رگولاتوری

January 2, 2016
16:05 شنبه، 12ام دیماه 1394
کد خبر: 75321

ارزیابی وضعیت فناوری اطلاعات استانها/تعیین سهم اقتصاد فضای مجازی

معاون امور استانهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام پایان یافتن سفرهای استانی این وزارتخانه، وضعیت استانهای کشور را از لحاظ شاخص های فناوری اطلاعات ارزیابی کرد.
 
مرتضی براری با اشاره به پایان دور نخست سفر استانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هدف از این سفرها را رسیدگی به مشکلات توسعه در استانها، تدوین برنامه توسعه استانی بر اساس مزیتهای نسبی استانها و توسعه متوازن بخش ICT در کشور در راستای ارتقای شاخص های استانی برشمرد و گفت: در دو سال نخست دولت، با حضور در تمامی استانها برنامه کاهش شکاف دیجیتالی و توسعه زیرساخت ها، را دنبال کردیم.
 
معاون امور دولت و مجلس و استان‌ها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به تخصیص بودجه ۶۵۰ میلیارد تومانی به وزارت ارتباطات در سال گذشته اظهار داشت: از ابتدای سال با همکاری معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی، برنامه توسعه استان ها بر اساس شاخصهای استانی تدوین شد که می تواند، معیار خوبی برای برنامه ریزی و اعتباردهی در سال های آینده باشد.
 
وی تدوین دو نوع برنامه زیرساختی و محتوایی را در این راستا و با هدف توانمندسازی استانها بیان کرد و گفت: مهمترین هدف دو سال آتی استفاده از زیرساختها در راستای توسعه خدمات است که منجر به تسهیل، بهبود و توسعه کسب و کار و ارتقای شاخص رفاه و بهره وری و رونق اقتصادی در کشور خواهد شد.
 
طرح توسعه دسترسی به باند پهن در استانها اجرایی می شود
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، مهمترین برنامه در دست اجرا را دستیابی به شاخص محتوایی عنوان کرد که در این زمینه در قالب ۵ محور برنامه های استان تدوین و اجرا می شود و افزود: محور نخست ارتقا شاخص های زیرساختی در سطح دسترسی و توسعه دسترسی به باند پهن است که خوشبختانه می توان با استفاده از ظرفیت اپراتورهای ارتباطات ثابت (FCP ها) اقدام کرد که در چند استان توافقات اولیه حاصل و در حال تهیه مدل اجرایی هستیم.
 
وی توسعه خدمات الکترونیک در استانها را محور بعدی عنوان کرد و گفت: ارایه خدمات الکترونیکی مبتنی بر مزیتهای نسبی استانها مانند توسعه سلامت الکترونیک و آموزش الکترونیک در دستور کار ادارات کل استانی قرار گرفته و جزء اولویت ها آنها به شمار می رود. از این رو، به دنبال عرضه خدمات قابل ارائه در استانها به صورت الکترونیکی و از طریق دفاتر خدمات پیشخوان دولت هستیم. از جمله این اقدامات  با هماهنگی با سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان متولی این بخش، می توان به مذاکرات انجام شده جهت ارائه ۵۰ خدمت جدید با کمک دستگاههای اجرایی و سرمایه گذاری بخش خصوصی در یکی از استان‌ها اشاره کرد.
 
براری با بیان اینکه حدود یک ششم دانشجویان کشور در حوزه های مرتبط با IT در حال تحصیل هستند، از جمله دیگر اهداف برنامه های فعالیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را استفاده حداکثری از ظرفیت نیروهای تحصیل کرده مستقر در استانها بیان کرد تا با استفاده از پتانسیل مناسب موجود دانشجویان این بخش در توسعه استانها نقش آفرینی کنند.
 
وی از جمله اقدامات صورت گرفته در این خصوص به همکاری با سازمان فناوری اطلاعات ایران، دانشگاهها و شرکت های دانش بنیان بخش خصوصی، در زمینه برنامه ریزی در جهت توانمندسازی نیروهای ماهر و تحصیلکرده با برگزاری کارگاه های آموزشی اشاره کرد.
 
سالانه ۱۰ شرکت دانش بنیان در حوزه IT ایجاد می شود
 
براری محور دیگر اهداف برنامه در سال جاری و آینده وزارت ارتباطات در استانها را برنامه توسعه کاربردهای بخش با تسهیل، بهبود و توسعه کسب و کارها برشمرد و افزود: هدف ما ایجاد مراکز نوآوری و کارآفرینی است که در این زمینه با همکاری بخش خصوصی (شتاب دهنده های فناوری) تلاش داریم در استانها با سرمایه گذاری شرکت‌های خصوصی و تشویق و حمایت نیروهای تحصیل کرده به تشکیل شرکت های دانش بنیان پرداخته و حداقل سالانه ۱۰ شرکت دانش بنیان ایجاد شود که این مهم در بعضی استانها در حال نهایی شدن است.
 
معاون وزیر ارتبارات و فناوری اطلاعات از حضور حداکثری و همه جانبه در فضای مجازی به عنوان یک ضرورت یاد کرد و گفت: در این راستا با تاکید بر ضرورت همکاری مسئولان استانی از جمله، استانداری ها، دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری، جهت تحقق این هدف، تاکنون ۱۷جلسه با استانداران برگزار و نسبت به ارتقای دیدگاه آنها نسبت به بخش اقدام شده است. دستاورد این جلسات ایجاد کمیته های مشترک استانی بوده که مراحل اجرایی آن در برخی استانها آغاز شده است.
 
۸۰ درصد اقتصاد فضای مجازی در اختیار تولیدکنندگان محتوا
 
براری همچنین به مشخص کردن سهم ایران از اقتصاد فضای مجازی پرداخت و خاطرنشان کرد: با بررسی های انجام شده در آینده نزدیک بالای ۸۰ درصد اقتصاد حوزه ICT متعلق به شرکتهای تولید کننده محتوا و کمتر از ۲۰ درصد آن مرتبط با شرکتهای فراهم کننده زیرساختها خواهد بود. از این رو، برای تعیین سرانه استانها در تولید و مصرف خدمت، از ادارات کل ICT استانها درخواست شده، سهم خود را در اقتصاد این حوزه شفاف کنند.
 
وی افزود: در اقتصاد مقاومتی باید حضور حداکثری در تولید خدمت داشت. به همین علت تحت عنوان پردیس تولید محتوا، جنبشی در استانها با استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی و ظرفیت دانشگاه ها، ایجاد خواهیم کرد که سهم استانها در اقتصاد این حوزه پر رنگتر شود.
 
براری در این خصوص به امضاء تفاهم نامه همکاری دانشگاه شهید بهشتی و همراه اول اشاره کرد و گفت: این اقدام منجر به مشارکت حداکثری دانشگاه در اقتصاد تولید متحوا می شود. نظیر این اقدام از طریق دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر دانشگاههای کشور در حال پیگیری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.