رگولاتوری

February 22, 2016
18:08 دوشنبه، 3ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76281

اسامی کسانیکه مجوز VOD می‌‌گیرند/پایان عصر ویدئو کلوپ‌ها

سه‌شنبه مجوز بهره‌برداری از خدمات VOD توسط شرکت رسانه‌های تصویری به نمایندگی از وزارت ارشاد به ایلا نرم‌افزار، مبین‌وان، به‌سیما و پیک‌آسا اعطاء می‌شود.
 
مجوزهای فعالیت شرکت‌های فعال در زمینه سامانه نمایش "ویدئو بر حسب تقاضا" یا همان VOD قرار است روز سه‌شنبه با حضور وزرای ارشاد و ارتباطات با عنوان "سند" (سامانه نمایش درخواستی) رونمایی شود.
 
این موضوع را حجت الله ایوبی در یکی از شبکه های اجتماعی خبر داد و گفت: امروز شنبه (یکم اسفندماه) در دفتر آقای دکتر جنتی آخرین هماهنگی‌ها برای رونمایی از طرح بزرگ سامانه نمایش درخواستی «سند» انجام شد. امیدوارم این روز برای همه اهالی سینما روزی مهم و آغاز تحولی بزرگ برای ساماندهی اقتصاد سینمای ایران باشد.
 
در VOD (مخفف Video On Demand، برنامه ویدئویی درخواستی ضبط شده) این امکان وجود دارد که فیلم‌های سینمایی، سریال‌های تلویزیونی، مستندها، برنامه‌های آموزشی و… در اختیار کاربران قرار گیرد.
 
براساس پیگیری‌های خبرنگار ارتباطات تسنیم، قرار است مجوزهای VOD به سرویس‌های پیک‌آسا بابت رسانه صوتی-تصویری کودک و نوجوان "آفرینک"، ایلا نرم‌افزار، مبین‌وان و به‌سیما اعطاء شود.
 
قرارداد این مجموعه‌ها با وزارت ارشاد بر مبنای "مجوز اگریگیتوری (تجمیع‌کنندگی) و ارائه سرویس محتوایی" است.
 
برخی از سرویس‌های مذکور قرار است مانند تلویزیون اینترنتی با ستاپ‌باکس ویژه و برخی به صورت اینترنتی و در قالب اپلیکیشن ارائه شود.
 
تفاوت این مجوز با مجوزهای سازمان صداوسیما این است که VOD از شبکه های مخابراتی برای ارائه محتوای خصوصی و نمایش خانگی استفاده می‌کند اما IPTV بستری برای ارائه آرشیو چند رسانه‌ای سازمان صداوسیما خواهد بود.
 
بر این اساس اگر شرکت‌های مذکور بخواهند از آرشیو صداوسیما در محتوای خود استفاده کنند باید از این سازمان مجوز IPTV بگیرند و بالعکس اگر دارندگان IPTV بخواهند به عنوان سرویس دهنده VOD (محتوای نمایش خانگی و خصوصی) باشند باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرند.
 
شرکت "رسانه‌های تصویری" دارنده مجوز VOD از وزارت ارشاد است و شرکت‌های متقاضی ارائه سرویس باید زیرنظر رسانه‌های تصویری فعالیت کنند؛ اما هیچ الزامی نیست که ایلا نرم‌افزار، مبین‌وان، به‌سیما و پیک‌آسا از محتوا و آرشیو موجود رسانه‌های تصویری استفاده کنند.
 
بعد از ارائه این مجوزها به شرکت‌های مذکور، ارائه دهندگان زیرساخت و همچنین تولیدکنندگان محتواها می‌توانند با این شرکت‌ها وارد مذاکره شده و محتوای خود را به شکل قانونی به دست مخاطبان برسانند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.