تلفن همراه

سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

گوشی

January 29, 2016
11:39 جمعه، 9ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75895

انتشار گزارش مالی مایکروسافت: فروش قدرتمند سرفس و افول درآمد از بخش موبایل

مایکروسافت امروز گزارش عملکرد خود از سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۱۶ (سه ماهه نهایی سال ۲۰۱۵) را منتشر کرد و بر اساس آن می توان دید که اهالی ردموند موفق به کسب ۲۵.۷ میلیارد دلار درآمد و ۶.۳ میلیارد دلار سود خالص شده اند.
 
 
در حالی که بخش تلفن های همراه این شرکت همچنان با زیان رو به روست اما در هر دوره سه ماهه مالی و پس از هر بار که گزارش عملکرد مایکروسافت منتشر می شود، بیشتر شاهد به بار نشستن ایده «سرفس» هستیم.
 
درآمد بخش سرفس در این دوره با افزایش ۲۹ درصدی در قیاس با سه ماهه مشابه در سال پیش، توانسته به ۱.۳۵ میلیارد دلار برسد و خود ردموندی ها باور دارند که فروش موفق سرفس بوک و نمونه پرو ۴ باعث اصلی این افزایش درآمد بوده است.
 
اما همانگونه که گفتیم، درآمد بخش تلفن های همراه ویندوزی همچنان رو به افول است و این بار کاهش اش نیز به ۴۹ درصد در مقایسه با دوره مشابه در سال پیش رسیده و این در حالیست که مایکروسافت از دو پرچمدار خود که اعضای خانواده لومیا ۹۵۰ هستند نیز رونمایی به عمل آورده بود.
 
در دوره سه ماهه یاد شده، مایکروسافت خبر می دهد که صرفا موفق به فروش ۴.۵ میلیون دستگاه تلفن همراه لومیا شده در حالی که سال پیش و در همین مقطع زمانی، این گزارش حاکی از فروش ۱۰.۵ میلیون موبایل ویندوزی بود و همین موضوع به احتمال زیاد سرنوشت آتی بخش لومیا را به خوبی به نمایش می کشد.
 
از سوی دیگر، ویندوز ۱۰ حدود ۶ ماه پیش به بازار عرضه شد و این موضوع هنوز به فروش کامپیوترهای شخصی کمکی نکرده است. مایکروسافت از عرضه نسخه ویندوز Pro در کامپیوترهای ساخته شده به دست همکارانش، درآمد دارد و کسب سود در این بخش، در قیاس با دوره سه ماهه قبلی ۶ درصد کمتر بوده است.
 
سال پیش این رقم این کاهش به ۱۳ درصد رسیده بود و می توان گفت که به طور کلی، کاهش سودآوری از ویندوز و تلفن های همراه سری لومیا باعث شده تا درآمد این شرکت به طور کلی پایین تر از حد معمول آید.
 
البته باید خاطر نشان کرد که مایکروسافت اکنون در حال کار بر روی به روز رسانی های جذابی برای کورتانا، مرورگر اج و به طور کلی خود ویندوز ۱۰ است و همین موضوع احتمالا در آینده سبب خواهد شد تا فروش کامپیوترهای ویندوزی و البته سرفس، بهبود یابد. اکنون چنین تصور می شود که اهالی ردموند تصمیم دارند در ماه مارس و در کنفرانس «بلید»، این موارد را به شکل رسمی اعلام کنند.
 
اما گزارش مالی مایکروسافت مشمول درآمدهای شرکت مورد بحث از بخش گیمینگ هم هست. ردموندی ها خبر می دهند که تعداد کاربران فعال به شکل ماهانه در «Xbox Live» تا ۳۰ درصد رشد داشته و حالا به ۴۸ میلیون نفر می رسد و در این میان مایکروسافت اعلام نمی کند که چه تعداد اکس باکس وان را نیز به فروش رسانده است.
 
بار دیگر، می توان شاهد افزایش درآمدهای مایکروسافت از سرویس های تجاری و ابری اش بود. بر همین اساس درآمد به دست آمده از سوی سرویس «آفیس ۳۶۵» تا ۷۰ درصد افزایش را نشان می دهد و حالا ۲۰.۶ میلیون نفر از این سرویس ابری استفاده می کنند.
 
سایر سرویس های ابری مایکروسافت به جز «Azure»، شاهد رشد ۱۰ درصدی بوده اند در حالی که خود Azure به تنهایی رشدی معادل ۱۴۰ درصد در بخش درآمد را به ارمغان آورده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.