اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

December 31, 2015
16:59 پنجشنبه، 10ام دیماه 1394
کد خبر: 75283

کاهش هزینه‌های اینترنتی با CDN

با گسترش اینترنت و توسعه خدمات مرتبط با آن، ارائه محتوا به خصوص محتوای حجیم روز به روز افزایش یافته و دنیا به سمت راهکار استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا رفته است.
 
افزایش این حجم از محتوا همواره نیاز به توسعه پهنای باند و زیرساخت شبکه را افزایش داده است. این نیاز با گسترش روز افزون سرعت ارائه خدمات اینترنت و سرعت متوسط عرضه داده‌های اینترنتی همراه بوده است.
 
با این حال تأخیر زمانی ارائه خدمات اینترنتی از منبع تا مقصد، افزایش کاربران، نامتقارن بودن تقاضای کاربران و نیاز به برخی از خدمات با کیفیت بالا موجب شده است تا ارسال بهینه محتوا و غیر متمرکز شدن توزیع محتوا مطرح گردد.
 
افزایش خدمات چند رسانه‌ای اعم از متن، تصویر، صوت و ویدئو، حجم متقاضیان این گونه خدمات را نیز به سرعت بالا برده است به طوریکه استفاده از مکانیزم‌های متمرکز تحویل محتوا منجر به هزینه بیشتر و کاهش کیفیت خدمات می‌گردد.
 
با در نظر گرفتن این موارد، بهینه‌سازی استفاده از پهنای باند و منابع شبکه برای افزایش کیفیت و سرعت عرضه از ضروریات اجتناب‌ناپذیر است.
 
علاوه بر این اگر به موارد ذکر شده، کاهش تأخیر در ارائه کیفی خدمات نیز اضافه شود، استفاده از یک فناوری جهت توزیع بهینه محتوا ضروری می‌گردد.  این موارد باعث شد تا استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا یا همان CDNها به عنوان راهکاری برای فائق آمدن بر مشکل توزیع محتوا مطرح گردد.
 
قطعا با توسعه شبکه‌های توزیع محتوا در کشور و با افزایش سرعت اینترنت و ضریب نفوذ دسترسی آن، شاهد رشد قابل توجهی در تولید و مصرف محتوا خواهیم بود.
 
استفاده از خدمات ویدئویی، شبکه‌های اطلاع‌رسانی و اجتماعی موجب شده است تا پیش‌بینی شود استفاده از محتوا در کشور با رشد قابل توجهی مواجه خواهد شد. لذا توزیع این محتواها و ارائه کیفی آنها به کاربران به عنوان یک نیاز برای بستر اینترنت و شبکه ملی اطلاعات ضروری خواهد بود.
 
ایجاد شبکه‌های توزیع محتوا و گسترش آنها علاوه بر کمک به توزیع کیفی محتوا نیاز به سرمایه‌گذاری‌های پر هزینه را در شبکه توزیع و زیرساخت کشور کاهش می‌دهد.
 
شبکه توزیع محتواف یک شبکه فوقانی است که برای تحویل‌دهی سریع‌تر محتوا به کاربران اینترنت استفاده می‌شود. این شبکه محتوا با نگه داشتن یک کپی بروز از داده در محل‌های مختلف شبکه اینترنت و با استفاده از سیستم مسیردهی هوشمند و مدیریت متمرکز، درخواست وارده از سمت کاربر را به سوی سروری که می‌تواند بهترین خدمات را ارائه کند، هدایت می‌کند.
 
در یک CDN، کاربران می‌توانند با تأخیر کم و سرعتی قابل قبول از روی یک سرور در شبکه خانگی به کلیه محتواهای درخواستی خود دسترسی یابند؛ به این شیوه، هیچ تقاضایی از سوی کاربران نیاز نیست که مسیر طولانی در شبکه از مبدأ تا مقصد نهایی را بپیماید بلکه کافی است از کاربر نهایی تا لبه شبکه را طی کند.
 
یک شبکه CDN دارای اهدافی مانند مقیاس‌پذیری، کارایی، قابلیت اطمینان و امنیت است.
 
مؤسسه تحقیقاتی اینفورما طی پیش‌بینی‌هایی که از درآمد شبکه‌های توزیع محتوا در سال‌های 2010 تا 2017 داشته صراحتا اعلام کرده که بیشترین رشد درآمدی در CDNهای تجاری مربوط به محتوای ویدئویی خواهد بود به گونه‌ای که 81 درصد کل درآمدهای این بخش را تا سال 2017 در بر خواهد گرفت.
 
این مؤسسه همچنین پیش‌بینی کرده که تا سال 2017 ارزش بازار سرویس‌های تجاری CDN به بی شاز 4.63 میلیارد دلار برسد.
 
اگر چه طبق برآوردها، آمریکا بزرگترین بازار سرویس‌های تجاری CDN را تا سال 2017 خواهد داشت اما بعد از آن سیر نزولی ترافیک جهانی و درآمدی این قاره شروع می‌شود.
 
این در حالی است که بازار آسیا مخصوصا چین و اروپای غربی با رشدی باور نکردنی، گسترش می‌یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.