سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 8, 2016
18:49 دوشنبه، 19ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76105

حقایقی درباره زباله‌های الکترونیکی

هنوز هم حقایق قابل توجهی درباره زباله‌های الکترونیکی وجود دارد که بسیاری از آن بی‌اطلاع هستند.
زباله‌های الکترونیکی یا به اصطلاح e-waste، بیانگر محصولات الکترونیکی است که با گذشت زمان منسوخ شده‌اند و می‌توانند به روش‌های نامناسب که تبعات محیط زیستی دارد، دفن یا سوزانده شوند، یا پس از بازیافت صحیح دو مرتبه در چرخه تولید قرار گیرند.
 
دوسامتینگ، به معنی «کاری انجام دهیم» از کمپین‌های بزرگ برای جوانان و تغییرات اجتماعی است که میلیون‌ها عضو دارد و این گزارش که حقایقی درباره زباله‌های الکترونیکی است، در این شبکه موجود است:
 
-در سال 2009، مجموع وزن تلویزیون‌ها، کامپیوترها، لوازم جانبی (شامل پرینترها، اسکنرها، ماشین‌های فکس)،‌ موس‌ها، کیبوردها و تلفن‌های همراه از کار افتاده 2.37 میلیون تن بود.
 
-زباله‌های الکترونیکی دو درصد از کل زباله‌های آمریکایی‌ها در مکان‌های دفن زباله را شامل می‌شوند، اما این میزان برابر 70 درصد از کل زباله‌های سمی است.
 
-هر ساله 20 تا 50 میلیون تن زباله الکترونیکی در سراسر جهان ایجاد می‌شود.
 
-گوشی‌های همراه و سایر وسایل الکترونیکی شامل مقدار زیادی مواد ارزشمند از جمله طلا یا نقره هستند. آمریکایی‌ها هر ساله گوشی‌های همراهی که شامل بیش از 60 میلیون دلار طلا و نقره می‌شوند را دور می‌ریزند.
 
-حجم زیادی از آنچه که به عنوان زباله‌های الکترونیکی شناخته می‌شوند درواقع اصلا زباله نیستند، بلکه تجهیزات الکترونیکی و یا قطعاتی هستند که به آسانی قابلیت استفاده مجدد در بازار را دارند و یا می‌توانند به عنوان مواد بازیافتی بازیافت شوند.
 
-در حال حاضر تنها 12.5 درصد از زباله‌های الکترونیکی بازیافت می‌شوند.
 
-به ازای هر یک میلیون گوشی همراهی که بازیافت می‌شود، می‌توان 16 هزار کیلوگرم مس، 350 کیلوگرم نقره، 34 کیلوگرم طلا، 14 کیلوگرم پالادیوم، دریافت کرد.
 
-بازیافت یک میلیون لپتاپ، انرژی مورد نیازی معادل نیروی برق 3657 خانه در آمریکا را تامین می‌کند.
 
-زباله‌های الکترونیکی هنوز هم سریع‌ترین رشد تولید زباله‌های شهری را در آمریکا دارند.
 
-240 کیلوگرم سوخت فسیلی، 21 کیلوگرم مواد شیمیایی و 1500 کیلوگرم آب برای تولید یک کامپیوتر و مانیتور نیاز است.
 
-لوازم الکترونیکی که خطرناک به حساب می‌آیند، شامل تلویزیون، مانیتورهای کامپیوتر شامل لوله‌های اشعه‌ کاتدی، مانیتور‌های ال‌سی‌دی، تلویزیون‌های ال‌سی‌دی، تلویزیون‌های پلاسما و دی‌وی‌دی های قابل حمل با صفحه نمایش ال‌سی‌دی هستند اما تنها به این اشیاء محدود نمی‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.