رگولاتوری

February 8, 2016
15:34 دوشنبه، 19ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76082

معاون سازمان تنظیم مقررات خبرداد: مقررات‌گذاری برای شبکه‌های اجتماعی مجازی/حمایت از حریم شخصی کاربر

معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تدوین آیین نامه مقررات‌گذاری و ساماندهی خدمات شبکه‌های مجازی ارتباطی (OTT ) تا پایان سال جاری خبر داد.
صادق عباسی شاهکوه در گفتگو با مهر، با اشاره به فراخوان نظرخواهی از کارشناسان و فعالان فناوری اطلاعات برای تدوین ضوابط و مقررات خدمات OTT، اظهار داشت: امیدواریم تا پایان سال جاری به جمع بندی نهایی در این زمینه برسیم.
 
وی با بیان اینکه مقررات‌گذاری برای ارائه خدمات بر بستر شبکه های OTT در جهت ساماندهی بازار سرویس‌هایی خواهد بود که مستقل از ارائه دهندگان سرویس شبکه، بر روی اینترنت فعال می‌شوند، ادامه داد: با تدوین این آیین نامه، تصمیم‌گیری در مورد فعالیت این شبکه‌ها، تحت چارچوب مشخص انجام خواهد شد.
 
معاون رگولاتوری تاکید کرد: با دریافت نظر فعالان و ذینفعان این بخش و بررسی در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیش بینی می‌کنیم که تا پایان امسال به جمع بندی نهایی برای تدوین ضوابط و مقررات ارائه این خدمات در کشور، دست یابیم.
 
به گزارش مهر، در سالهای اخیر استفاده از خدمات ارتباطی و تحویل محتوا از طریق اینترنت رشد قابل توجهی داشته است به همین دلیل بررسی تاثیرات منفی و مثبت این خدمات بر کاربران اینترنت کشور و همچنین تاثیر گسترش استفاده از آنها بر کسب و کار در حوزه فناوری اطلاعات، می‌تواند در سیاستگذاری های مناسب‌تر برای مدیریت این حوزه، حمایت از حقوق و حریم خصوصی کاربران و حمایت از توسعه فناوری های نوین، موثر واقع شود.
 
براین اساس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در جهت تدوین ضوابط و مقررات حاکم بر خدمات OTT ، فراخوان نظرسنجی منتشر کرد تا با دریافت نظرات بازیگران این حوزه، نحوه ارائه این خدمات در کشور نظام‌مند شود.
 
خدمات OTT یا OVER THE TOP خدماتی است که به صورت مستقل از بستر شبکه و ارائه دهنده سرویس شبکه، از طریق شبکه‌های IP موجود مانند اینترنت به کاربران ارائه می شود و شامل خدمات ارتباطی، خدمات رسانه ای، تجارت الکترونیک، رسانه های اجتماعی و خدمات ابری است.
 
خدمات ارتباطی امکان برقراری ارتباط صوتی، تصویری و متنی بین دو یا چندنفر را از طریق اینترنت فراهم می کند که این خدمات شامل دو دسته خدمات می شود که یا به صورت درون شبکه ای و صرفا از طریق اینترنت و با استفاده از اپلیکیشن نصب می شود و یا خدمتی هستند که از طریق برقراری اتصال متقابل با شبکه های مخابراتی، امکان برقراری تماس برون شبکه ای را با اینترنت و از تلفن ثابت و موبایل و یا برقراری تماس با نرم افزارهای کاربردی برای کاربر، فراهم می کند.
 
در همین حال خدمات رسانه ای خدمات محتوایی ویدیویی و صوتی از طریق بارگذاری (دانلود) و جاری سازی (استریمینگ) روی اینترنت است که از جمله آن می توان به سرویس های IPTV اشاره کرد. در این دسته بندی، رسانه های اجتماعی نیز شبکه های مجازی اینترنت هستند که با هدف تولید و اشتراک‌گذاری اطلاعات و محتوای رسانه ای طراحی می شوند. براساس تعاریف صورت گرفته از سوی رگولاتوری، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، واتس اپ و وایبر و شبکه های بومی مانند بیسفون و ساینا از جمله شبکه های OTT محسوب می شوند.
 
مقررات‌گذاری OTT با هدف هدایت بازار این خدمات و راهبردهای کلان توسعه آن، افزایش کیفیت خدمات بر شبکه با توجه به ترافیک اینترنتی کاربران و نیز ساماندهی ارائه این خدمات صورت می گیرد و برای تدوین پیش نیازهای مدنظر در این آیین نامه، لزوم وضع ضوابط و مقررات خاص برای ارائه خدمات OTT، تدوین مدل کسب و کار برای ذینفعان خدمات، راهبرد توسعه کسب و کار و تولید خدمات پیشرفته بومی OTT به ویژه در بخش خدمات رسانه‌ای، در این نظرسنجی مورد سوال واقع شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.