اپراتورها

تلفن همراه

January 28, 2016
14:53 پنجشنبه، 8ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75869

معرفی ارزشمندترین اپراتورهای تلفنی ایران/ رایتل رتبه‌ نگرفت

سازمان مدیریت صنعتی ایران به تازگی لیستی از ۱۰۰ شرکت بزرگ و برتر ایرانی را منتشر کرده که هلدینگ مخابرات ایران و اپراتور اول موبایل رقابت تنگاتنگی را در شاخص‌های ارزیابی شده داشته‌اند و در میان ۱۰۰تای اول قرار گرفته‌اند.
 
سازمان مدیریت صنعتی ایران روز گذشته طی مراسمی صد شرکت برتر ایرانی را براساس شش معیار اندازه و رشد شرکت، سودآوری و عملکرد، صادرات، نقدینگی، بدهی‌، بازار و شاخص‌هایی نظیر رشد فروش، فروش سرانه، ارزش افزوده، دارایی، رشد دارایی، سود آوری، رشد سود، بازده فروش، ارزش بازار، بازده بازار حقوق صاحبان سهام و… معرفی کرد.
 
از آن حیث که شرکت‌های فاوا نیز مشمول این ارزیابی‌ها می‌شوند و برترین‌های این حوزه معرفی می‌گردند، این ارزیابی در کنار گزارش‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی که به شکل سالانه اپراتورهای مطرح حوزه ICT را معرفی می‌کند، در معرفی و شناخت هر چه بیشتر کمپانی‌های بزرگ ارتباطی و فناوری اطلاعاتی ایران مؤثر خواهد بود.
 
طبق ارزیابی‌های انجام شده هلدینگ‌های مخابرات و ارتباطات سیار ایران جزو برترین برندهای این حوزه هستند و در رده‌های 15 و 22 جای گرفته‌اند.
 
بعد از این کمپانی‌ها، هلدینگ گسترش الکترونیک ایران و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل به ترتیب در رده‌های 31 و 32 قرار دارند و دیگر خبری از مجموعه‌های فعال در این حوزه نیست هرچند که شرکت‌های تابعه برخی بانک‌ها و سازمان‌ها از عنوان ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده کرده‌اند.
 
علی‌رغم اینکه هلدینگ مخابرات و شرکت ایرانسل نسبت به سال قبل یک و دو رتبه کاهش داشته‌اند اما شرکت ارتباطات سیار ایران حفظ جایگاه کرده است.
 
جدول میزان فروش مخابرات، همراه اول و ایرانسل نشان می‌دهد که هر کدام به ترتیب با 14، 15 و 16 درصد رشد مواجه شده‌اند لذا مخابرات و همراه اول به ترتیب در جایگاه اول و دوم پر فروش‌ترین گروه ICT قرار گرفتند اما ایرانسل بعد از شرکت گسترش الکترونیک ایران در این گروه قرار گرفت.
 
گزارش مالی مخابرات نشان می‌دهد که این هلدینگ سال گذشته مجموعا درآمد 117 هزار و 801 میلیارد ریالی داشته است؛ همراه اول هم به عنوان سومین برند پرفروش حوزه ICT درآمدی معادل 83 هزار و 921 میلیارد ریال داشته است.
 
رتبه سوم هم با فروش 58 هزار و 31 میلیارد ریال، نصیب شرکت گسترش الکترونیک ایران شده است.
 
سازمان مدیریت صنعتی ایران در ادامه روند بررسی‌های خود، شرکت مخابرات ایران و همراه اول را به عنوان سودآورترین کمپانی‌های ایرانی فعال در بخش ICT معرفی کرده است و جایگاه چهارم و پنجم را به آنها داده است.
 
همراه اول با رشد 14 درصدی در سودآوری توانسته لقب اپراتور موبایل سودآور را کسب کند؛ این اپراتور در بخش بالاترین ارزش افزوده نیز باز هم به دنبال مخابرات حائز رتبه شده و به مقام دَهم رسیده است.
 
ارزش افزوده 48 هزار و 726 میلیارد ریالی هلدینگ مخابرات در سال 93، آن را در رده پجم و ارزش افزوده 35 هزار و 10 میلیارد ریالی همراه اول نیز در همان سال آن را در رده دهم قرار داده است.
 
