رگولاتوری

January 13, 2016
20:06 چهارشنبه، 23ام دیماه 1394
کد خبر: 75598

معاون پارلمانی وزارت ارتباطات: واعظی به تمام سوالات کمیسیون فرهنگی مجلس پاسخ داد؛ اکثریت قانع شدند

معاون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: روز گذشته وزیر ارتباطات برای پاسخ به سوالاتی در ارتباط با محتوای پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی که ربطی به این وزارتخانه ندارد به کمیسیون فرهنگی مجلس رفت و بالغ بر یک ساعت و نیم، پاسخگوی تمامی سوالات بود.
 
مرتضی براری در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه وزیر ارتباطات روز گذشته به همراه معاونان و مدیران سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل به کمیسیون فرهنگی مجلس رفتند تا پاسخگوی سوالاتی در ارتباط با پیامک‌های انبوه باشند، اظهار کرد: سوالات متعددی در ارتباط با پیامک‌های انبوه از وزیر ارتباطات شد و ایشان هم به تمامی سوالات پاسخگو بودند و به عقیده من برآیند جلسه متقاعد شدن اکثریت اعضای این کمیسیون بود.
 
وی با اشاره به یکی از سوالات که اینگونه پرسیده شد "چرا مردم نمی‌توانند خودشان پیامک‌های تبلیغاتی را انتخاب کنند؟"، گفت: آقای وزیر در پاسخ به این سوال گفتند که ساماندهی پیامک‌های انبوه را در فازهای مختلفی بررسی می‌کنیم و فاز اول این است که توان مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی وجود داشته باشد؛ لذا سامانه‌هایی توسط اپراتورهای موبایل در نظر گرفته شده که مشترکان می‌توانند برای عدم دریافت پیامک‌های انبوه یا تبلیغاتی، پیامکی را به آنها ارسال کنند تا پیاتمک‌های تبلیغاتی و انبوه برای آنها حفظ یا حذف شود.
 
او افزود: البته به گفته آقای واعظی، پیامک‌هایی که افراد یا سازمان‌ها درخواست می‌کنند جدا از بحث تبلیغاتی‌هاست.
 
معاون پارلمانی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: علاوه بر این بحث، وزیر ارتباطات گفت که به اپراتورهای موبایل نامه زده‌ایم که سامانه‌ای را طراحی کنند تا خود مشترکان بتوانند سرشماره‌های پیامک‌های تبلیغاتی را انتخاب کنند.
 
به گفته براری مدیران اپراتورها روز گذشته اعلام کردند که این سامانه‌ها طراحی شده و یک اپراتور هم گفت ظرف چند ماه اینده این کار را انجام خواهد داد.
 
وی گفت: البته باید در نظر داشت که هم‌اکنون امکان بلاک کردن سرشماره‌هایی که مایل به دریافت پیامک از آنها نیستیم از طریق گوشی‌های موبایل وجود دارد.
 
براری خاطر نشان کرد: در حال حاضر رویه مناسبی برای ارائه خدمات ارزش افزوده در نظر گرفته شده است؛ این قبیل پیامک‌ها در ابتدا به صورت رایگان در اختیار مشترکان قرار می‌گیرند و بعد حق تصمیم‌گیری به آنها داده می‌شود تا سامانه را فعال کنند. بعد از اینکه بنا به درخواست مشترکان پیامک‌های ارزش افزوده فعال شدند از آن وقت هزینه از حساب‌شان کسر می‌شود ضمن اینکه باز هم اپراتورها امکاناتی را قائل شدند که بارها به مشترک هشدار داده می‌شود چگونه خدمات ارزش افزوده را متوقف کنند.
 
معاون حقوقی، امور دولت و مجلس وزارت ارتباطات با اشاره به سوال دیگری که در ارتباط با بحث نظارت بر محتوای پیامک‌های انبوه که توسط آقای پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس پرسیده شد، گفت: ایشان گفتند که بر محتوای پیامک‌ها نظارتی صورت نمی‌گیرد در حالیکه وزیر ارتباطات در پاسخ گفتند که طبق مصوبه چهار ماه پیش شورای عالی فضای مجازی مسئولیت نظارت بر محتوا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و وزارت ارتباطات تنها باید زیرساخت‌ها را برای نظارت فراهم کند.
 
