اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 11, 2016
15:01 دوشنبه، 21ام دیماه 1394
کد خبر: 75538

سال 2015 سال “زتابایت” بود

با پایان یافتن سال 2015 میلادی شرکت سیسکو گزارش جامعی منتشر کرد تا نشان دهد در این دوره 12 ماهه چه میزان اطلاعات توسط کاربران جهانی استفاده شده است و هر یک از ما در فرآیند تولید داده چقدر اثرگذار بوده‌ایم.
 
سال 2015 سال "زتابایت" بود
با پایان یافتن سال 2015 میلادی شرکت سیسکو گزارش جامعی منتشر کرد تا نشان دهد در این دوره 12 ماهه چه میزان اطلاعات توسط کاربران جهانی استفاده شده است و هر یک از ما در فرآیند تولید داده چقدر اثرگذار بوده‌ایم.
 
برای آگاهی بیشتر از اعداد و ارقامی که در این گزارش می‌آید بد نیست به این واحدهای اندازه‌گیری دقت کنید: هر زِتابایت معادل 1000 اگزابایت، هر اگزابایت معادل 1000 پِتابایت، هر پتابایت معادل 1000 ترابایت و هر ترابایت معادل 1000 گیگابایت. با این معیار سنجش بهتر می‌توانید متوجه شوید که در یک سال گذشته چه میزان اطلاعات تولید کردید و چه حجمی از اطلاعات را برجا گذاشته‌اید. بد نیست بدانید هر اگزابایت معادل 36 هزار سال تصویر ویدئویی با کیفیت HD محاسبه می‌شود و هر زتابایت نیز با حجم 250 میلیارد DVD برابری می‌کند.
 
سال زِتابایت
در گزارش جامع شرکت سیسکو، 2015 سال زتابایت معرفی شد و این مرکز با انجام تحقیقات گسترده اعلام کرد ساکنان کره خاکی یک گام رو به جلو برداشتند و ترافیک آنلاین داده توسط آنها به زتابایت رسید. در این بررسی‌ها مشخص شد 61 درصد ترافیک اینترنتی جهان در یک سال گذشته را تصاویر ویدئویی به خود اختصاص دادند و این نوع داده‌ چندرسانه‌ای باعث شد چند زتابایت اطلاعات در جهان جابه‌جا شود.
 
پایان سال 2015 میلادی تعداد کاربران اینترنتی جهان 3.36 میلیارد نفر محاسبه شد و طی آن48.4 درصد از کاربران اینترنتی جهان در آسیا،21.8 درصد در امریکا، 19 درصد در اروپا،9.8 درصد در آفریقا و 0.9 درصد هم در اقیانوسیه قرار داشتند.
 
همچنین در این سال حدود 75 درصد کاربران اینترنتی جهان معادل2.4 میلیارد نفر در 20 کشور جهان ساکن بودند و 25 درصد باقیمانده از کاربران اینترنتی جهان معادل 0.9 میلیارد نفر در 178 کشور پراکنده شدند. بر این اساس گفته شد به طور میانگین در هر یک از این کشورها کمتر از یک درصد مردم به صورت مستمر در اینترنت حضور داشتند.
 
کشور چین با 642 میلیون نفر 22 درصد جمعیت اینترنتی جهان را در این سال شامل شد که این رقم از مجموع کاربران اینترنتی سه کشور بعدی یعنی امریکا، هند و ژاپن بیشتر بود. در بین 20 کشور برتر جهان با بیشترین تعداد کاربران اینترنتی، هند با 19 درصد پایین‌ترین ضریب نفوذ را داشت و در مقابل امریکا، آلمان، فرانسه، بریتانیا و کانادا با بیش از 80 درصد بالاترین ضریب نفوذ اینترنت را داشتند.
 
داده‌های مصرفی
هر یک از کاربران اینترنتی طی یک سال گذشته در فرآیند تولید و مصرف داده سهم به‌سزایی داشتند. در این سال ابزارهای پیام‌رسان اینترنتی از جمله واتس‌اَپ، تلگرام، وایبر و… بسیار مورد توجه قرار گرفتند و این مسأله توانست در فرآیند مصرف داده به‌ازای هر کاربر تأثیر قابل ملاحظه‌ای برجا بگذارد.
 
