اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 2, 2016
12:34 سه شنبه، 13ام بهمنماه 1394
کد خبر: 75991

کتاب «مبانی شبکه های توزیع محتوا» منتشر شد

«مبانی شبکه های توزیع محتوا» مفاهیم اساسی شبکه های توزیع محتوای اینترنتی و وضعیت کنونی توزیع محتوا در بستر اینترنت را ارائه می کند.
 
تعداد کاربرانی که به محتوا و خدمات مبتنی بر وب دسترسی می یابند روز به روز در حال رشد است و این امر باعث نیاز بیشتر به پهنای باند اینترنتی و سیستمهای میزبانی کننده محتوا شده است. در نتیجه بسیاری از وبسایتها به تنهایی قادر به برآورده کردن این نیازمندی ها نبوده و نمی توانند خدمات خود را با کیفیت مناسب در اختیار کاربران قرار دهند. براین اساس شبکه های توزیع محتوا راه حلی برای غلبه بر این مشکلات خواهند بود.
 
شبکه های توزیع محتوا، ترکیبی از زیرساختها و مکانیزم های خاص هستند تا تحویل محتوا و خدمات اینترنتی به صورت مناسب انجام پذیرفته و کاربران کیفیت بهتری را از وب تجربه کنند. در واقع شبکه های توزیع محتوا شامل مجموعه ای از سرورهای پراکنده شده در مناطق جغرافیایی وسیع هستند که حاوی نسخه های همانندشده‌ای از داده‌های مربوط به وبسایتهای مشتریان هستند. توزیع جغرافیایی این سرورها این امکان را به کاربران می دهد که محتوا را از نزدیک ترین سرور بازیابی کرده و کیفیت بسیار بالاتری را در دریافت محتوا تجربه کنند.
 
از مزیتهای مختلف این شبکه ها می توان به همانندسازی انواع گونه های محتوا روی سرورهای نزدیک به کاربران، توزیع امن و اطمینان پذیر محتوا، جلوگیری از مشکلات نظیر ازدحام ترافیک، کاهش تاخیر دسترسی کاربران به محتوا، استفاده بهینه تر از پهنای باند و امکان ارائه خدمات چندرسانه ای اشاره کرد.
 
از این رو در کتاب «مبانی شبکه های توزیع محتوا» مفاهیم اساسی شبکه های توزیع و تحویل محتوا ارائه شده است و خواننده می تواند با استفاده از آنها دید بهتری از وضعیت کنونی توزیع محتوا در بستر اینترنت داشته باشد.
 
این کتاب نوشته راجکومار بویا است که توسط علی اصغر انصاری، احرام صفری و امیر مهدی رضایی ترجمه شده است. کتاب مبانی شبکه های توزیع محتوای اینترنتی با حمایت سازمان فناوری اطلاعات ایران و مرکز تحقیقات مخابرات ایران در ۲۹۶ صفحه و ۶۰۰ نسخه با قیمت ۲۰ هزار تومان از سوی انتشارات نیاز دانش به چاپ رسیده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.