تلفن همراه

گوشی

January 15, 2016
19:01 جمعه، 25ام دیماه 1394
کد خبر: 75649

شارژ موبایل با برق خودرو چقدر هزینه دارد؟

شاید همه ما فکر می‌کنیم شارژ کردن گوشی‌های موبایل با استفاده از برق خودرو هزینه‌ای ندارد، اما نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که این کار چندان هم که تصور می‌شود خالی از هزینه نیست.
 
در ادامه توضیح داده است: جریان برقی که تلفن‌های همراه از پورت یو‌اس‌بی خود دریافت می‌کنند، به اندازه طی شدن مسافتی معادل 0.05 کیلومتر از بنزین خودرو را مصرف می‌کند. میزان آلاینده‌های حاصل از این مصرف سوخت به تنهایی در آمریکا معادل تولید و انتشار 970 هزار تن آلاینده دی اکسید کربن بیشتر است. «جان بریسا»، مهندس بازنشسته کارخانه «جنرال موتورز»، در مطالعه‌ای که روی مصرف برق خودرو انجام داده به این نتایج دست یافته است.
 
حال، با توجه به رقابتی که تولیدکنندگان خودرو، بر سر افزودن پورت‌های شارژ یو‌اس‌بی در خودروها به راه انداخته‌اند، تنها شاهد وخامت بیشتر وضعیت آلودگی هوا خواهیم بود.
 
بر اساس این گزارش به نقل از بلومبرگ، «مری گوستانسکی»، معاون بخش مهندسی و مدیریت شرکت خودروسازی و تأمین قطعات خودروی «دلفی اتوموتیو» آمریکا که پورت‌های یو‌اس‌بی خودروها را می‌سازد، اعلام کرد: فکر می‌کنید استفاده از پورت یو‌اس‌بی در خودروها به اوج رسیده؟ خیر؛ اصلا این‌طور نیست. ما به سطحی از نوآوری رسیده‌ایم که نه تنها قادر به استفاده از اتصال یو‌اس‌بی هستید، بلکه امکان اتصال بی‌سیم را هم برای شما فراهم کرده‌ایم. مشتریان امروز می‌خواهند خودروی آنها مانند خانه‌شان باشد.
 
البته این تنها یک مشکل زیست‌محیطی نیست. با گسترش سیستم‌های پرمصرف، فراگیر شدن استفاده از امکانات لمسی در کنسول جلوی خودرو و سایر سیستم‌های پر مصرف، و همینطور کاهش ابعاد موتور خودروها با هدف اقتصادی‌تر شدن مصرف سوخت، به‌منزله صرف به تنهایی 12 ولت از برق خودرو به همین منظور است، به‌طوری‌که برخی خودروسازان، به تازگی به استفاده از باتری‌های 48 ولت روی آورده‌اند.
 
گسترش استفاده از پورت‌های یو‌اس‌بی در خودرو
 
شمار خودروهای مجهز به پورت‌ شارژ یو‌اس‌بی، که در آمریکا به فروش رسیده‌اند، از سه میلیون و 300 هزار دستگاه در سال 2005 یعنی نخستین سالی که استفاده از این امکان در خودروها میسر شد، به حدود 14 میلیون و 600 هزار دستگاه در سال گذشته افزایش یافته است. طبق برآوردهای انجام گرفته ازسوی موسسه مشاوره‌ای IHS، شمار خودروهای مجهز به پورت‌های یواس‌بی، از 49 میلیون دستگاه در سال گذشته، به 85 میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت. البته، در این مطالعه، به تعداد پورت‌های یو‌اس‌بی در این خودروها اشاره‌ای نشده است.
 
برآوردهای آلاینده‌های ناشی از شارژ یک تلفن‌همراه به ازای هریک از این خودروها، معادل آلودگی منتشر شده توسط 185 هزار و 257 خودروی شخصی در یک سال خواهد بود. بنابر اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا، این حجم آلایندگی، معادل گازهای آلاینده متصاعد شده از 945 میلیون تن زغال‌سنگ خواهد بود.
 
تاکنون، ارزان‌ترین و درعین حال بی‌ضررترین شیوه برای شارژ گوشی همراه استفاده از برق خانگی است. با درنظر گرفتن اینکه بنزین لیتری 1000 تومان قیمت دارد، هر ساعت شارژ کردن موبایل با برق خودرو، علاوه بر افزایش آلاینده‌ها، 37 تومان هزینه به همراه دارد.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.