کنیم تا باتری تلفن داغ شود بنابراین ما به مشترکان پیشنهاد می‌دهیم که در این صورت تنها تماس‌های ضروری را برقرار کنند.
 
وی با تاکید بر این‌که همراه اول در نصب آنتن‌های خود در شهرها استاندارد را رعایت می‌کند، اظهار کرد: در این زمینه علاوه بر سازمان انرژی اتمی، خود همراه اول نیز 70 میدان مخابراتی در شهر تهران را مورد بررسی قرار داده است.
 
این گونه اظهارات و مطالب شفافی از این دست کافی بود تا رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جلسه علنی مهر ماه گذشته شورای شهر با بیان اینکه مدیر عامل همراه اول جمع‌آوری آنتن‌های مخابرات را بهانه ضعف سیستم دانسته، گفت: نباید با فرافکنی و آدرس غلط مردم را از علت اصلی دور کرد چرا که شرکت همراه اول باید سال‌ها پیش نسبت به انتقال سایت‌ها به فیبر نوری اقدام می‌کرد.
 
حافظی خطاب به مدیر عامل همراه اول گفت: در شهر تهران هیچ سایت انتقال 3G نداریم ضمن اینکه با افزایش تکنولوژی و ورود نسل‌های بعدی تلفن همراه باید تعداد سایت‌ها به نصف برسد چرا که اجازه نمی‌دهیم تهران به مزرعه آنتن‌های BTS تبدیل شود.
 
همین اظهارات غیر فنی باعث شد تا شرکت ارتباطات سیار سریعا اعلام کند: رئیس محترم کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور جلسه علنی روز سه‌شنبه (21 مهرماه) اظهاراتی داشته که نادرست و غیر علمی است.
 
1. با راه‌اندازی فناوری نسل 3 و 4 تلفن همراه بر روی فرکانس‌های در اختیار همراه اول، پوشش هر آنتن به حدود چند صد متر می‌رسد در حالیکه هر آنتن نسل 2 چند کیلومتر را تحت پوشش قرار می‌دهد. همچنین از آنجا که پروانه نسل 3 و 4 اپراتور اول روی فرکانس‌های 2100 و 2600 مگاهرتز ارائه شده، شعاع پوشش در این فرکانس‌ها نسبت به فرکانس‌های پایین‌تر مانند 900 مگاهرتز کاهش می‌یابد. در نتیجه این دو موضوع علی‌رغم ادعای آقای حافظی، با اجرای تکنولوژی نسل نو نه تنها تعداد سایت‌ها به نصف کاهش نمی‌یابد بلکه افزایش قابل ملاحظه‌ای نیز خواهد داشت.
 
2. طی سالیان اخیر، تعداد مشترکان تلفن همراه افزایش چشمگیری داشته است و طبعاً افزایش مشترک، آنتن‌های بیشتری می‌طلبد؛ در حالیکه در چند سال اخیر نه تنها مجوز افزایش آنتن BTS داده نشده، بلکه تعداد آنتن‌های BTS در تهران کاهش نیز داشته است. وقتی که تعداد مشترکان تلفن همراه رشد پیدا می‌کند به همان میزان نیز نیاز به زیرساخت و ظرفیت‌سازی است؛ همانطور که در شهری مانند تهران با افزایش جمعیت، نیاز به احداث بزرگراه و ساخت و سازهای جدید است.
 
3. اصولاً اجرای فیبر نوری برای شبکه انتقال کاربرد داشته و ایجاد پوشش موبایل فقط از طریق آنتن BTS امکان‌پذیر است و جمله «اگر همراه اول پیش‌بینی سیستم انتقال فیبرنوری را در دستور قرار می‌داد، امروز جمع‌آوری آنتن‌ها را بهانه‌ای برای پوشاندن ضعف سیستم خود نمی‌کرد»، نشان از عدم احاطه ایشان بر این بحث دارد.
 
با این حال، معصومه آباد -رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران- در جریان دویست و هجدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران که در اولین روز دی ماه جاری برگزار شد با اشاره به اینکه گزارش‌های مختلفی از نگرانی شهروندان نسبت به آنتن‌های مخابراتی به شورا واصل شد، اظهار کرد: برای شورای شهر روشن نبود که آیا این آنتن‌ها می‌تواند عامل تهدید کننده سلامت باشد یا خیر؛ به همین خاطر تحقیقاتی انجام شد که 4 سال به طول انجامید و نتایج آن در قالب گزارشی امروز ارائه خواهد شد.
 
وی تأکید کرد: هدف این مطالعات بررسی پیامدهای آنتن‌های مخابراتی و تشعش و امواج الکترومغناطیس در سراسر شهر بود و مواردی مانند سقط جنین، مرده‌زایی و کمبود وزن فرزندان تازه متولد شده در نسبت با این پدیده مورد بررسی قرار گرفت.
 
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: نتایج این مطالعات بر اساس استاندارد اعلام شده توسط سازمان بین‌المللی حفاظت در برابر اشعه مشخص شده است.
 
در ادامه جلسه سیدحسن سیدموسوی مشاور مدیرعامل همراه اول در تریبون شورای شهر حاضر شد و در حالیکه دستگاه اندازه‌گیری تشعشعات را با خود به جایگاه برده بود توضیحاتی درباره نحوه عملکرد آن ارائه کرد.
 
براساس نتایج این مطالعات و آنگونه که سیدموسوی اعلام کرد بیشترین میزان انرژی الکترومغناطیسی از رادیو و تلویزیون آنالوگ و کمترین میزان از اینترنت بی‌سیم بوده است.
 
وی تأکید کرد: میزان انرژی ساطع شده از دستگاه‌های موبایل در حد میانه این دو وسیله بوده است.
 
براساس اظهارات معصومه آباد و سیدموسوی تهران از نظر چگالی تشعشع امواج در شرایط سالم قرار دارد.
 
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران- نیز در همان جلسه خاطر نشان کرد: چنین مطالعاتی پیش از این نیز توسط دانشگاه امیرکبیر انجام شده بود و در شورای عالی امنیت ملی ارائه شد که نتایجی مشابه همین مطالعه را داشته است.
 
هرچند اثبات فرضیه‌های باطل همچنان رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران را قانع نکرد اما اعضای شورای شهر قانع شده و پرونده ناسالمی امواج رادیوی آنتن‌های مخابراتی برای همیشه بسته شد.
 
انتظار می رود از این پس اجازه راه‌اندازی سایت‌های ارتباطی جهت پوشش فراگیر آنتن موبایل داده شود تا مردم به دور از زیان های احتمالی آن قرار گیرند؛ قطعا شهرداری هم دیگر متوجه شده که اگر جلوی توسعه را بگیرد ممکن است در آینده انگشت اتهام به سمت او نشانه گرفته شود زیرا آثار تخریبی عدم توسعه شبکه موبایل بیشتر از توسعه کامل است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.