رگولاتوری

February 23, 2016
19:33 سه شنبه، 4ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76322

ویدئو: توضیحات دبیرشورایعالی فضای مجازی در خصوص ابلاغ دستور العمل نحوه تبلیغات انتخاباتی در فضای مجازی

دکتر ابوالحسن فیروزآبادی با حضور در استودیو اخبار21 سیمای جمهوری اسلامی ایران درباره ابلاغ دستور العمل شورای عالی فضای مجازی در خصوص نحوه تبلیغ نامزدها در فضای مجازی افزود: ما در این دوره از انتخابات برای نخستین بار شاهد دسترسی وسیع مردم به فضای مجازی هستیم که در انتخابات قبلی چنین فضای را شاهد نبودیم.
 
وی با اشاره به اینکه در انتخابات دوره قبل تعداد کسانی که از تلفن همراه با قابلیت اتصال به اینترنت با سرعت بالا برخوردار بودند حدود 300 هزار نفر بود اظهار داشت: اما امروزه حدود 39 میلیون نفر دارای تلفن هوشمند هستند و از امکانات ارتباط با سرعت بالا در فضای مجازی برخودار هستند.
 
فیروزآبادی با بیان اینکه در فضای اینترنتی تلفن های همراه نوعی گمنامی وجود دارد گفت: افراد در فضای اینترنتی تلفن همراه، به راحتی گروه تشگیل می دهند و خبر تولید می کنند. 
 
وی افزود: طبق بررسی های به عمل آمده حدود هزار سایت در تهران و حدود 500 سایت نیز در استانها داریم که این هزار و 500 سایت در روز گذشته 35 هزار خبر در فضای مجازی تولید کرده اند که باتوجه به گرم شدن فضای انتخابات 27 درصد از این 35 هزار خبر مربوط به انتخابات بود.
 
دبیر شورای عالی فضای مجازی افزود: از این 27 درصد اخبار انتخاباتی حدود 14 درصد در فضای مجازی روی گوشی های موبایل استفاده شده است.
 
فیروزآبادی ادامه داد: 86 درصد اخبار دیگر انتخاباتی در این فضا توسط مردم تولید و در گروههای شبکه مجازی استفاده می شود. 
 
وی افزود: در واقع با گسترش فضای مجازی در تلفن های همراه و پیچیدگی خاص این فضا در صدد بر آمدیم که دستورالعملی تهیه شود که طبق آن فضای مجازی نیز همانند فضای حقیقی با همان ممنوعیت و قواعد باید کار کند.
 
فیروزآبادی درباره نظارت بر فضای مجازی گفت: کمیته ای برای نظارت بر فضای مجازی وجود دارد که اعضای این کمیته را نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، وزارت ارشاد و پلیس فتا تشکیل می دهند و آن را رصد می کنند.
وی افزود: غیر از این کارگروهی نیز در مرکز ملی فضای مجازی وجود دارد که آن مباحث کلان تر را رصد می کند.
دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه اگر کسی شکایت داشته باشد حتما رسیدگی می کنیم افزود: هرچند که این تجربه نخست است اما تلاش خود را می کنیم.
 
وی گفت: البته تخلفاتی که تاکنون صورت گرفته از نظر حجم و اندازه، بزرگ نبوده و قابل گذشته بوده است اما اگر تخلفات جدی صورت گیرد حتما رسیدگی می شود.
 
وی ادامه داد: امروز دستورالعمل یادشده در تمام روزنامه های پرتیراژ، چاپ و به اطلاع مردم رسانده شده است.
فیروزآبادی به بحث فرهنگ استفاده از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: برخی نامزدها نظر سنجی های را در حوزه انتخابیه خود منتشر و خود را اول دوم و یا سوم معرفی می کنند که این کار خطاست و در این فضا افرادی که فعالیت می کنند ناشناس هستند. 
 
وی افزود: بخصوص در شبکه های گروهی و موبایلی که هنوز هویت افراد احراز و اثبات نمی شود باید توجه شود که این نظر سنجی ها غیر معتبر است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی ادامه داد: این افراد ممکن است بعد از انتخابات بلافاصله در گروههای اجتماعی خود را برنده معرفی کنند و فضای کاذبی را ایجاد کنند که البته کنترل های ما بعد از انتخابات نیز ادامه دارد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.