رگولاتوری

January 31, 2016
14:19 یکشنبه، 11ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75944

ماهواره مصباح در ایتالیا ماند/ واعظی: انشاءالله پس می‌گیریم

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت ماهواره بلوکه شده مصباح در ایتالیا چگونه است و آیا تمهیدی برای آزادسازی آن اندیشیده، گفت: تا پیش از این تحریم‌ها را داشتیم اما اکنون با توفیقی که در این موضوع حاصل شده انشاءالله آن را پس می‌گیریم.
 
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در حاشیه افتتاح مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌وکارهای نوپای فاوا در پاسخ به این سوال که قراردادهای منعقد شده دولت با کشورهای اروپایی طی سفر شما و رئیس‌جمهور به ایتالیا و فرانسه چقدر جنبه تولید علم و انتقال تکنولوژی به کشور را دارد، گفت: سیاست اصلی که دولت به دنبال آن است و محور اول فعالیت‌های ما قرار گرفته، مسئله ایجاد خط اعتباری یا سرمایه‌گذاری توسط طرف مقابل در پروژه‌های کشور است تا انتقال تکنولوژی و دانش بومی در کشور موفق شود.
 
وی عنوان کرد: در مذاکرات بخش‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم که نهایتا منجر به یادداشت تفاهم یا انعقاد قرارداد می‌شود لذا توضیحاتی دیگری را نیز به دنبال دارد. 
 
واعظی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند تفاهمنامه‌های صورت گرفته با کشورهای اروپایی اغلب با شرکت‌هایی است که در زمان تحریم ایران را ترک کرده‌اند، باید در همکاری با آنها دست به عصا باشیم، آیا این موضوع را قبول دارید؟ گفت: آن بعضی‌هایی که می‌گویید ترجیح‌شان این است که ایران به سبک تحریم‌ها رفتار کند، لذا ایده این افراد و ترجیح‌شان را قبول نداریم.  معتقدیم باید پول و سرمایه در شرایطی که وضعیت قیمت نفت اینچنین است باید وارد کشور شود.
 
وزیر ارتباطات افزود: اگر ملاک را بخواهیم دیگران قرار بدهیم، در هر قدمی که برمی‌داریم باید فکر نگرانی آنها باشیم چرا زمانی که 7 قطعنامه شورای امنیت و 12 قطعنامه آژانس علیه کشورمان تدوین و اجرایی شد، صدای آنها در نمی‌آمد اما زمانی که تمامی قطعنامه‌ها لغو شده است، می‌گویند بهتر بود در فلان بند اینگونه رفتار می‌کردیم. 
 
وی درباره جایگاه اینترنت ایران در شرایط پساتحریم و احیانا کمک‌هایی که این شرایط به این حوزه می‌کند نیز گفت: قطعا در گذشته هدف‌گذاری را در ارتباط با حوزه جایگاه اینترنت کشور داشته‌ایم اما در شرایط جدید سرعت کار قطعا بیشتر خواهد شد. آمارها نشان می‌دهد که در ابتدای کار دولت 3 تا 4 میلیون نفر دسترسی به اینترنت پرسرعت داشتند اما در حال حاضر این آمار به 29 میلیون نفر رسیده و این قضیه ادامه خواهد داشت. 
 
واعظی با بیان اینکه دنبال توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و شبکه ملی اطلاعات هستیم، عنوان کرد: مقدمات این شبکه را فراهم کردیم و در آینده از رونمایی خواهیم کرد. در بستر شبکه ملی اطلاعات با افزایش پهنای باند کشور به نسبت 20 درصد بین‌المللی و 8 درصد داخلی مواجه خواهیم شد که البته این سیاست در حال حاضر نیز اجرایی می‌شود. 
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت ماهواره بلوکه شده مصباح در ایتالیا چگونه است و آیا تمهیدی برای آزادسازی آن اندیشیده، گفت: تا پیش از این تحریم‌ها را داشتیم اما اکنون با توفیقی که در این موضوع حاصل شده انشاءالله آن را پس می‌گیریم. 
 
وی درباره ورود اپراتور فرانسوی اورنج به ایران و سرمایه‌گذاری در شرکت ارتباطات سیار ایران گفت: همراه اول و اورنج در حال مزاکره هستند و بعد ازسفر به فرانسه رئیس این اپراتور با من دیدار و گفت‌وگویی را داشت. وضعیت مذاکرات این دو اپراتور در آینده مشخص خواهد شد.
 
واعظی در پاسخ به اینکه بالاخره ساماندهی پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی با مسئولیت کیست، گفت: وزیر ارشاد اخیرا مصاحبه‌ای را داشته‌اند که وضعیت این حوزه را مشخص می‌کند. طبق مصوبه شورای عالی فضای مجازی وزارت فرهنگ مسئول محتوایی پیامک‌های انبوه و تبلیغاتی شورایی را  شامل 10 نفر را در این راستا تشکیل داده که ما یک عضو آن هستیم.
 
وزیر ارتباطات اظهارات داشت: امکانات فنی که طبق مصوبه این شورای عالی باید توسط وزارت ارتباطات ایجاد می‌شده، فراهم شده است و اکنون ایرانسل این خدمات را ارائه می‌دهد و همراه اول نیز اعلام کرده ظرف 1.5 ماه آینده این امکان را برای تفکیک پیامک‌ها قائل خواهد شد. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.