اپراتورها

تلفن همراه

January 7, 2016
11:10 پنجشنبه، 17ام دیماه 1394
کد خبر: 75455

مدیر عامل یک کنسرسیوم FCP: فناپ هاب دوم شرکت انگلیسی Lebara در حوزه اپراتور مجازی می‌شود

مدیر عامل یک کنسرسیوم FCP گفت: در راستای پیاده‌سازی اپراتور مجازی موبایل با اپراتور انگلیسی Lebara قرارداد بستیم و قرار است ایران هاب دوم این اپراتور در خاورمیانه شود.
 
محسن یوسف‌پور در نشست خبری مربوط به پروانه FCP شرکت توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان با اشاره به اینکه شرکت مذکور کنسرسیومی متشکل از 9 شرکت است، اظهار کرد: پروانه‌های FCP دنبال تجمیع پروانه‌های قدیمی صادر شده در حوزه اینترنت بود و لذا ما هم توانستیم با برخی فعالان این حوزه و البته‌ قدیمی‌های عرصه اینترنت کشور به توافق برسیم.
 
وی عنوان کرد: کنسرسیوم ما توانست 53 پروانه یا به عبارتی 44 شرکت را در قالب یک پروانه تجمیع کند. هم‌اکنون نیز آمادگی کامل داریم تا دارندگان پروانه‌های قدیمی به کنسرسیوم ما بپیوندند.
 
او با اشاره به اینکه فناپ قبلا فعالیت اینترنتی نداشته است، گفت: از این حیث به سراغ فعالان قدیمی صنف IT رفتیم تا برنامه‌ای مشترک با آنها جهت حصول موفقیت در این عرصه، تدوین کنیم. از شش سال گذشته سرویس‌های مخابراتی را عرضه کرده‌ایم و قطعا دانش مربوط به حوزه‌های قبلی و این عرصه را از شرکای جدیدمان کسب می‌کنیم.
 
یوسف‌پور ادامه داد: ما قطعا دنبال سرمایه‌گذاری صرف نیستیم و دانش فنی این حوزه را نیز کسب می‌کنیم.
 
مدیر عامل توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان درباره وضعیت اشتراک سهام در این شرکت گفت: براساس قانون دارندگان پروانه‌های قدیمی در قالب ISP، ISDP، PAP و PSTN باید حداقل 35 درصد از سهام FCPها را داشته باشند هرچند که برای میزان سهامداری شرکت‌ها منع خاصی نداریم. اکنون 35 درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت‌های ندا رایانه، آزادنت رسانه، شرکت رسانه آوابرید، شبکیه شریف، توسعه ارتباطات هما، ارتباطات اوراکل، فنی مهندسی مروا سیستم و پردیس اطلاع‌رسان سپهر و 65 درصد متعلق به فناپ است.
 
وی درباره برنامه‌ سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در قالب پروانه FCP عنوان کرد: عملا مطالعات ما برای این حوزه و نحوه سرمایه‌گذاری‌ها از دو سال پیش آغاز شد و اکنون چند نسخه از نحوه سرمایه گذاری‌ها ایجاده شده که البته قادر به عنوان جزییات و رقم آن نیستم؛ وضعیت پساتحریم هنوز مشخص نیست و باید سناریوهای مختلفی برای ان برنامه ریزی کنیم.
 
او گفت: از سویی توسعه شبکه فیبرنوری و LTE هنوز ابهاماتی دارد که امیدواریم برطرف شود اما درباره میزان سرمایه گذاری‌ها همین بس که مرتبه آن چند صد میلیارد تومان است و ظرف شش ماه آینده به شکلی دقیق‌تر مشخص می‌شود.
 
وی درباره طرح‌های ویژه این شرکت در قالب پروانه FCP گفت: قطعا دنبال اپراتور چهارگانه ثابت، سیار (اپراتور مجازی موبایل)، IPTV و OTT هستیم و باید بدانید که فناپ تاکنون 30 میلیون مشترک از محل خدمات مخابراتی B2C دارد.
 
یوسف پور افزود: لذا دنبال تجمیع خدمات می‌رویم و هدف‌مان این نیست که فقط یک پورت پرسرعت به مشترکان برسانیم؛ بهتر است اینطور بگویم می‌خواهیم پنجره واحدی در خانه مردم بگذاریم تا از طریق آن به مجموعه‌ای از خدمات دسترسی داشته باشند.
 
وی گفت: حداکثر تا پایان بهار تجمیع خدمات ما صورت می‌گیرد و مردم می‌توانند مجموعه ای از سرویس‌ها را در قالب یک لینک اتصال داشته باشند.
 
او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برنامه‌ای برای ورود به بازار تلفن ثابت و رقابت با شرکت مخابرات ایران در این حوزه دارید؟، گفت: قطعا حاشیه شهرها وضعیت چندان مناسبی در زمینه خطوط ثابت ندارند و لذا می‌توانیم روی این بخش‌ها سرمایه گذاری کنیم. ممکن است مخابرات اکنون در برخی نقاط کشور ارائه خدمات داشته باشد اما در سایر نقاط امکان مشارکت با این شرکت وجود دارد.
 
یوسف‌پور گفت: مذاکراتی با مخابرات داشتیم اما با این حال باز هم باید بازار را ببینیم و به سمت اقدامی خاص گام برداریم.
 
او افزود: اکنون در پروانه‌های جدید شرایطی ایجاد شده که حتی می‌توانیم زمین را بکنیم و کابل بکاریم زیرا انحصاری در این زمینه دیگر وجود ندارد.
 
وی با بیان اینکه همه جای کشور تهران نیستف ابراز کرد: در تهران موضوع اصلی ما تلفن خانگی نیست و به سمت اتصال اینترنت می رویم. دو ویژگی FCP این است که ابتدا محدودیت تکنولوژی برداشته شده و دیگری اینکه پروانه‌ها گستره کشوری دارد.
 
او درباره مذاکره با اپراتورهای موبایل در راستای پروانه احتمالی MVNO گفت: مذاکرات‌مان با هر سه اپراتور شروع شده است و هرچند در ابتدا به شدت مخالفت داشتند اما بعد ادبیات‌شان نرم شد و فهمیدند که همکاری با اپراتورهای مجازی یک فرصت است.
 
مدیر عامل توسعه فناوری ارتباطات پاسارگاد آریان اظهار کرد: برخی اپراتورها در سطوح مختلف آماده عقد قرارداد با MVNOها هستند اما چون موافقت اصولی با پروانه‌های این حوزه صورت نگرفته، چندان جدی مذاکره نمی‌کنند.
 
وی گفت: طرح تجاری فناپ با شرکت خارجی در زمینه اپراتورهای مجازی قطعی شده و درخواست‌مان از رگولاتوری این است که آنهایی که صلاحیت دارند را زودتر مجوز دهد و بعد سراغ سایرین رود.
 
یوسف پور با بیان اینکه شریک خارجی ما اپراتور Lebara از انگلستان است، گفت: در 12 کشور اروپایی حضور دارد و در خاورمیانه نیز تجربه صدور سیم‌کارت را دارد؛ قرار است با توافقی که انجام دادیم ایران به هاب دوم Lebara برای توسعه بازار ان در خاورمیانه و آسیا تبدیل شود.
 
وی گفت: این اپراتور 14 درصد سهام در بخش MVNO خواهد داشت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.