تلفن همراه

گوشی

January 11, 2016
16:39 دوشنبه، 21ام دیماه 1394
کد خبر: 75562

چگونه سرعت موبایل‏مان را مثل روز اول‌کنیم؟

شاید برای شما هم این تجربه پیش آمده که وقتی به تازگی گوشی همراه جدیدی خریداری می‏کنید، تا چند ماه نخست، سرعت کارکردن آن بالا است اما بعد از گذشت چند ماه، کم‏کم سرعت آن افت کرده و دائم دچار لگ شده یا هنگ می‏کند. این اتفاق برای هر نوع گوشی و با هر سیستم‌عاملی اعم از iOS یا Android رخ می‏دهد، حالا درصد کندی آنها ممکن است متفاوت باشد. در این گزارش  اقتصادنیوز، به نقل از پایگاه اینترنتی چیت‏شیت، به روش‏هایی اشاره می‏کنیم که با کمک آن می‏توانید سرعت روزهای اول را به گوشی خود بازگردانید.
 
به‏ روزرسانی نرم‏ افزاری
آخرین نسخه به‏روزرسانی نرم‏افزار تلفن‏های همراه چه در سیستم‌عامل اندروید یا iOS یا ویندوز، شامل آپدیت‏هایی است که باگ‏ها و نقص‏های نرم‏افزاری را رفع کرده و باعث می‏شوند سرعت گوشی همراه شما افزایش یابد. در گوشی‏های اندروید این گزینه از بخش: Setting > About Device > Software Update و در گوشی‏های تحت پلت‌فرم iOS در قسمت Setting > General > Software Update در دسترس است. در گوشی‏های ویندوزی نیز این گزینه در قسمت Settings > Phone Update قابل مشاهده است. علاوه‏بر به‌روزرسانی سیستم‏عامل گوشی، سعی کنید آخرین به‏روزرسانی نرم‏افزارهای گوشی خود را نیز نصب کنید.
 
حذف نرم ‏افزارهای غیرضروری
تقریبا همه ما در گوشی خود تعداد زیادی نرم‏افزار نصب می‏کنیم که شاید بیش از نیمی از آنها را سالی یک‏بار هم استفاده نکنیم. مثلا نرم‏افزاری که مربوط به ایرلاینی که شاید هر دو سال یک‏بار هم از آن استفاده نکنیم، تنها فضای گوشی را اشغال می‏کند. اگر خوب فکر کنید، می‏بینید که بیشتر فضای گوشی شما را بازی‏های غیر جذاب و نرم‏افزارهای غیرکاربردی اشغال کرده‏اند. پس بهتر است نظرتان را راجع به این نرم‏افزارهای اضافی تغییر دهید و آنهایی را که فکر می‏کنید استفاده‏ای ندارند، پاک کنید. چراکه این نرم‏افزارهای اضافی نه‏تنها بخش زیادی از فضای داخلی گوشی را اشغال می‏کنند، بلکه به صورت مخفیانه‏ای، در پس زمینه فعال بوده و بخش زیادی از فضای رم و سایر سخت‏افزارهای گوشی را درگیر می‏کنند و سرعت گوشی را به میزان قابل توجهی کاهش می‏دهند. همچنین، نرم‏افزارهای پیش‏فرضی را که در گوشی‏های خود قادر به حذف آن نیستید، با مراجعه به بخش مدیریت وظیفه، غیرفعال کنید.
 
کاهش نرم ‏افزارهای فعال در پس ‏زمینه
در سیستم‏عامل‏های مختلف، می‏تواند با چند مرحله تصمیم بگیرید که کدام نرم‏افزارها در پس زمینه فعال باشند. در گوشی‏های اندروید، تعداد دفعات کنترل ایمیل و آپدیت‏های اعلان نرم‏افزارهای شبکه های اجتماعی را کاهش دهید. همچنین در گوشی‏های مبتنی بر iOS، در قسمت Background App Refresh، گزینه مربوط به نرم‏افزارهای غیرضروری را خاموش کنید. همچنین، در مواقع غیرضروری، اتصال‏هایی نظیر بلوتوث و شبکه wi-fi را خاموش کنید.
 
پاکسازی صفحه اصلی
گزینه‏های متنوع شخصی‏سازی صفحه اصلی (Home Screen) در گوشی‏های اندرویدی این امکان را می‏دهد تا به‏راحتی هر گزینه‏ای را که نمی‏خواهید از روی صفحه اصلی حذف کنید. شلوغی بیش از حد صفحه اصلی گوشی، باعث کندی عملکرد آن می‏شود. پس سعی کنید آیکون‌های غیرضروری را حذف کنید و تنها آیکون نرم‏افزارهایی را روی صفحه اصلی قرار دهید که همیشه از آنها استفاده می‏کنید. 
 
کاهش افکت‏ ها و انیمیشن‏ ها
اگر گوشی شما در هنگام رفتن از صفحه‏ای به صفحه دیگر یا نرم‏افزاری به نرم‏افزار دیگر لگ می‏زند، بهتر است برخی افکت‏ها و انیمیشن‏ها را غیرفعال کنید. این گزینه در گوشی‏های اندرویدی در قسمت Developer در دسترس است. همچنین اگر از کاغذ دیواری‏های پویا و متحرک (live wallpapers) استفاده می‏کنید، آنها را با تصاویر ثابت جایگزین کنید. در گوشی‏های iOS، به‏جای تصاویر پویا، از تصاویر ثابت استفاده کنید و در قسمت Accessibility گزینه‏های مربوط به parallax و app zooms را غیرفعال کنید.
 
پاکسازی فضای حافظه داخلی
اگر با وجود حذف برخی نرم‏افزارها، بازهم با محدودیت حافظه داخلی مواجه هستید، فایل‏های دانلود شده‏ای را که فضای زیادی را هم می‏گیرند حذف کنید یا عکس‏ها و ویدئو‏هایی را که مدت‏ها است در داخل گالری گوشی خاک می‏خورند، به کامپیوتر خود منتقل کنید. همچنین، پیامک‏های قدیمی خود را پاک کنید و در گوشی‏های اندرویدی به طور مدام حافظه Cache نرم‏افزارها را خالی کنید. در گوشی‏های تحت سیستم‌عامل iOS نیز می‏توانید با پاکسازی تاریخچه مرورگر سافاری، فضای اشغال‏شده را خالی کنید.
 
بازگردانی به تنظیمات اصلی کارخانه
وقتی هیچ کدام از این روش‏ها جوابگو نباشند، آخرین گزینه، بازگردانی تنظیمات اصلی گوشی به حالت پیش‏فرض است که در این حالت دو گزینه در دسترس قرار دارد. در حالت اول، تنها تنظیمات به حالت قبلی باز می‏گردد و اطلاعات شما محفوظ می‏ماند اما در حالت دوم می‏توان همه اطلاعات و نرم‏افزارهای نصب شده را پاک کرد و گوشی به حالت روز اول خود باز می‏گردد. با این کار، اکثر ایرادهای نرم‏افزاری نظیر کندی و هنگ کردن رفع می‏شود اما پیش از آنکه دست به این اقدام بزنید، پشتیبان‏گیری از اطلاعات موجود را فراموش نکنید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.