سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 6, 2016
17:53 چهارشنبه، 16ام دیماه 1394
کد خبر: 75425

مراقبت از سالمندان هوشمند شد/ امکان مراقبت از راه دور

یک مخترع ایرانی موفق به ساخت دستگاه هوشمند مراقبت از سالمندان شد که امکان مراقبت از راه دور را فراهم می کند.
پرهام دلالت، مجری طرح «دستگاه هوشمند مراقبت از سالمندان» در گفتگو با مهر گفت: امروزه در کشور ما لزوم احترام و توجه به سالمندان، براساس اعتقادات دینی و سنتی، ضروری است و در عین حال تغییر شرایط زندگی، مدرنیزه شدن و اشتغال اکثر اعضای خانواده­ در بیرون از خانه، سبب شده که تغییراتی در آداب اجتماعی و زندگی افراد جامعه ایجاد شود.
 
وی ادامه داد: این امر سبب کمرنگ شدن توجهات و تکریم سالمندان شده است که این کار ضمن خدشه دار شدن تکریم آنها، موجب به مخاطره افتادن سلامت جسمی و روحی و روانی سالمندان می شود.
 
وی عنوان کرد: لیکن با توجه به مشکلات زندگی امروز، وجود دستگاهی که با بهره ­گیری از تکنولوژی­های سخت افزاری و نرم افزاری، بتواند به عنوان یاری گر فرزندان یا پرستار سالمند، نقش مثبتی در جهت تسهیل و کیفیت امر مراقبت از سالمندان ایفا کند، ضروری به نظر می ­رسد.
 
دلالت اظهار داشت: بر همین اساس، اقدام به طراحی، پیاده سازی و ساخت دستگاهی هوشمند در جهت کمک به امر مراقبت و تکریم سالمندان کردیم.
 
وی در خصوص این دستگاه گفت: دستگاه هوشمند مراقبت از سالمندان، به عنوان وسیله ­ای یاری‌دهنده در انجام امور خود مراقبتی سالمند نظیر اعلام زمان مصرف داروها و اعلام یادآوری جهت انجام تست‌های دوره‌ای مانند تست قند خون، تست فشار … عمل می کند.
 
دلالت ادامه داد: همچنین این دستگاه قادر است برای انجام اموری که سالمند نیاز به کمک دارد و انجام آن به تنهایی باعث ایجاد خطر می شود، هشدار دهد.
 
وی  درباره دیگر ویژگی های دستگاه مراقبت از سالمند گفت: فراهم کردن امکان «مراقبت از راه دور» سالمند، برای پرستار یا نزدیکان وی و نیز الگویابی سلامت و وضعیت فردی از دیگر مزایای این دستگاه به شمار می رود.
 
وی با بیان اینکه سعی شده در این دستگاه سنسورهای چک کننده علائم سلامتی و همچنین ثبت روند تغییرات جسمانی سالمند در نظر گرفته شده، اظهار داشت: با استفاده از این دستگاه، می توان اطلاعات اخذ شده از ویژگی های جسمانی سالمند را در اختیار نزدیکان یا پزشک معالج وی قرار  داد.
 
به گفته دلالت، همچنین امکان پایش و نمایش موقعیت فیزیکی فرد سالمند به ویژه سالمندان مبتلا به بیماری آلزایمر از قابلیتهای دیگر این دستگاه محسوب می شود.
 
وی گفت: از این سیستم می توان برای مراقبت افراد سالمند با شرایط عمومی یا دارای بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی ، تنفسی ، آلزایمر و … بهره برد؛ حال آنکه برای هر وضعیت امکان تخصصی شدن سیستم و تطبیق با شرایط وجود دارد.
 
دلالت خاطر نشان کرد: بنا داریم فاز دوم این سیستم را جهت پایش بیماری سالمندان عرضه کنیم.
این طرح در ایده بازار پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر شرکت کرده و در حال حاضر کلیه مراحل ساخت و پیشرفت کار این دستگاه توسط شرکتی زیر نظر پارک علم و فناوری استان مرکزی در حال انجام است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.