فناوری اطلاعات

January 31, 2016
14:15 یکشنبه، 11ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75943

وزیر ارتباطات: بازار داخلی در پساتحریم نباید لِه شود/ دولت به سمت کسب‌وکار IT آمد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: قطعا باید شرکت‌های داخلی در شرایط پساتحریم تقویت شوند و نباید خارجی‌ها با ورودشان بازار داخلی را لِه کنند.
 
صبح امروز مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب و کارهای نوپای فاوا با حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای اهداف خود مبنی بر حمایت از توسعه کسب‌و‌کار های نوپا و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی فناوری اطلاعات با حضور وزیر ارتباطات افتتاح شد.
 
محمود واعظی در ابتدای سخنرانی خود با اشاره به اینکه با کمک دولت، ملت و رهبری توانستیم کار بزرگی را رقم بزنیم، اظهار کرد: طنابی که به پا و دست صنعتگران و کسانیکه خواهان برقراری ارتباط با دنیا بودند، بسته شده بود امروز باز شده که از این حیث امیدواریم قدردان زحمات انجام شده از سوی مسئولان باشیم.
 
وی عنوان کرد: سال‌های طولانی کار سیاست خارجی کرده‌ام و حتی طراح برخی سفرها بوده‌ام اما انصافا سفر دکتر روحانی به ایتالیا و فرانسه بسیار موفق بود. با مشاهده تعاملات در طول این دو سفر شاهد ارتقای جایگاه نظام و مردم در عرصه بین‌المللی بودیم.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه تمامی شرکت‌های بزرگ فرانسوی و ایتالیایی علاقه‌مند به مذاکره با ما بودند و چارچوب تبیینی ما را برای تعاملات قبول داشتند، گفت: معیارهای ما برای تعامل با آنها، سرمایه‌گذاری داخل کشور، انتقال تکنولوژی و شریک شدن بازارشان با ما بود.
 
واعظی با تأکید بر اینکه باید از این فضا حداکثر استفاده را ببریم، گفت: اگر آمادگی داشته باشیم، می‌توانیم از فرصت‌های ایجاد شده برای تحقق اهداف استفاده کنیم در غیر این صورت بازارهای کشورمان را دیگر کپمانی‌های خارجی مانند زمان فروپاشی شوروی، تصرف می‌کنند.
 
وی گفت: روسیه در آن زمان چون راهبرد مشخصی برای تعامل با جهان نداشت، بعد از فروپاشی شوروی بسیاری از صنایعش که بازارهای جهانی داشتند نیز از بین رفتند.
 
او با اشاره به اینکه دولت از ماه‌ها قبل به استقبال پساتحریم رفته است، ابراز کرد: کمیته‌هایی در وزارتخانه‌های مختلف و کمیته‌ای یکپارچه پیرامون این موضوع تشکیل شد تا در شرایط پساتحریم بتوانیم خودباوری و خودکفایی را حفظ کنیم. قطعا باید شرکت‌های داخلی در این شرایط تقویت شوند و نباید خارجی‌ها با ورودشان بازار داخلی را لِه کنند.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه نمی‌خواهیم چیزی را به انحصار خود درآوریم، گفت: هر شرکتی که بتواند رونقی به فضای کسب‌وکار فاوا بدهد، دستش را می‌بوسیم.
 
وی توجه به دانشگاهیان و نوآوران در تمام استان‌های کشور را ضروری دانست و ادامه داد: لازم است این مرکز، نقش بی‌‌طرفی را بازی و همه علاقمندان بتوانند از فرصت بوجود آمده به نفع رونق فاوا استفاده کنند.
 
واعظی اظهار کرد: این مرکز به ما کمک می‌کند تا بیشتر در جریان بازار قرار بگیریم و فعل‌و‌انفعالات زیرساختی را بر این مبنا تنظیم کنیم.
 
وی به شناسایی و دسته‌بندی ایده‌‌ها توسط این مرکز اشاره کرد و گفت: این مرکز می‌تواند نقش مشاوره را برای فعالان این عرصه بازی کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند با اعتماد بیشتر در این عرصه فعالیت کنند.
 
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه اولویت جدی دولت رونق اقتصادی و کسب‌و‌کار برای ایجاد شغل است ادامه داد: دولت رونق کسب‌و‌کار را از حوزه ICT شروع کرده است.
 
او خاطر نشان کرد: در دنیا مشاغل زیادی در زمینه فناوری وجود دارد که هنوز به آنها دست نیافته‌ایم و لازم است برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی کنیم.
 
وی تصریح کرد: نقش سازمان تنظیم مقررات نباید سختگیرانه باشد و لازم است فضایی را بوجود آورد تا برای رونق کسب‌و‌کارهای نو، موانع کمتری وجود داشته باشد.
 
واعظی با بیان اینکه اقبال در حوزه ICT و سرمایه‌گذاری در آن بسیار زیاد است، گفت: در دو سال و نیم گذشته بیش از 10 هزار میلیارد تومان در حوزه ICT سرمایه‌گذاری شده که 6 هزار میلیارد تومان آن توسط بخش خصوصی صورت گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.