تلفن همراه

گوشی

February 10, 2016
20:55 چهارشنبه، 21ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76132

پیش‌بینی نوکیا از جهانی مجهز به نسل پنجم شبکه

جهانی که در آن نسل پنجم شبکه تلفن همراه مستقر شده‌باشد، چگونه خواهد بود؟ اولین تغییر در چنین جهانی افزایش سرعت ارتباطات گوشی‌های موبایل است،‌اما این تنها یک قطره از دریای تغییراتی است که باید انتظار آن را داشت.
 
تقریبا تمامی دست‌اندرکاران صنعت وایرلس برسر این موضوع باهم هم‌عقیده‌اند که تا پایان این دهه،‌نسل پنجم شبکه تلفن همراه،‌ 5G از راه خواهد رسید. اما کارایی چنین شبکه‌ای چه خواهد بود؟
 
شرکت نوکیا به تازگی برنامه خود از دیدگاهش درباره نسل پنجم شبکه که قرار است در کنگره جهانی موبایل مطرح سازد را تشریح کرده‌است. پیش‌بینی نسل پنجمی نوکیا شامل قابلیت‌هایی شگفتی‌آور است. نوکیا می‌گوید نسل پنجم شبکه خودروها را ایمن‌تر می‌سازد، بازپخش فایل‌های ویدیویی را سریعتر خواهد کرد و پزشکان قادر خواهند بود با استفاده از این شبکه،‌جراحی‌های راه دور را در زمان حقیقی و با کمک روبات‌های دستیار انجام دهند.
 
سرعت بالاتر
نوکیا تصمیم دارد به یکی از اصلی‌ترین بازیگران در عصر نسل پنجم شبکه تلفن همراه تبدیل شود و ادعا دارد اتصال 5G را با سرعت دانلود 30 گیگابایت بر ثانیه مورد آزمایش قرار داده‌است. این یعنی سرعتی هزاربرابر بیشتر از میانگین سرعت در نسل چهارم.
 
در جهان حقیقی امکان اینکه گوشی‌های موبایل بتوانند به چنین سرعتی دست‌یابند بسیار کم است. درختان،‌ساختمان‌ها، فاصله کاربر تا برج مخابراتی و انبوهی از کابران دیگر که همزمان از شبکه استفاده می‌کنند،‌سرعت را نسبت به آنچه نوکیا ادعای آن را دارد، بسیار کمتر خواهد‌ساخت.
 
با این وجود صنعت وایرلس همچنان براین باور است که نسل پنجم سرعت نور دارد: برایان دالی رئیس استاندارد‌های دولتی شرکت AT&T می‌گوید نسل پنجم 10 تا 100 برابر سریعتر از نسل چهارم خواهد‌بود.
 
 
این سرعت بالاتر به کاربران بیشتری امکان خواهد‌داد تا به صورت همزمان به شبکه وصل شوند، در شبکه ظرفیت بیشتری ایجاد خواهد‌کرد و ارتباطات را برای کاربران قابل‌قبول‌تر خواهد‌ساخت.
 
چندگانگی ویدیویی
ورزشگاه‌ها به نمایشگرهایی مجهزند تا تماشاچیانی که در نقطه کور ورزشگاه قرار گرفته‌اند، بتوانند رقابت‌ها را دنبال کنند. نوکیا باور دارد با ایجاد نسل پنجم،‌ این کاربران می‌توانند رویداد‌های زنده ورزشی را روی گوشی‌های موبایل یا تبلت‌های خود مشاهده کنند. به این شکل کاربران حتی می‌توانند زاویه دوربین را نیز تغییر داده و تکرار صحنه‌های جذاب را تماشا کنند. وضوح و کیفیت تصاویر ویدیویی نیز 4K خواهد‌بود، یعنی چهار برابر بیشتر از کیفیت ویدیوی HD.
 
خودروهای بدون راننده
خودروهای آزمایشی بدون راننده امروز به شبکه‌های وایرلس متکی هستند از این رو تاخیر میان حسگرهای خودروها و مرکز داده‌هایی که اطلاعات را برای خودرو ارسال می‌کنند،‌ می‌تواند برای خودروها دردسرساز شود.
 
خودروهای بدون راننده امروزه به واقعیت تبدیل شده‌اند، این سیستم‌ها باید بتوانند موانع را شناسایی کرده و بلافاصله اطلاعات آن را برای مرکز داده‌ها ارسال کند و دستورالعمل لازم را بدون تاخیر دریافت کند،‌در غیر این صورت تصادف رخ خواهد‌داد. یکی از بزرگترین کارایی‌های نسل پنجم کاهش این تاخیر زمانی و برقراری ارتباطات بدون وقفه میان خودروها و مراکز داده‌ها است به این شکل امنیت خودروها تا حد قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و از بروز ترافیک جلوگیری خواهد‌شد.
 
روبات‌های شبکه‌ای
ابزارهای جراحی روباتیک برای پزشکان ابزارهایی حیاتی به شمار می‌روند، به شرطی که بتوانند در زمان حقیقی و هماهنگ با زمانی که جراح دستوری صادر می‌کند، واکنش نشان دهند. همین ویژگی برای روبات‌هایی که دستورات تولیدی پیچیده را نیز اجرا می‌کنند،‌ضروری است زیرا باید در خط تولید کارخانه‌ها در لحظه با دیگر روبات‌ها در ارتباط باشند.
 
نوکیا پیش‌بینی می‌کند کاهش تاخیر ارتباطاتی در نسل پنجم می‌تواند به روبات‌های شبکه‌ای‌شده در آینده به انجام وظایف پیچیده‌تر کمکی بزرگ خواهد‌کرد.
 
حقیقت مجازی
نوکیا می‌گوید با بسط نسل پنجم، کاربران می‌توانند با استفاده از ماسک‌های واقعیت مجازی از راه دور با یکدیگر به گونه‌ای ارتباط و تعامل برقرار کنند، گویی که در یک موقعیت فیزیکی مشابه قرار دارند. نسل پنجم می‌تواند آغازگر دورانی جدید در همکاری‌های از راه دور و بازی‌های ویدیویی باشد.
 
مارکوس ولدون مدیر فناوری نوکیا می‌گوید نسل پنجم آغازگر مرحله‌ای جدید از قابلیت‌های انسانی و زمینه‌ساز خودکارسازی تمامی امکانات زندگی خواهد بود. این خودکارسازی مبتنی بر شبکه‌ای هوسمند و نامرئی خالق تجارت‌های جدید شده و خدمات بیشتر شده و زمان آزاد بیشتری را برای انسان‌ها به وجود خواهد‌آورد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.