اپراتورها

تلفن همراه

February 1, 2016
10:34 دوشنبه، 12ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75954

آخرین جزئیات مشارکت همراه اول با شرکت اورنج فرانسه

سفر پنج روزه رییس جمهور و هیأت همراه به ایتالیا و فرانسه در حالی دیروز به پایان رسید که رهاورد حضور حسن روحانی در کشور فرانسه امضای بیش از 40 سند همکاری و قرارداد جدید در حوزه های مختلف اقتصادی بود.
 
یکی از مهمترین مذاکرات و رایزنی های انجام شده در خصوص همکاری شرکت همراه اول و اورنج بوده که حوزه های مختلفی را از جمله خرید سهام و مشارکت در حوزه ICT شامل می شود.
 
در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه نور دنا در خصوص آخرین جزئیات مشارکت همراه اول با شرکت اورنج فرانسه و صحت خرید سهام این شرکت فعال در بازار سرمایه توسط این کمپانی فرانسوی به خبرنگار ما گفت: طی این سفر تعدادی از مدیران “همراه” وزیر ارتباطات را همراهی کردند تا از این کمپانی فرانسوی بازدید کرده و سرمایه گذاری خارجی در حوزه ICT ایران را با این کشور اروپایی مورد بررسی قرار دهند.
 
علی فیاض بخش افزود: اورنج اپراتوری است که در حوزه شبکه های تلفن ثابت و تلفن همراه و نیز در بخش های نوآوری حوزه ICT خوب فعالیت کرده و همکاری و مشارکت با آن می تواند برای اکوسیستم حوزه نوآوری شبکه های تلفن ثابت و موبایل تجارت خوبی را برای ما به همراه داشته باشد.
 
چون اروپا و به ویژه کشور فرانسه پکیج خانوادگی گسترده ای در این حوزه دارد و می تواند برای ایجاد پکیجی کامل در شبکه ای یکپارچه بین تلفن های ثابت و همراه در ایران به “همراه” کمک کند که این امر از طریق انتقال دانش بازار و جهت ارایه خدمات متنوع امکان پذیر است.
 
این مقام مسئول تأکیدکرد: اپراتورها تقریباً در مناطق جغرافیایی مختلف کار می کنند و ایران نیز می تواند از این پس نه تنها در داخل کشور بلکه در حوزه های مختلف و در کشورهای دیگر نیز ورود پیدا کند.
 
فیاض بخش افزود: همرا اول در تلاش است بازار فعالیت خود را از طریق استفاده از تجارب و دانش اورنج گسترش دهد و ارایه خدماتش تنها محدود به جمعیت حدود 80 میلیون نفری داخل کشور نباشد؛ بلکه هدف ما این است که حداقل در منطقه خاورمیانه حضوری فعال داشته باشیم.
 
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه نور دنیا در خصوص دلایل و مزایای همکاری با اورنج گفت: طبق قوانین و محدودیت های جهانی این الزام وجود دارد که اگر یک شرکت بخواهد به عنوان اپراتور جدید در کشور و یا منطقه جدید دیگری فعال شود، بایستی قبلاً حداقل در دو منطقه جغرافیایی دیگر نیز حضور داشته باشد.
 
در حالیکه “همراه” تنها در ایران فعال بوده و بهتر است از طریق مشارکت با اورنج فرانسه راه ورود خود را به نقاط دیگر و سایر بازارهای موجود باز کند که از جمله آن می توان به منطقه خاورمیانه و کشورهای حوزه شاخ آفریقا اشاره کرد که اورنج در این مناطق حضوری فعال دارد.
 
وی تأکید کرد: چنانچه یک اپراتور دیگر همانند اورنج وارد ترکیب سهامداری همراه اول و مخابرات شود، می تواند در زمینه گسترش فعالیت ها بسیار اثر گذار باشد. البته درصد خرید سهام “همراه” توسط این شرکت فرانسوی مشخص نیست؛ گرچه درصد خرید سهام نیز پارامتر چندان اثر گذاری محسوب نمی شود؛ بطوریکه حتی با خرید حدود پنج درصد از سهام “همراه” نیز می توان این مشارکت را عملیاتی کرد.
 
فیاض بخش با اشاره به اینکه جزئیات نهایی از همکاری با اورنج هنوز اعلام نشده، تأکید کرد: موضوع مذاکره با اورنج جهت همکاری های بلند مدت است و در این رابطه بایستی هم آنها نسبت به بازارهای مالی و اقتصادی ما شناخت لازم را داشته باشند و هم ما باید مواردی کلی جهت آغاز همکاری ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم.
 
وی خاطرنشان کرد: اینکه رسانه ها تنها نام اورنج را به عنوان شریک جدید “همراه” مطرح کنند قدرت چانه زنی ما را پایین می آورد؛ درحالیکه سایر اپراتورها از کشورهای مختلف می توانند در دایره بررسی ما قرار گیرند.
 
از این رو بایستی گفت اورنج علاقمند است که با “همراه” مشارکت کند و در این خصوص نباید عجله کنیم. بر همین اساس با توجه به اینکه بازار ایران به روی سرمایه گذاران و شرکت های خارجی باز شده، بایستی تأمل کنیم و با دقت بیشتری موارد را مورد ارزیابی قرار دهیم که این نکته بسیار مهمی است.
 
در خاتمه، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری توسعه نور دنیا در خصوص آثار سودآوری مشارکت “همراه” با شرکت های خارجی و چشم انداز آتی آن گفت: در حال حاضر شاخص ARPU یعنی میانگین درآمد ماهانه به ازای هر مشترک در ایران حدود 4 تا 4.5 دلار است که همین شاخص در منطقه خاورمیانه از جمله کشورهای عراق و عمان بین 9 تا 11 دلار است.
 
از این رو بایستی این سوال را مطرح کرد که آیا واقعاً توسعه یافتگی عراق از ایران بالاتر است که قطعاً اینطور نیست. اما چرا درآمدهای آنها بالاتر است، به این دلیل که اپراتورها توانسته اند با سینرژی و هم افزایی بالاتر و استفاده از تجارب اپراتورهای بین المللی، خدماتی ارایه کنند که درآمدهایشان را تا این اندازه رشد دهد. بر همین اساس اپراتورهای ایرانی نیز می توانند از طریق شرکای خارجی و بین المللی همچون اورنج درآمدهای خود را از حدود 4.5 دلار تا درآمدهای منطقه ای افزایش دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.