سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 5, 2016
21:23 سه شنبه، 15ام دیماه 1394
کد خبر: 75391

رقابت هوشمندسازی در بازار تلویزیون‌ها

اگرچه هوشمند بودن تلویزیون‌ها برای مصرف‌کنندگان ایرانی یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای خرید است، اما تجربه برخی فروشنده‌های بازار تلویزیون در ایران نشان می‌دهد که قیمت و به روز بودن و بزرگی ابعاد تلویزیون در خریدهای عمومی بیشترین اهمیت را دارد.در بازاری میانه پایتخت و در پیاده روی‌های خیابان جمهوری می‌توان انبوهی از مغازه‌های بزرگ و کوچک از برندهای مختلف را یافت که در چند قدمی یکدیگر در حال رقابت بر سر فروش آخرین محصولاتشان هستند. حتی برخی برندها در یک خیابان 300 متری بیش از چند شعبه با محصولات مشابه دارند تا در جریان گذر خریداران از این محدوده توجه بیشتری را به خود جلب کنند. با چنین رقابت نزدیکی به نظر می‌رسد که گزینه‌ها و ویژگی‌هایی که خریداران از تلویزیون‌های جدید انتظار دارند باید متفاوت باشد.
 
اطهری، یکی از فروشنده‌های تلویزیون در این‌باره می‌گوید این روزها تغییرات زیادی در تلویزیون‌های جدید می‌بینیم که بسته به اطلاعات خریداران مورد استفاده قرار می‌گیرند. به گفته او نگاه خریداران به هوشمند بودن تلویزیون چند بخشی است. او به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «قابلیت‌هایی مثل اتصال به اینترنت یکی از این خواسته‌هاست. البته قابلیت‌های دیگر تلویزیون‌های هوشمند هم برای خریداران جذابیت دارد مثل تغییر نور صفحه با توجه به نور محیط یا خاموش شدن تلویزیون وقتی جلویش ننشسته باشید. این برای مشتری‌ها مهم است چون به کم شدن مصرف برق در خانه کمک می‌کند. البته این موضوعی است که بسیاری از مشتری‌ها از آن آگاهی ندارند.» او ادامه می‌دهد: «در دنیای امروز اهمیت زیادی به هوشمند‌سازی در کنار طراحی‌های زیست فناوری می‌دهند هرچند که در ایران اهمیت این موضوع چندان در اولویت خریداران نیست یا از آن آگاهی ندارند. اگر بخواهیم به‌طور عمومی در نظر بگیریم برای بیشتر خریداران حجم تلویزیون و امکانات آن بیش از هرچیز مهم است.
 
شرکت‌ها هم از این موضوع سوءاستفاده کامل را می‌برند مثلا سعی می‌کنند بازی‌های مختلفی در تلویزیون قرار دهند که باعث فروش میلیاردی محصول می‌شود. درحالی که برای همین مشتری مهم نیست که تلویزیون مصرف برقش چقدر است. به نظر می‌رسد در ایران بزرگ شدن تلویزیون مد شده است و همه دنبال قاب بزرگ ترند حتی اگر ساده باشد که برخی از برندها اینکار را کرده‌اند.» به گفته این فروشنده مثلا منوی سه‌بعدی از روی برخی تلویزیون‌های سایز بزرگ حذف شده و به همان نسبت از قیمتش هم کاسته شده است. «مشتری که تلویزیون 3D می خرد نگران تهیه فیلم‌های 3D است، البته برخی دیدگاه دیگری دارند که می‌گویند چون می‌خواهند چندین سال از این تلویزیون استفاده کنند ترجیح می‌دهند که 3D بخرند که هر وقت 3D ارزان‌تر شد بتوانند از این قابلیت هم استفاده کنند.»
 
او می‌گوید: «استفاده از قابلیت‌های تلویزیون‌های جدید در برخی موارد هم در ایران با مشکل روبه‌روست. مثلا تلویزیون‌های 4K زمانی در ایران معنا پیدا می‌کند که تصویر 8 مگاپیکسل داشته باشیم که در حال حاضر آنتن ایران 40 هرتز و ماهواره‌ها نیز تا 120 هرتز را پوشش می‌دهند. بنابراین قابلیت 4K چندان نمی‌تواند کاربردی باشد. به نظر من برای ما ایرانی‌ها تلویزیون‌های فول HD هم زیاد است. با این حال می‌توان گفت که برای مشتری ایرانی ثبات قیمت، هوشمند بودن منوی کار با تلویزیون و 3D بودن اهمیت زیادی دارد.»
 
تجربه جلوتر از آگاهی در خرید
حمید زاهدی دیگر فروشنده بازار تلویزیون‌های هوشمند می‌گوید برخی خریداران انتظار آپدیت شدن تلویزیون با توجه به تکنولوژی‌هایی که وارد بازار می‌شوند را دارند که در حال حاضر برخی برندها نیز چنین امکانی را فراهم کرده‌اند. او می‌گوید: «خریداران می‌گویند این خیلی خوب است که بشود برنامه‌های قدیمی را به روز و برنامه جدیدی اضافه کرد، بنابراین در حال حاضر چنین تلویزیون‌هایی در بازار وجود دارد که از طرف شرکت سازنده به‌گونه‌ای طراحی شده است که زمانی که برنامه جدید طراحی و ارائه می‌شود با کامنت کاربر را برای به روزکردن برنامه‌اش آگاه می‌کند.»او ادامه می‌دهد:« برخی دیگر از کاربران هم دوست دارند با شیر کردن اطلاعات از هر نوع دیوایس به تلویزیون از این امکان استفاده کنند. اینکه اطلاعات را از روی گوشی یا تبلت و پی سی بتوانند با دیگران به اشتراک بگذارند یا خودشان در فضای بزرگ‌تری ببینند.»
 
به گفته او درکنار هوشمند بودن تلویزیون‌ها که یکی از گزینه‌های اصلی در خرید مردم است دارا بودن تلویزیون از نظر کیفیت تصویرهای سه‌بعدی و چهار بعدی هم برای مشتری‌ها اهمیت زیادی دارد:«یکسری افرادی که خریدار تلویزیون‌های 4K یا اولترا هستند آگاهی کاملی از این امکانات دارند و از نحوه استفاده آن به خوبی آگاهند. با این وجود، بیشتر خرید مشتریان از روی تجربه‌های خانوادگی و دوستان انجام می‌شود، بنابراین اگر محصولی خوب یا بد باشد بیشتر از طریق تجربه است که معنا پیدا می‌کند تا داشتن اطلاعات تخصصی درباره آن محصول.» این فروشنده نیز تاکید می‌کند بیشترین انتظار مشتریان از تلویزیون‌های جدید استفاده از قابلیت اتصال به اینترنت، شیر کردن مطالب، داشتن بازی و بزرگی تصویر است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.