رگولاتوری

February 5, 2016
20:24 جمعه، 16ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76049

قیمت خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات نظام‌مند می‌شود

نظام تنظیم قیمت خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور با هدف صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و ارائه کنندگان این خدمات، بهبود فضای رقابت و رشد اقتصاد ملی، تدوین می شود.
 
معاونت بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اعلام فراخوان نظرسنجی تخصصی، موضوع تدوین نظام تنظیم قیمت خدمات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات را در راستای تحقق سیاست­های مورد نظر برای تنظیم تعرفه های مناسب این بخش، در دستور کار قرار داد.
 
این سازمان برای حمایت از حقوق مصرف­ کنندگان بخش ICT کشور، حصول اطمینان از رقابت سالم و تداوم ارائه خدمات و رشد کیفی آن­ها، اقدام به تعریف چندین پروژه مرتبط به­ هم برای دستیابی به استراتژی واحدی در خصوص تنظیم مقررات در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور کرده است. یکی از این پروژه‌­ها، «تدوین مدل عملیاتی برای تعیین تعرفه خدمات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات» است که هدف از انجام آن ن پروژه، تعیین استراتژی و خط­‌ مشی تنظیم تعرفه خدمات این بخش، تدوین کلیه دستورالعمل­ ها، آیین­‌نامه­‌ها، مصوبات، فرآیندها و روال­های مرتبط با تنظیم تعرفه و دستیابی به مدلی برای تعیین تعرفه خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات براساس تجارب داخلی و بین­‌المللی با توجه به وضعیت رقابت در بازارهای خدمات است.
 
چشم­‌انداز مدنظر برای این طرح، ایجاد رقابت سالم در بازار و تنظیم مقررات در مواقع ضروری است. همچنین رگولاتوری هدف از تنظیم تعرفه را صیانت از حقوق مصرف­‌کننده و ارائه‌کنندگان خدمات، بهبود رقابت و رشد اقتصاد ملی اعلام کرده است. در این راستا در بعضی از مواقع، تنظیم مقررات برای برخورد با رفتارهای برهم زننده تعادل بازار، به­‌ویژه رفتارهای اپراتورهای قدرت مسلط بر بازار، ضروری است.
 
براین اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برای رهیافت مدنظر خود در تنظیم قیمت خدمات، با اعلام فراخوان از تمامی ذینفعان و صاحبنظران این بخش خواسته نظرات تخصصی خود را ارائه دهند. در این فراخوان با انتشار نظرسنجی در قالب ۱۲ پرسش از صاحبنظران و فعالان این حوزه، دعوت شده تا با مطالعه این سند و پاسخ به پرسش­های طرح شده در هر بخش، این سازمان را در راستای انجام وظیفه خود یاری دهند.
 
مباحث مدنظر در این نظرسنجی مربوط به ساختارها و سطوح قیمتهای خرده فروشی و عمده فروشی، عوامل کلیدی تاثیرگذار بر قیمت خدمات، اهداف تنظیم قیمت در بازار، رشد اقتصاد ملی، هزینه نرخ برگشت سرمایه و رهیافت پیشنهادی برای کنترل موثر قیمت در بازار خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات، است و مهلت پاسخگویی به این نظرسنجی تخصصی نیز ۲۱ بهمن ماه اعلام شده است.
 
نظام تنظیم قیمت خدمات در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور در حالی از سوی رگولاتوری تدوین می شود که پیش از این فرمول تنظیم قیمت و تعرفه گذاری در حوزه ارتباطات کشور از سوی شورای رقابت تدوین شده بود، اما به دلیل اختلافات میان این شورا و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، این فرمول برای تعیین تعرفه های این بخش، کاربردی نشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.