امینت

تلفن همراه

March 7, 2016
10:08 دوشنبه، 17ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76498

شگردهای هک تلگرام/ جولان کلاهبرداران در تجارت غیرمجاز نقض حریم شخصی

ارائه دهندگان خدمات موبایل و کامپیوتر از تقاضای قابل توجه مراجعانی خبر می‌دهند که به دنبال هک و دسترسی به تلگرام آشنایانشان هستند. پدیده‌ای که متاسفانه رواج آن را در آگهی‌های متعدد فروش نرم افزار هک تلگرام می‌توان دید؛ اما آیا تلگرام قابل نفوذ است؟
 
«آیا به همسرتان شک دارید؟»، «آیا می خواهید بدانید نامزدتان با چه کسانی ارتباط دارد؟»، «می خواهید فرزندان را در تلگرام کنترل کنید» … اینها پیشنهادهای جذاب برای فروش «نرم‌افزار هک تلگرام» است که این روزها آگهی‌های آن برای کاربران به دفعات ارسال می‌شود.
 
یک ارائه دهنده خدمات کامپیوتری از افزایش درگیری‌ها و نگرانی‌های اجتماعی و شخصی درباره پیام رسان تلگرام خبر می‌دهد.
 
*بروز درگیری های اجتماعی و شخصی درباره تلگرام
 
حسین زارع پور به فارس گفت: هر روز مراجعات زیادی داریم که مردم یا می خواهند نرم افزار هک تلگرام نصب کنند تا سر از کار اطرافیانشان در آورند یا می گویند که حدس می زنند هک شده اند و نگرانند و این کار این روزها بسیار پرطرفدار شده است.
 
پیرو وجود این تقاضا در میان کاربران، رد پای آن را در فضای مجازی نیز می توان یافت. آگهی‌های هک تلگرام و فروش نرم‌افزارهای هک این پیام رسان فراگیر چند وقتی است زیاد دیده می‌شود.
 
             
 
*فروش نرم افزار هک تلگرام در فضای مجازی
 
نرم افزارهایی که طبق گفته فروشندگان، قرار است به تمامی اطلاعات فرد هک شده دسترسی داشته باشد. رویت تمام پیام‌های ارسالی و دریافتی شخص مورد نظر، رویت متن، عکس و فیلم‌های مبادله شده و دسترسی به اطلاعات کاربری فرد و مخاطبانش از جمله ویژگی‌هایی است که فروشنده برای این نرم‌افزارها عنوان می‌ کند.
 
 
*وسوسه نقض حریم شخصی با 30 هزار تومان
 
فروشندگان نرم‌افزارهای هک تلگرام قیمت‌های 10 تا 30 هزار تومان را برای این نرم‌افزارها پیشنهاد می‌کنند و معمولا آگهی های فروش این نرم افزارها با قیمت 15 هزار تومان در دسترس‌اند.
 
قیمت های نه چندان گران برای این کارکرد ویژه که در هر صورت پس از معامله انگیزه شکایت و پیگیری برای خریدار ایجاد نکند.
 
 
*با وجود تبلیغات متعدد درباره امنیت بالای تلگرام، آیا تلگرام هک شدنی است؟
 
اما پشت این تبلیغ های جذاب همواره تردید بوده و هست. اگرچه این تبلیغ ها چشم بیننده را خیره می کند اما اغلب مخاطبان و حتی متقاضیان در این پرسش مشترک اند که «آیا به راستی هک تلگرام صحت دارد؟»
 
تلگرام از جمله پیام رسان هایی است که تبلیغات گسترده‌ای درباره امنیت بالا پیرامون آن شده است. تمرکز این پیام‌رسان روی سرعت انتقال پیام و امنیت است.
 
تلگرام برای رمزنگاری و انتقال پیام ها از پروتکلی به نام MTProto استفاده می کند. این پروتکل برای استفاده در تلگرام با تلفیق چند الگوریتم و پروتکل رمزنگاری داده ها نظیر الگوریتم رمزنگاری متقارن AES256 و الگوریتم رمزنگاری نامتقارن RSA 2048 و پروتکل انتقال کلید دیفی هلمن توسط یک تیم که اکثرا برندگان مسابقه ACM و دارای PhD ریاضی هستند نوشته شده است.
تمامی پیام هایی که در تلگرام مبادله می شود اعم از متن، عکس و فیلم با استفاده از همین پروتکل به صورت end-to-end رمزنگاری شده و منتقل می شوند.
 