رقابت مخابرات و همراه اول بر سر کسب رتبه‌های برتر در شاخص‌های کلان اقتصادی به همین جا ختم نمی‌شود و اپراتور اول موبایل کشور گوی سبقت را در "بالاترین ارزش بازار" از مخابرات می‌رباید.
 
همراه اول با ارزش بازار 123 هزار و 372 میلیارد ریالی به عنوان دومین بازار ارزشمند ایران معرفی شد و بعد از شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ارزش 260 هزار و 702 میلیارد ریال قرار گرفت.
 
شرکت مخابرات ایران هم که سومین بازار ارزشمند را کسب کرد، ارزش بازارش بر مبنای فعالیت سال گذشته 118 هزار و 171 میلیارد ریال گزارش شده است.
 
در شرایطی که رقابت تنگاتنگ این دو کمپانی ثابت و سیار ادامه دارد، برخی ارزیابی‌های دیگر ارزش شرکت‌های تابعه همراه اول را نیز گزارش کرده است.
 
عنوان شرکت پرداخت اول کیش با نام تجاری "جیرینگ" با ارتقای 362 پله‌ای در سال 93 به نسبت سال 92، در بین صد شرکت دوم برتر ایرانی قرار گرفته است.
 
اپراتور اول ارتباطی کشور در اواخر سال 89 به منظور توسعه خدمات مالی همراه و پاسخگویی به نیاز مشترکانش برای دسترسی مطمئن، سریع و امن به خدمات مالی، همگام با تکنولوژی روز دنیا، شرکت پرداخت اول کیش را تاسیس نمود.
 
رتبه جیرینگ در ارزیابی‌های دو سال گذشته 519 بوده که در سال 93 به 157 رسیده است؛ بعد از دو شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری برقی، جیرینگ توانسته بالاترین ارتقای رتبه را داشته باشد.
 
فروش این شرکت در سال 93 با 1970 درصد رشد به نسبت سال قبلش به پنج هزار و 823 میلیارد ریال رسیده است.
 
از سوی دیگر شرکت نقش اول کیفیت (ناک) به عنوان تنها مجری نصب، راه‌اندازی، توسعه و نگهداری شبکه همراه اول نیز در بخش گروه خدمات فنی و مهندسی حائز رتبه پر فروش‌ترین‌ها شده است.
 
ناک توانسته با فروش دو هزار و 31 میلیارد ریال در سال گذشته، رتبه دوم را در بخش برترین‌های فنی و مهندسی کسب کند.
 
بعد از هلدینگ مخابرات ایران، شرکت‌های ارتباطات سیار، گسترش الکترونیک ایران و خدمات ارتباطی ایرانسل که در رده‌های اول تا چهارم گروه ICT هستند شرکت‌های جیرینگ، پیشگامان خدمات اول مخابرات تهران مبین، ارتباطات مبین‌نت، آریا همراه سامانه، گروه فن‌آوا، مخابرات استان‌های قزوین، قم، گلستان، کردستان، شرکت ارتباطات ثابت ایران، مخابرات‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمانشاه و لرستان قرار گرفتند.
 
در حالیکه در گروه ICT عمده کمپانی‌های مطرح به جز شرکت‌های اینترنتی به چشم می‌خورند اما هیچ خبری از اپراتور سوم ارتباطی نیست؛ رایتل علی‌رغم اپراتور ارتباطی بودنش و با توجه به روند صعودی درآمدزایی اپراتورهای موبایل، نه تنها نتوانسته در لیست صدتایی‌های برتر قرار گیرد بلکه هیچ سخنی از آن در ارزیابی‌های جداگانه شاخص‌های اقتصادی نیست.
 
سازمان مدیریت صنعتی هدف از رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران را "شفاف‌سازی فضای کسب‌و‌کار و جایگاه اقتصادی شرکت‌های ایرانی و رتبه‌بندی آنها از نظر میزان تأثیرگذاری در اقتصاد ملی با هدف گسترش رقابت در فضای کسب‌و‌کار بنگاه‌های اقتصادی" عنوان کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.