اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 16, 2016
18:13 شنبه، 26ام دیماه 1394
کد خبر: 75664

بیشترین صفحات ویرایش شده در ویکی‌پدیا کدامند؟

دانش‌نامه آنلاین ویکیپدیا که به تازگی ۱۵ سالگی خود را اعلام کرده‌، لیستی از صفحات انگلیسی‌زبانی که بیشترین ویرایش را داشته‌اند منتشر کرد.
 
نسخه انگلیسی این صفحه را که هرکسی امکان ویرایش آن را دارد،‌ تا‌ به امروز پنج‌میلیون مطلب ورودی داشته و بیش از 808 میلیون‌بار ویرایش شده‌است.
 
صفحه متعلق به جورج بوش رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده آمریکا، از زمان ایجادش تاکنون بیشترین میزان توجه را به خود جذب کرده و 45826 بار ویرایش شده‌است. در میان لیست 15 تایی ویکی‌پدیا نام بریتنی اسپیرز خواننده آمریکایی، آدولف هیتلر و شبکه تلویزیونی ABS-CBM نیز به چشم می‌خورد.
 
درپایان اولین سال کاری ویکی‌پدیا،‌ صفحه‌ای که بیشترین دفعات ویرایش را داشت صفحه خلقت بود که 179 بار ویرایش شده‌بود. تا به امروز این وب‌سایت 808 میلیون و 187 هزار و 367 بار توسط جامعه وسیع ویکی‌پدیا ویرایش شده‌است. بیشترین ویرایش یک مطلب در سال 2015 در صفحه مرگ‌های مشهور انجام شده‌آست، اما صفحه مبهم خلاصه فضا-زمینی قله‌های مرتفع/ قله‌های یخزار جونو در رتبه دوم قرار گرفته و بیش از هفت هزار بار توسط تنها یک‌نفر ویرایش شده‌است.
 
لیست صفحاتی که در طول این 15 سال بیشترین میزان ویرایش را داشته‌اند از این قرارند:
 
صفحه جورج‌ بوش 45862 بار ویرایش
صفحه کشتی جهانی 42836 ویرایش
صفحه ایالات متحده 35742 بار ویرایش
صفحه ویکی‌پدیا 33958 بار ویرایش 
مایکل‌جکسون 28152 بار ویرایش
صفحه کلیسای کاتولیک 26421 بار ویرایش
صفحه شبکه ABS-CBN و لیست برنامه‌های آن 25188 بار ویرایش
صفحه حضرت مسیح 25084 بار ویرایش
صفحه باراک اوباما 24708 بار ویرایش
صفحه آدولف هیلتر 24612 بار ویرایش
صفحه بریتنی اسپیرز 23802 بار ویرایش
صفحه جنگ جهانی دوم 23739 بار ویرایش
صفحه مرگ در سال 2013- 22529 بار ویرایش
صفحه گروه بیتل‌ها 22399 بار ویرایش
صفحه هندوستان 22271 بار ویرایش
 
جیمی‌ولز بنیانگذار این دانش‌نامه آنلاین به تازگی اعتراف کرده‌است که شکل‌گیری و تولد ویکی‌پدیا روند بسیار دشواری بوده‌است. به گفته وی اولین نسخه ویکی‌پدیا نوپدیا نام داشته‌است،‌نسخه‌ای که بسیار سازماندهی شده و پیچیده‌بود. امروزه نیز با وسعت یافتن تعداد جامعه ویرایش‌کنندگان این دانشنامه آنلاین،‌تایید درستی و موثق بودن اطلاعاتی که در صفحان ویکی‌پدیا نوشته می‌شوند،‌به مشکلی بزرگ تبدیل شده‌است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.