بازار سرمایه

February 24, 2016
20:23 چهارشنبه، 5ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76358

رشد ارزش سهام مخابرات و همراه اول در بورس

شرکت‌های همراه اول و مخابرات ایران، عناوین دومین و سومین شرکت‌های بزرگ بورس را به‌خود اختصاص داده‌اند. ارزش سهام این دو شرکت، به‌دلیل رشد قیمت‌ها در بورس، به‌ترتیب به سطح 14500و 13200میلیارد تومان رسیده است.
 
همزمان با صعود شاخص‌های بورس جدول ترکیب بزرگان بورس دچار تغییر شد و ارزش سهام ۱۰شرکت بزرگ از مرز ۱۳۰ هزار میلیارد تومان، معادل ۳۶ میلیارد دلار عبور کرد، این شرکت‌ها در حال حاضر ۴۰ درصد از بورس را در اختیار دارند.
 
نشانه‌های این صعود در فهرست شرکت‌های بورس نمایان است به‌طوری که براساس آمار ارزش سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت ایران در این مدت 10هزار میلیارد تومان رشد کرده است.این شرکت که چند سال پیش وارد بورس تهران شد متشکل از 15شرکت بزرگ پتروشیمی ایران است و هدف از تاسیس آن، رقابت با شرکت بزرگ تولید‌کننده محصولات پتروشیمی عربستان یعنی سابیک عربستان است.
 
بعد از این شرکت، شرکت‌های همراه اول و مخابرات در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند و فعلا عناوین دومین و سومین شرکت‌های بزرگ بورس را به‌خود اختصاص داده‌اند. ارزش سهام این دو شرکت نیز به‌دلیل رشد قیمت‌ها در بورس به‌ترتیب به سطح 14500و 13200میلیارد تومان رسیده است. در گذشته و در غیاب هلدینگ خلیج‌فارس مدت‌ها عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس در اختیار فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس بود.
 
رکود موجود در بورس تهران در طول 2سال گذشته که تحت‌تأثیر تحولات سیاسی و رکود اقتصادی رخ داده بود منجربه کاهش شدید ارزش سهام این شرکت شد به‌طوری که ارزش سهام این شرکت که قبل از وقوع رکود به سطح 52هزار میلیارد تومان هم رسیده بود تحت‌تأثیر رکود به سطح 20هزار میلیارد تومان کاهش یافت اما در مبادلات روز گذشته به فاصله 45روز از سپری شدن زمان آغاز برجام ارزش سهام این شرکت به سطح 31هزار میلیارد تومان بازگشت.
 
در شرایطی که ظرف چند سال گذشته سهام هیچ شرکت بزرگی وارد بورس نشده است همزمان با رشد شاخص‌های بورس 40درصد بورس در اختیار 10شرکت بزرگ قرار گرفت. سهام پتروشیمی فجر به تازگی در بورس عرضه شد اما مدت‌هاست برنامه پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس و فرابورس متوقف شده است.
 
این در حالی است که از برنامه‌های بازاریابی و پذیرش سهام در بورس و فرابورس اطلاعاتی در دست نیست. در چنین شرایط و درحالی‌که ارزش سهام شرکت‌های بورس در 2سال گذشته تحت‌تأثیر رکود با کاهش مواجه شده بود همزمان با رشد شاخص‌ها ارزش سهام شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های بزرگ در حال افزایش است.
 
در حال حاضر پس این سه شرکت که رتبه‌های نخست جدول بزرگان بورس را به‌خود اختصاص داده‌اند شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌غدیر‌، سرمایه‌گذاری نفت و گاز تأمین، کشتیرانی جمهوری اسلامی، فولادمبارکه اصفهان، گسترش نفت وگازپارسیان، پتروشیمی جم وبانک ملت به‌ترتیب در رتبه‌های سوم تا دهم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس قرار گرفته‌اند. ارزش سهام همه این شرکت‌ها در طول چند روز گذشته از مرز 10هزار میلیارد تومان عبور کرده است
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.