اپراتورها

اینترنت و شبکه

تلفن همراه

فناوری اطلاعات

February 27, 2016
14:20 شنبه، 8ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76403

اینترنت و مکالمات موبایل گران است؟

مروری بر آمارهای منتشر شده گویای آن است که از نظر قیمت تلفن ثابت ایران پایین‌ترین قیمت را در میان کشورهای منطقه داشته و درباره هزینه‌های مکالمات تلفن همراه پنجمین کشور ارزان‌قیمت منطقه است.
 
نتایج مربوط به بررسی آماری رتبه ایران در زیر سبد قیمت تلفن ثابت، تلفن همراه و پهنای باند ثابت در میان کشورهای منطقه در سال 2014 به گونه‌ای بوده که در تمام موارد جزو ارزان‌ترین به‌شمار می‌رود.
 
در این میان اولین رتبه مربوط به هزینه‌های تلفن ثابت می‌شود که در این بخش ایران به عنوان ارزان‌ترین ارائه‌کننده تلفن ثابت شناخته شده و درصدر جدول قرار دارد. رقم شاخص اعلام شده در این زمینه نیز 0.05 است و پس از آن در رده دوم قطر با شاخص 0.13 قرار گرفته است.
 
کویت، قزاقستان، بحرین، امارات متحده عربی، عمان، آذربایجان، عربستان، گرجستان، ارمنستان، یمن، مصر، لبنان، قرقیزستان، ترکیه، اردن، افغانستان و پاکستان هم در رده‌های بعدی جدول قرار گرفته و هر یک هزینه‌هایی به مراتب بالاتر برای ارتباطات تلفنی ثابت خود در نظر گرفته‌اند.
 
البته کشورهای ازبکستان، سوریه، عراق و ترکمنستان در این خصوص اطلاعات خود را اعلام نکرده‌اند.
 
ایران پنجمین ارائه دهنده ارزان مکالمات موبایل
 
درباره مکالمات تلفن همراه و هزینه‌های مربوط به آن نیز ایران در رده پنجم ارزان‌های منطقه جای دارد و شاخص آن 0.5 است. در این زمینه قطر با شاخص 0.3 در رتبه اول قرار گرفته و پس از آن قزاقستان، کویت و عمان در رده‌های دوم تا چهارم قرار دارند.
 
مصر، بحرین، آذربایجان و امارات متحده عربی نیز پس از ایران به ترتیب رتبه‌های بعدی جدول ارزان ترین‌های مکالمات موبایلی منطقه در سال 2014 را از آن خود کرده‌اند. همچنین از میان کشورهای منطقه افغانستان با شاخص 10.1 در این زمینه به عنوان ارائه‌کننده گران‌ترین مکالمات موبایلی منطقه شناخته شده و پس از آن کشورهای قرقیزستان و پاکستان بالاترین تعرفه‌های مکالمات موبایلی منطقه را دارا هستند.
 
ایران دومین ارائه‌دهنده ارزان ADSL
 
در بخش سبد قیمتی پهنای باند ثابت نیز ایران با شاخص 0.88 دومین ارائه‌کننده ارزان منطقه است و کویت با شاخص 0.3 در رده اول ارزان‌های این بخش قرار دارد. قطر، قزاقستان، بحرین، ترکیه، عربستان، عمان و امارات متحده عربی دیگر کشورهایی هستند که در رده‌های بعدی جدول ارزان‌های اینترنتی منطقه قرار دارند.
 
در این بخش بار دیگر افغانستان به عنوان ارائه‌دهنده‌ی گران‌ترین خدمات اینترنتی شناخته شده و شاخصی معادل 38 را به خود اختصاص داده است. پس از افغانستان به ترتیب قرقیزستان، یمن و اردن دیگر کشورهای ارائه‌کننده اینترنت ثابت گران‌قیمت هستند.
 
در جدول ذیل رتبه کشورهای مختلف منطقه در زمینه‌های متعدد بررسی شده است.
 
 
در مجموع نیز رتبه ایران از نظر هزینه‌های ICT در منطقه رتبه سوم محسوب می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.