اپراتورها

تلفن همراه

February 1, 2016
10:39 دوشنبه، 12ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75955

٢٠‌ میلیون کاربر نسل سوم و چهارم تلفن همراه در ایران وجود دارد

براساس آمار ارائه‌شده از سوی حمدون توره، دبیرکل اتحادیه بین‌المللی مخابرات، در پاییز سال ٩٣، از سال٢٠٠٧ تاکنون تعداد مشترکان تلفن همراه در جهان، از ٢,۶‌ میلیارد به ٣.٩‌ میلیارد نفر رسیده و در همین دوره، تعداد استفاده‌کنندگان از اینترنت نیز از ١.٢‌ میلیارد به ٣.٩‌ میلیارد نفر افزایش یافته است، اما سهم ایران از این میزان کاربری تا پایان سال ١٣٩٣، براساس اطلاعاتی که در درگاه پایش جامعه اطلاعاتی از سوی سازمان فناوری اطلاعات منتشر شد، استفاده ۶١.۵درصدی از تلفن همراه در کل کشور و دسترسی ۵٢.۴٧درصدی جمعیت خانوارها به رایانه بوده و با ضریب نفوذ ٣٩.٣۵درصدی، بیش از ٢۵‌ میلیون کاربر اینترنت (کاربر اینترنت به این معنا که هر فرد در سه ماه گذشته از اینترنت استفاده کرده باشد) در کشور وجود داشته است.
 
همچنین براساس این آمار در تهران به عنوان استان پیشگام از نظر شاخص‌های توسعه فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات) تا پایان سال ٩٣، ۶٩.٢ درصد خانواده‌ها به رادیو، ٩٩.٣ درصد خانواده‌ها به تلویزیون، ٩٩.۶ درصد به تلفن ثابت و ٧١.٢ درصد به تلفن همراه دسترسی داشته و کسانی که به رایانه دسترسی داشته‌اند ۵٨.٩ درصد و کاربران اینترنت با دسترسی در محل سکونت خود ۵١.٣ درصد از خانواده‌های تهرانی بوده‌اند.
 
درحالی‌که در استان سیستان‌وبلوچستان به عنوان محروم‌ترین استان در توسعه فاوا، میزان دسترسی به تلفن ثابت ۸۲ درصد، رایانه ٢٢.٨ درصد و اینترنت ١٨.٩ درصد بوده است. همچنین بنا بر اعلام این سایت پس از استان تهران، به ترتیب استان‌های مازندران، سمنان، یزد و قم از نظر شاخص‌های توسعه فاوا در پنج رتبه نخست کشور قرار می‌گیرند و پس از سیستان‌و‌بلوچستان، استان‌های خراسان شمالی، کردستان، کرمان و کرمانشاه به‌ترتیب پنج استانی به شمار می‌روند که کمترین میزان توسعه در این زمینه را در سال‌های قبل شاهد بوده‌اند.
 
در ماه‌های ابتدایی دولت یازدهم، واعظی از رتبه ١٠١ ایران در میان کشورهای دنیا و رتبه ١۵ یا ١۶ در سطح منطقه خاورمیانه در زمینه ارتباطات خبر داد.
 
براساس آخرین آمارهای رسمی که از سوی وزارت ارتباطات منتشر شده تا پایان سه‌ماهه اول سال گذشته ۴٨‌هزارو ۶٨٩ روستا صاحب تلفن خانگی شده‌اند که البته مخابرات آماری متفاوت دارد و بنابر آنچه روی سایت این شرکت آمده تا پایان سال ٩٢ تعداد روستاهای بهره‌مند از تلفن خانگی بیش از ۵٢‌ هزار روستا بوده است.
 
دولت یازدهم در ارتباط با ارائه اینترنت به روستاها در موارد متعدد از تأکید بر تسریع این روند خبر داده و در اولین سال فعالیت‌های دولت، وعده داده شد تا پایان سال، چهار هزار روستا مجهز به اینترنت پرسرعت خانگی شوند که برای این مهم ٢,١‌ میلیارد تومان نیز هزینه در نظر گرفته شده بود.
 
دراین‌باره واعظی در تابستان ٩۴ از دسترسی به خدمات اینترنتی برای روستاهای بالای ٣٠ خانوار تا پایان سال و روستاهای بالای ١٠ و ٢٠ خانوار تا پایان دولت یازدهم خبر داده و با اعلام اینکه سال گذشته هشت هزار روستای کشور به اینترنت مجهز شده‌اند، از هدف‌گذاری برای دسترسی ٣٠‌ هزار روستا تا پایان سال خبر داد.
 
از سوی دیگر عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران، با بیان اینکه ١١‌میلیون‌و ٢٢١ ‌هزار کاربر اینترنت در کشور داریم، ضریب نفوذ اینترنت در سال ٩٠ را در جمعیت ١۵ تا ٢۴ سال کشور حدود ٣٠ درصد اعلام کرده بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تابستان امسال بیان کرد: ارائه خدمات نسل‌های سه و چهار اینترنت به شهرهای مختلف کشور تا پایان سال گذشته منجر به دسترسی بیش از ٢٠٠ شهر کشور به شبکه نسل سه و حدود ٧٠ شهر کشور به شبکه نسل چهار شده است.
 
طبق آمارهای واعظی از دستاوردهای وزارت ارتباطات، تعداد مشترکان ADSL کشور که در ابتدای دولت یازدهم حدود سه‌و‌نیم ‌میلیون نفر بود، به ٢٠‌ میلیون مشترک رسیده است. همچنین در دو سال گذشته تعداد استفاده‌کنندگان از خدمات اینترنتی تلفن همراه طبق گفته واعظی با ارتقای خدمات ارائه‌شده و گذر از نسل دو یا همان GPRS به نسل‌های بالاتر سوم و چهار، با افزایش ٨٠برابری، در اواخر تابستان ٩۴ به ٢٠‌ میلیون نفر رسیده است. این آمار در حالی ارائه می‌شود که هنوز هم بخشی از نقاط روستایی به این خدمات ارتباطی مجهز نشده‌اند و وعده‌های بهبود سرعت اینترنت و حل مشکلات موجود هنوز هم به‌ طور ‌کامل جامه عمل نپوشیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.