امنیت

فناوری اطلاعات

February 13, 2016
20:04 شنبه، 24ام بهمنماه 1394
کد خبر: 76174

رئیس پلیس فتا ناجا خبر داد: حملات سایبری علت 18 درصد تماس‌ها با فتا

رئیس پلیس فتا ناجا از افزایش روند ارائه گزارشات مردمی به مرکز امداد و فوریت های پلیس فتا در سال جاری خبر داد و گفت: افزایش سرعت عمل در رسیدگی به پرونده ها یکی از مهمترین مطالبات پلیس در فضای مجازی محسوب می شود.
 
سردار هادیانفر با اشاره به اینکه مرکز امداد و فوریت‌های پلیس سایبری کشور یکی از آسان‌ترین روش‌های برقراری ارتباط مردم با این پلیس است، اظهار کرد: افسران حاضر در این مجموعه به صورت 24 ساعته در حال خدمت رسانی و ارائه مشاوره به مردم هستند و در صورت نیاز به شکایت های مردمی نیز رسیدگی لازم را می کنند، شهروندان می توانند ضمن تماس با تلفن گویای ناجا به شماره 81818 و با انتخاب عدد 6، مشکلات سایبری خود را با این پلیس در میان بگذارند.
 
وی با اشاره به اینکه پرونده‌های تشکیل شده از طریق تماس های مردمی به ادارات و بخش های مربوطه در حوزه های پیشگیری و عملیاتی فتا ارجاع داده می شود، ادامه داد: از مجموع آمار چت های صورت گرفته با مرکز فوریت‌ها 90 درصد مربوط به دریافت گزارشات، ارائه راهنمایی به شهروندان، 8 درصد تشکیل پرونده و ارجاع به واحدهای تخصصی و 2 درصد مربوط به شکایت از روند تشکیل پرونده ها است.
 
رئیس پلیس فتا ناجا تصریح کرد: در مجموع تماس ها، تاکنون 45 درصد در زمینه کلاهبرداری، 18 درصد در زمینه حملات سایبری، 20 درصد در زمینه مزاحمت های برخط و نهایتاً 17 درصد در زمینه برداشت های غیرمجاز بوده و پاسخگویی صورت گرفته است، یقینا با رضایتمندی ایجاد شده در بین مردم این آمارها سیر صعودی به خود خواهند گرفت و مراجعه مردم برای پیگیری امور خود از این طریق افزایش پیدا خواهد کرد.
 
سردار هادیانفر با بیان اینکه پلیس فتا به چهار عامل پیش‌بینی پذیری، دقت، سرعت و امنیت در رسیدگی به پرونده توجه ویژه دارد، خاطرنشان کرد: ما به دنبال افزایش سرعت عمل در رسیدگی به پرونده ها هستیم تا زمان کشف به وقوع را به حداقل ممکن برسانیم.
 
وی ادامه داد: هم اکنون تلاش ها جهت رسیدن به استانداردهای پلیس کشورهای توسعه یافته و افزایش امنیت مردم در اولویت ما قرار گرفته است؛ امیدواریم که این مهم در آینده نزدیک بیش از گذشته محقق شود.
 
این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا زمینه ساز اعتماد بخشی میان مردم و پلیس شده است، اظهار کرد: مردم به عنوان سرمایه های هر کشور نیازمند امنیت در ابعاد مختلف هستند؛ بر همین اساس برقراری ارتباط میان پلیس فتا و مردم بدون هیچ واسطه ای زمینه ساز افزایش ضریب امنیت خواهد بود و همین موضوع باعث خواهد شد مردم بتوانند برخی از لایه های پنهان جرائم را در اختیار پلیس قرار دهند.
 
وی ادامه داد: جرائم در محیط سایبر با جرائمی که در فضای عمومی جامعه رخ می دهد دارای شکل و نمایی متفاوت است؛ بر همین اساس رویکرد پلیس نیز در این زمینه باید متفاوت باشد و از تمام ظرفیت ها برای شناسایی و برخورد با عوامل بروز جرم استفاده کند.
 
این مقام ارشد انتظامی تاکید کرد: البته تمام تلاش ها در راستای پیشگیری از وقوع جرائم است و این امر تنها با کمک مردم محقق می شود؛ ما در پلیس فتا علاقه مند به تشکیل پرونده قضائی نیستیم و بیشتر به دنبال اطلاع رسانی، آگاه سازی و پیشگیری در جهت کاهش پرونده ها هستیم.
 
سردار هادیانفر با اشاره به اینکه در امر اطلاع رسانی و آموزش متناسب با پیشرفت های فضای مجازی و پیشگیری از وقوع جرائم اقدامات مثمرثمری انجام شده است، بیان داشت: هر کاربر به طور منظم در طول ماه با نصب فایروال، آنتی ویروس و تغییر رمز کاربری و رمز خود می توانند از امنیت مناسبی برخوردار باشند و دست هکرها و مجرمان را از سامانه خود کوتاه کنند.
 
براساس گزارش سایت پلیس، رئیس پلیس فتا ناجا با بیان اینکه در عرصه فضای مجازی امنیت ملی مرهون تلاش همه کاربران و مردم در تولید ایمنی است، خاطرنشان کرد: امیدواریم در آینده ای نزدیک با فراگیر شدن آموزش، نهادینه کردن فرهنگ و اخلاق سایبری در سطح جامعه و پیوند بیش تر پلیس با مردم امنیت در فضای مجازی به مرز مطلوب تری نزدیک شود و در این راستا عرصه بر فعالیت بیگانگان و مجرمان بیش از گذشته در فضای سایبر تنگ تر شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.