سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 11, 2016
14:41 دوشنبه، 21ام دیماه 1394
کد خبر: 75537

روبوداک، ربات دستیار پژوهش در ایرانداک راه‌اندازی می شود

پروژه پژوهشی روبوداک، با هدف طراحی و توسعه یک ربات اجتماعی، به عنوان دستیار پژوهش، در ایرانداک آغاز به کار کرد.
 
پروژه «روبوداک» با چشم انداز تجمیع و هم افزایی دانش حوزه‌های زبانشناسی رایانشی، مهندسی فناوری اطلاعات و کنترل (پردازش صوت، تصویرو ویدئو)، علوم شناختی و مدیریت اطلاعات پژوهش در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرده است.
هدف پروژه پژوهشی روبوداک طراحی و توسعه یک ربات اجتماعی است که به عنوان دستیار پژوهش فعالیت خواهد کرد.
 
روبوداک، به عنوان یک ربات اجتماعی می‌تواند در مراحل مختلف فرایند پژوهش نظیر خلق ایده، جمع آوری اطلاعات، سازماندهی اطلاعات، تولید گزارش و انتشار یافته های پژوهشی در قالب یک دستیار ماشینی به پژوهشگر یاری برساند.
 
تحقیقات درباره ربات های اجتماعی اکثرا با هدف کمک به افراد معلول وکم توان، و پذیرش و خدمت رسانی به افراد در فروشگاه ها و بانک ها صورت گرفته است. لیکن آنچه روبوداک را از سایر ربات های اجتماعی در دنیا متمایز می سازد قابلیت‌های منحصربفرد آن برای سازماندهی و تحلیل اطلاعات علمی وپژوهشی است.
 
به عنوان مثال روبوداک می تواند مقالات پژوهشی و مستندات پژوهشگر را به صورت موضوعی، براساس علایق و نیازهای او دسته بندی و سازمان دهی نماید؛ یا حتی می تواند در جستجوی اطلاعات به پژوهشگر یاری برساند و اقلامی را برای پژوهشگر نمایش دهد که مطابق با نیازها و علایق پژوهشی اوست؛ یا می تواند یک سیستم یادآوری کننده داشته باشد تا رخدادهای مهم پژوهشی، نشست ها، سمینارها و کنفرانس ها را به پژوهشگر براساس علایق و اولویت او یادآوری نماید.
 
هر یک از این خدمات نیازمند وجود قابلیت هایی نظیر پردازش زبان طبیعی (فارسی و لاتین)، پردازش و تحلیل متون و مستندات علمی به صورت معنایی و با استفاده از روابط آنتولوژیک  و مسلما پردازش صوت و تصویر با استفاده از روش های هوش مصنوعی است. علاوه بر آن، آنچه که توانمندی های روبوداک را متمایز می‌سازد امکان جستجو و بازیابی هوشمند اطلاعات در پایگاه های علمی-پژوهشی مانند گنج است.
 
هم چنین، آزمایشگاه روبوداک به منظور ایجاد و توسعه روبوداک ایجاد شده که در آن پژوهشگران و دانشجویان حوزه رباتیک و هوش مصنوعی، پردازش زبان طبیعی، و بازیابی و تحلیل معنایی اطلاعات فعالیت می کنند.
 
این آزمایشگاه فرصت پژوهشی متمایزی را برای انجام پژوهش‌های میان رشته ای با مشارکت اعضای هیات علمی پژوهشگاه و سایر متخصصان این حوزه‌ها در سطح کشور ایجاد کرده است. از ویژگی های برجسته این آزمایشگاه تمرکز بر مشارکت حداکثری اعضای هیات علمی پژوهشگاه با زمینه های تحقیقاتی متنوع است که البته این مشارکت با هدف یکپارچه سازی دانش آنها در قالب توانمندی های روبوداک به ثمر می نشیند و نتیجه آن به صورت ملموس با توجه به خدمات روبوداک قابل مشاهده خواهد بود.
 
گفتنی است، با توجه به برند ایرانداک به عنوان یک پژوهشگاه فعال و باسابقه در حوزه کاربست فناوری اطلاعات در حوزه‌های تحلیل محتوا و مستندات علمی، این پروژه «روبوداک» نام‌گذاری شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.