اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

January 27, 2016
15:21 چهارشنبه، 7ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75847

عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی: با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات کماکان ارتباط با اینترنت برقرار خواهد ماند

تقی پور در مناظره اجتماعی رادیو گفت و گو خاطرنشان کرد: با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات کماکان این ارتباط با شبکه اینترنت برقرار خواهد ولی کشور برای حفظ امنیت و حفظ حریم شخصی و خصوصی شهروندان از این شبکه برای کارهایی که در داخل کشور صورت می گیرد، بهره بگیرد.
 
برنامه "مناظره" با موضوع ملی بودن یا نبودن اینترنت و با حضور دکتر ابوذر منتظر القائم کارشناس جنگ نرم، مهندس شهرام شریف کارشناس فناوری اطلاعات و روزنامه نگار و دکتر رضا تقی پور عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی روانه آنتن شد. 
 
دکتر رضا تقی پور با بیان اینکه ترکیب اینترنت ملی ترکیب لغوی درستی نیست، اظهار داشت: از یک منظر اینترنت در ذات خودش یک شبکه جهانی است. حداقل در کشور ما در سال 1388 که برنامه پنجم اجرایی شد، به نام شبکه ملی اطلاعات ثبت شده است.  
 
وی افزود: شاید عده ای همکاران که از این شبکه تحت عنوان اینترنت ملی نام می برند به این دلیل است که تنها ارتباطی که این شبکه با اینترنت دارد، به این دلیل است که پروتکل آن پروتکل اینترنت است زیرا معتقد هستیم، این شبکه قرار است با همه شبکه های جهانی مرتبط باشد که از جمله آنها شبکه اینترنت است. 
 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی پایه و اساس شبکه فناوری اطلاعات اینترنت را پروتکل دانست و عنوان داشت: این شبکه کاملا متفاوت است که مدیریت آن نیز بومی می باشد. بسیاری از کشورها این شبکه را راه اندازی کرده اند که دلایل آن بسیار زیاد است و فکر نمی کنم کسی در ضرورت این مسئله که کشور باید یک شبکه مستقل بومی و مستقل داشته باشد شک داشته باشد. 
 
تقی پور خاطرنشان کرد: با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات کماکان این ارتباط با شبکه اینترنت برقرار خواهد ولی کشور برای حفظ امنیت و حفظ حریم شخصی و خصوصی شهروندان از این شبکه برای کارهایی که در داخل کشور صورت می گیرد، بهره بگیرد. 
 
دکتر ابوذر منتظر القائم با اشاره به اسم خاص و عام اینترنت بیان داشت: اگر اسم عام اینترنت مطرح است، باید گفت یک مفهوم و تکنولوژی مطرح است و ما هم شبکه ملی اطلاعات را با همین معماری و تکنولوژی می خواهیم بسازیم و شکل ساختار ما تفاوت زیادی نخواهد داشت.
 
وی تصریح کرد: اما اینترنت به معنای اسم خاص متفاوت است با شبکه ملی اطلاعات. در واقع در شبکه ملی اطلاعات باید به ماده 46 و مصوبات شورای عالی فضای مجازی توجه شود و کیفیت و کمیت آن را ارزیابی کنیم.
 
وی افزود: همه وقتی در مباحث اطلاعات وارد می شویم، کسی در ضرورت آن تردید نمی کند اما آنچنان در میدان عمل این عزم را مشاهده نمی کنیم در حالی است که ضرورت های امنیتی و حریم و خصوصی ایجاب می کند این موضوع هر چه سریعتر ساخته شود.  
 
این کارشناس جنگ نرم و فضای مجازی به ضرورت های اقتصادی اشاره داشت و گفت: در بسیاری از کشورهایی که سطح اول فناوری اطلاعات هستند مخصوصا بعد از افشاگری های اسنودن، شبکه ملی اطلاعات خودشان را شکل دادند و سود اقتصادی بردند. به عنوان مثال کره جنوبی در سطج دسترسی در اینترنت حدود 50 مگابیت بر ثانیه است و مردم کشورشان از این محل منتفع مالی می شوند در حالی که در ایران همه مردم نگران سرعت دانلود هستند اما در کشورهای دیگر مردم نگران سرعت آپلودشان هستند زیرا از این راه پول در می آورند.
 
منتظرالقائم با بیان اینکه در ایران از مردم بخاطر آپلود کردن برابر دانلود کردن، پول می گیریم و این خنده دار است، اظهار داشت: کشورهای خارجی هم که با ما لینک دارند به دلیل اینکه آپلود می کنیم از ما پول می گیرند.
 
وی در خصوص برخی نگرانی ها از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات بیان داشت: یکی از دلایل جهل به مسئله است و متاسفانه خیلی هم غلیظ شده اند بخصوص اینکه رسانه های بیگانه نیز به آن دامن می زنند زیرا منافعی در آن دارند. این ندانستن ها گاهی در نخبگان نیز وجود دارد.
 
وی دومین مسئله از نگرانی ها را مربوط به منافع اقتصادی دانست و عنوان داشت: برخی از افراد در واردات ترافیک خارجی ذینفع هستند و از محل فروش پهنای باند خارجی به مردم ایران سود کسب می کنند به طوری که در سال 93 حدود سه هزار میلیارد تومان سودشان بوده است. مطمئنا این افراد از گردش ترافیک بومی ناراحت می شوند و پول واردات این افراد دچار چالش می شوند.
 
در ادامه دکتر تقی پور با اشاره به واریز سه هزار میلیارد تومانی که از وزارت اطلاعات به خزانه واریز می شود، گفت: بخش کوچکی از این مبلغ مختص سود شرکت ها است اینها حقوق حاکمیتی است که برابر قانون بابت تقسیم درآمد از اپراتورها دریافت می کنیم و این موضوع برابر قوانین اتحادیه جهانی مخابرات در همه کشورها وجود دارد.
 
وی ادامه داد: یک بخشی از این مبالغ بابت هزینه های فرکانس است و بخشی از آن نیز سود شرکت ها است که البته سعی کردیم به حداقل برسانیم. قرار بود یک مصوبه ای وجود داشته باشد که هزینه پهنای باندی که از مردم گرفته شود، یک ششم و حداکثر یک پنجم هزینه اینترنت است و در واقع به دلیل اینکه در شبکه ملی اطلاعات کل پهنای باند در داخل تولید می شود، هیچ محدودیتی را نداریم.
 
عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی تصریح کرد: زیرساخت اطلاعاتی و ارتباطی کشور ما اینترنت است که این صحیح نیست و خیلی از کشورها این را تغییر کرده اند. زیرساخت ارتباطی باید متعلق به خود ما باید و اینترنت به عنوان یک سرویس و خدمت در کنار همه سرویس ها روی همان شبکه با همان کیفیت برقرار خواهد بود. 
 
مهندس شهرام شریف درباره شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: این شبکه یک مفهوم قانونی است، ولی واقعیت این است که دولت ها می توانند تعریف خودشان را از این شبکه داشته باشند و بنا به این تعریف شبکه ملی اطلاعات یک شکل دیگری از اجرا را داشته باشد.
 
این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: اگر منظور از شبکه ملی اطلاعات یک شبکه مسدود شده ای است که اینترنت جهانی هیچ راهی برای آن ندارد و فقط از داخل پهنای باند بگیریم و هیچ راهی به خارج نداریم، باید بگویم تعریف نادرستی از شبکه ملی اطلاعات است!
 
متذکر می شویم؛ برنامه "مناظره" شنبه تا سه شنبه ساعت 16 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود و فایل صوتی آن برای علاقمندان در سایت شبکه موجود است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.