شرکت سیسکو در گزارش جامع خود توضیح داد کاربران در سال 2015 به‌ازای هر پیام متنی ارسال شده در واتس‌آپ یک کیلوبایت و به‌ازای هر عکس ارسال شده 50 کیلوبایت اطلاعات مصرف کردند. این رقم برای ابزار ارتباطی تلگرام هم به صورت مشابه محاسبه شد. اما برای اسکایپ شرایط اندکی تفاوت داشت. کاربران هر یک دقیقه که با اسکایپ تماس تلفنی برقرار کردند به طور میانگین 375 کیلوبایت داده مصرف شد تا به عبارت دیگر هر یک ساعت تماس صوتی با این ابزار ارتباطی 22 مگابایت از حجم اینترنت را به خود اختصاص دهد. در جریان برقراری تماس تصویری بین دو دستگاه موبایلی، اسکایپ به‌ازای هر دقیقه3.75 مگابایت داده مصرف کرد تا به عبارت دیگر هر یک ساعت تماس تصویری در این ابزار 225 مگابایت داده را به خود اختصاص دهد.
 
در سال 2015 میلادی شبکه‌های اجتماعی هم بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفتند. مرکز سیسکو با انجام بررسی‌های خود آمارهایی را هم در این زمینه منتشر کرد. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی این مرکز، مشترکان اینستاگرام به‌ازای هر چهار عکسی که در این شبکه اجتماعی به‌ اشتراک گذاشتند یک مگابایت اینترنت مصرف کردند. همچنین هر تصویر ویدئویی به اشتراک گذاشته شده در این پلتفرم بین1.5 تا 2.5 مگابایت داده مصرف کرد.
 
نقشه آنلاین گوگل Maps نیز در این فرآیند تأثیراتی را برجا گذاشت. کاربران به‌ازای هر 10 مایل مسافرتی که از نقشه آنلاین گوگل استفاده کردند، یک مگابایت داده مصرف شد.
 
کاربران همچنان تشنه اطلاعات
این روزها گوشی هوشمند به یکی از ضروری‌ترین ابزارهای روزمره تبدیل شده است و به گفته شرکت سیسکو، غالب کاربران اینترنتی در سال 2015 صاحب گوشی هوشمند بوده‌اند. هر کاربر اینترنتی تلفن همراه طی 12 ماه گذشته به طور میانگین2.9 گیگابایت اینترنت مصرف کرده است. با وجود این، بررسی‌ها نشان داد در این سال 30 درصد صاحبان گوشی‌ هوشمند در سراسر جهان ماهانه 500 مگابایت حجم اینترنت مصرف کرده‌اند.
 
تماشای تصاویر ویدئویی در سرویس نتفلیکس، گشت‌وگذار در شبکه اجتماعی فیس‌بوک و انتشار عکس روی اینستاگرام مواردی بود که بیشترین مصرف اینترنت در یک سال گذشته را باعث شد. سیسکو در بررسی خود به این نتیجه رسید افرادی که در گروه سنی 55 سال و بیشتر قرار دارند، ماهانه1.4 گیگابایت اینترنت مصرف می‌کنند که این رقم برای گروه سنی جوانان حدود دو برابر گزارش شده است. همچنین مشخص شد کاربران تلفن همراه که به صورت بی‌سیم به شبکه Wi-Fi متصل شدند، ماهانه11.3 گیگابایت اینترنت مصرف کردند.
 
کاربران جهان در سال 2015 میلادی حدود 6 هزار پتابایت فایل در فرمت‌های مختلف را روی اینترنت قرار دادند و 8 هزار پتابایت ویدئو را نیز با یکدیگر به اشتراک گذاشتند. گشت‌وگذار اینترنتی و ارسال پست الکترونیکی در یک سال گذشته حجمی معادل 2400 پتابایت را شامل شد. مرکز سیسکو همچنین اعلام کرد تصاویر ویدئویی که در هر ثانیه از سال 2015 میلادی روی اینترنت گذاشته شد، به قدری زیاد بود که برای تماشای آن 5 سال زمان لازم بود. در مجموع، طی سال 2015 میلادی7.9 زتابایت اطلاعات در جهان ایجاد شد که بخش اعظم این اطلاعات مربوط به امریکای شمالی و اروپا می‌شد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.