*نمونه اصلی 999 دلاری نرم افزار هک تلگرام
 
یک ارائه دهنده خدمات نرم افزاری و سخت افزاری در پیگیری صحت و سقم کارکرد نرم افزارهای هک تلگرام به فارس، گفت: نرم افزاری با کارکرد هک تلگرام به صورتی که در بازار ایران فروخته می شود وجود ندارد؛ تا چندی پیش یک نمونه واقعی از این نرم افزار 999 دلار قیمت داشت که تک کاربره و برای نسخه اخیر اندروید بود و به هیچ عنوان امکان استفاده چندین کاربر از آن ممکن نبود. بنابراین نرم افزاری که در آگهی های رایج تبلیغ می شود وجود خارجی ندارد.
 
*نسخه 30 هزار تومانی وجود خارجی ندارد/ روش کار سرقت کد 5 رقمی است
 
زارع پور ادامه داد: با اینکه معمولا قیمت‌های حدود 30 هزار تومان برای این نرم افزارها اعلام می‌شود، کمی پیش یک مشتری داشتم که حاضر بود 500 هزار تومان برای نرم افزار هک تلگرام بپردازد اما نرم افزاری با این کارکرد برای فروش وجود نداشت.
 
وی ادامه داد: آنچه که از آن به عنوان نرم افزار هک تلگرام یاد می شود در واقع سرقت کد 5 رقمی به روش های مختلف است. گاهی این کار از طریق ارسال یک فایل مخرب، یک پیغام به زبان دیگر که کاربر را گمراه می کند یا ساینینگ کردن از یک رایانه دیگر انجام می شود.
 
*گزارش های پلیس فتا درباره دسترسی غیرمجاز به تلگرام از طریق سرقت کد
 
همچنان که در گزارش های منتشر شده از پلیس فتا سرنخ های مربوط به این نوع سرقت کد تلگرام دیده می شود.
 
اخیرا نیز سرهنگ امینی رئیس پلیس فتا همدان درباره یکی از روش های هک تلگرام، گفته: در پی مراجعه متعدد شهروندان مبنی بر هک شدن تلفن همراه و انتشار اطلاعات و تصاویر شخصی، در تحقیقات مشخص شد افراد سودجو با شناسایی طعمه خود پیامکی به نام شرکت تلگرام مبنی بر اینکه «برای جلوگیری از هک شدن تلگرام و سرقت اطلاعات شخصی خود پیامکی حاوی کد دستوری برای شما ارسال خواهد شد، با ارسال این کد دستوری برای ما از هک شدن تلگرام خود جلوگیری کنید» برای طعمه ارسال می کنند که به محض ارسال کد توسط طعمه، تلگرام شخص قربانی هک شده و هکر به تمامی اطلاعات از جمله تصاویر، فیلم ها، مخاطبان، لیست دوستان و… دسترسی پیدا می کند.
 
*اغلب ناقضان حریم شخصی آشنا هستند
 
زارع پور می گوید: تجربه نشان داده اغلب کسانی که شخصی به تلگرامشان دسترسی غیرمجاز یافته از طرف آشنایان مورد نقض حریم شخصی قرار گرفته اند که تمامی این موارد از طریق سرقت کلمه عبور اتفاق افتاده است.
 
در بررسی رفتار اغلب افرادی که مورد دسترسی غیرمجاز قرار گرفته اند مشخص شده که همسر، اقوام یا دوستان کنجکاوی به خرج داده اند.
 
*بهترین اقدام برای اطمینان از عدم دسترسی غیرمجاز به تلگرام
 
بین کاربران تلگرام دستورالعملی برای اطلاع از هک شدن یا نشدن تلگرام باب شده است. اینکه کاربران با مراجعه به بخش Active Session لیست ابزارهای فعال را می بینند.
 
در این لیست نباید نام وسیله ای به غیر از هر آنچه که شما تاکنون برای اتصال به تلگرام از آن استفاده کرده اید باشد. بنابراین بودن تنها یک نام در لیست ابزارها، معیار هک شدن نیست و برای مثال تصویر زیر نشان می دهد این کاربر روی یک موبایل، یک رایانه ویندوزی و یک مک از تلگرام استفاده کرده است که تمامی این ابزارها نیز متعلق به خودش بوده است.
 
 
           
در آخر زارع پور پیشنهاد می کند: اگر فردی تردیددارد که تلگرامش هک شده یا خیر، بهترین روش دی اکتیو کردن و دوباره اکتیو کردن اکانت تلگرام است که تمامی اطلاعات تلگرام را پاک و تمامی دسترسی ها را غیرفعال می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.