براری به مصوبه شورای عالی فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: آن مصوبه می‌گوید هرگونه فعالیت برای ارائه خدمات محتوای پیامکی باید در چارچوب قوانین و مقررات و با اخذ مجوز از وزارت ارشاد باشد؛ مسئولیت‌های تمامی فعالیت‌های مربوطه نیز برعهده دارنده مجوز است.
 
وی با بیان اینکه شرکت‌هایی که عرضه کننده خدمات ارزش افزوده هستند از وزارت ارشاد مجوز می‌گیرند، گفت: قطعا نظارت بر محتوا هم با وزارت ارشاد خواهد بود. روز گذشته گزارشی در ارتباط با اقداماتی که طی این چهار ماه با همکاری وزارت ارشاد انجام شده است، ارائه شد و اقای وزیر صراحتا گفتند که زیرساخت‌ها فراهم شده است و وزارت ارشاد هم در حال طراحی سامانه‌هایی است تا شیوه کیفی نظارت را به حداکثر برساند.
 
او خاطر نشان کرد: وزارت ارتباطات تنها مسئول توسعه زیرساخت‌ها است؛ مثل اینکه شبکه ملی اطلاعات را توسعه می‌دهد اما تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها به ارائه خدمات بر بستر آن می‌پردازند.
 
برابری با تأکید بر اینکه بیشتر خدمات پیامکی ارزش افزوده و انبوه در حال حاضر برای توسعه فرهنگی و امور مذهبی کاربرد دارد، گفت: نماینده طراح سوال از وزیر ارتباطات بیشتر سعی داشت تا تفسیری از برخی نمونه‌های خاص خدمات پیامکی داشته باشد در حالیکه کلیت بحث را در نظر نمی‌گرفت. نمی‌توانیم بخاطر چند نمونه پیامکی که تفسیری خاص از آنها شده جلوی خدمات ارزش افزوده را بگیریم.
 
وی ابراز کرد: ممکن است از میان انبوه پیامک‌هایی که حدیث، آیه، اطلاع‌رسانی ایام خاص مانند اربعین، فرهنگ کتابخوانی، اطلاعات عمومی و… است چند مورد هم که دو لبه باشند و بتوان انها را تفسیر کرد، وجود داشته باشد اما نباید کل چشم را روی تمامی مزایای آن بست.
 
او افزود: همراه اول در حال حاضر با بیش از 160 شرکت در زمینه خدمات ارزش افزوده فعالیت می‌کند و لذا این بیانگر ظرفیت‌های این حوزه است که حتی منجر به اشتغالزایی هم شده است؛ البته ما هم اعتقاد داریم که باید بر محتوای پیامک‌ها نظارت بیشتری صورت گیرد.
 
براری در ارتباط با ابهام سوال کننده عضو کمیسیون فرهنگی از وزیر ارتباطات درباره فعالیت پیامکی سامانه‌های فیلتر شده در کشور نظیر فیس‌بوک هم گفت: وزیر در جلسه دیروز گفتند که تنها از طریق فیلترشکن می‌توان به فیس‌بوک دسترسی داشت اما درباره اینکه گفته می‌شود پیامک‌های تأییدیه ثبت‌نام این شبکه ها از طریق سرشماره‌های داخلی ارسال می‌شود، قول دادند موضوع را پیگیری دقیق‌تر کنند تا از صحت و سقم آن مطلع شوند.
 
معاون وزارت ارتباطات موضوع دیگر را در ارتباط با تعرفه پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی دانست که ظاهرا رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پاسخی در پاسخ به این سوال، به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات برای تعرفه‌های پیامک‌های ارزش افزوده اشاره کرده و سوال کننده هم قانع شده است.
 
وی در پایان عنوان کرد: علی‌رغم اینکه انتظار می‌رفت تنها همان دو سوال اصلی که از قبل مطرح بود از وزیر ارتباطات پرسیده شود اما طراح سوال، سوالات دیگری هم به شکل پی در پی مطرح کردند و حتی دنبال این بودند که درباره شبکه ملی اطلاعات بپرسند یا ربطی بین پیامک‌های انبوه و شبکه ملی اطلاعات برقرار کنند؛ با این حال حفظ احترام نمایندگان مجلس از سمت ما و البته متقابلا از سمت نمایندگان، امری ارزشمند است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.