اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 7, 2016
10:17 دوشنبه، 17ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76500

استفسار وزارت ارشاد از شورای عالی فضای مجازی درباره صوت و تصویر فراگیر

در پی بروز برخی مخالفت‌ها از سوی صدا و سیما با راه اندازی سامانه نمایش خانگی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری می‌شود، مدیر موسسه رسانه‌های تصویری تاکید کرد: این مخالفت ها هیچ گونه سستی در ماموریت‌های وزارت ارشاد ایجاد نمی‌کند و این پروژه به قوت خود پیگیری می‌شود.
 
مصطفی ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: بر اساس قوانین مصوب از جمله ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت خانه‌ای، مصوبه 66 وزارت ارشاد بر هرگونه فعالیت در زمینه امور خبری، تصویری، اطلاع رسانی و سمعی و بصری در هر نوع و در هر بستری اعم از دیجیتالی و غیر دیجیتالی حق نظارت دارد و همگان بایستی از این وزارت‌خانه مجوز بگیرند.
 
وی اضافه کرد: قانونگذار وزارت ارشاد را به عنوان متولی نظارت بر امور سمعی و بصری دانسته است و همه اشکال خبررسانی و اطلاع رسانی در هر شکل و قالب اعم از برخط یا برون خط و نظارت های پیشین و پسین را بر عهده این وزارتخانه گذاشته است.
 
ابطحی خاطر نشان کرد: بنابر این راه‌اندازی سامانه نمایش خانگی کاملا جزو وظایف ارشاد است و هیچ دستگاه دیگری در چارچوب قوانین مصوب اختیار راه اندازی این سامانه را ندارد. بلکه هر سازمانی که بخواهد با شرکت های مختلف قرارداد امضا کند، باید برای انتقال صوت و تصویر از وزارت ارشاد مجوز بگیرد.
 
مدیر موسسه رسانه‌های تصویری متذکر شد:‌ با این دیدگاه قانونگذار کاملا دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را در این امر باز گذاشته است. نکته جالب این است که در پروژه سامانه نمایش خانگی ما به دنبال ارائه محتوای مورد درخواست مخاطبان هستیم و این امر با صوت و تصویر فراگیر که جزء ماموریت های سازمان صدا و سیما است، تفاوت ماهوی دارند.
 
وی با اشاره به شیوه فعالیت سامانه نمایش خانگی افزود: VOD محتوایی است که هر فرد در هر بستری و هر ساعت و با هر محتوای مجاز قانونی که درخواست کند، می‌تواند آن را تماشا کند در حالیکه صوت و تصویر فراگیر اساسا انتخابی نیست و مخاطب به لحاظ زمان بستر و محتوا، حق انتخاب ندارد.
 
ابطحی ادامه داد: طبیعی است صوت و تصویر فراگیر جز ماموریت های صدا و سیما است اما VOD غیر از صوت و تصویر فراگیر است. به هر حال ممکن است بین دستگاه های فرهنگی اختلاف نظر وجود داشته باشد اما این مسأله توسط نهادهای بالادستی قابل برطرف شدن است.
 
این مدیر فرهنگی هنری تصریح کرد: نهاد بالادستی همه نهادهای فرهنگی و اطلاع رسانی، شورای عالی فضای مجازی است و به همین دلیل از این شورا در خواست کرده ایم تفسیر قانونی و رسمی خود را از صوت و تصویر فراگیر ارائه دهند تا همه دستگاه ها بتوانند در چارچوب ماموریت های خود وظایفشان را انجام دهند و در این راهگذر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مرجع منحصر به فرد نظارتی بر همه حوزه های محتوایی، چندرسانه ای ، دیجیتالی و… اعمال نظارت می‌کند و این امر توسط قانونگذار در اختیار این وزارت خانه گذاشته شده و دستگاه های دیگر باید تابع قوانین مصوبه کشور باشند.
 
ابطحی یادآور شد:‌ ما صدا و سیما را به عنوان بخش عظیم اطلاع رسانی که وظیفه منحصر به فرد آن ارائه صوت و تصویر فراگیر است ، می پذیریم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را برادر امین و متین صدا و سیما می دانیم که هر یک از این دو دستگاه وظایف و ماموریتهای خود را انجام می‌دهند و با ارائه نظر قانونی شورای عالی فضای مجازی این بحث ها به پایان خواهد رسید.
 
وی در ادامه با اشاره به رویکردهای راه اندازی سامانه نمایش خانگی توضیح داد: ما به دنبال استفاده از فرصت های جدید محتوای مجازی هستیم تا بتوانیم از ماهیت و هویت دینی، ملی، فرهنگی و هنری خود پاسداری کنیم. از طریق VOD امکان انتقال محتوای فرهنگی ایرانی به سراسر جهان فراهم خواهد شد و مخاطبان جدیدی پای سفره متنوع فرهنگی ما خواهد نشست که به معنای مقابله با پروژه نفوذ است که مقام معظم رهبری بارها از آن یاد کرده‌اند.
 
ابطحی سپس به دیگر مزیت‌های راه اندازی سامانه نمایش خانگی اشاره کرد و افزود: تاسیس این سامانه نقش برجسته ای در عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی دارد چون با تاسیس آن نهضت تولید محتوا به پا خواهد شد و این نه تنها موجب اشتغال فراوان می‌شود بلکه زمینه های افزایش محتوای ملی بومی و ایرانی را فراهم خواهد آورد و ما با این محتوا ها مخاطبان جدیدی پیدا خواهیم کرد.
 
مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری در پاسخ به این پرسش که با وجود مخالفت صدا و سیما، تعامل تان با این رسانه چگونه خواهد بود؟ گفت: رونمایی VOD که با حضور وزرا و مقامات کشوری برگزار گردید آغازی برای اقدام مستمر و پیگیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد و هر گونه سوء برداشت از این اقدام قانونی از سوی هر نهادی با ارجاع به دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی به عنوان نهاد فرادستی برطرف خواهد شد. بنابراین دفاع از کیان فرهنگ دینی و ملی امری است که هیچگونه غفلت و سستی بر نمی تابد.
 
این مدیر فرهنگی و هنری ادامه داد: در حال حاضر با شرکت های قدرتمندی قرار داد منعقد شده است و نهادهای تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم محتوای خود را در اختیار آن‌ها قرار می دهند تا این شرکت ها با قرار دادن محتوا بر روی سرورهای خود مخاطبان جدیدی را از طریق نصب اپلیکیشن بر روی تلفن همراه ، تبلت، کامپیوتر شخصی و نیز ستاپ باکس در تلویزیون ها به تماشای محتوای فرهنگ ایرانی فرا خوانند.
 
مصطفی ابطحی در پایان در پاسخ به این پرسش که اولین آثار VOD چه زمانی در دسترس مخاطبان قرار می گیرد؟ گفت: عید امسال کسانی که اپلیکیشن VOD را بر گیرنده های خود نصب کنند یا ستاپ باکس در اختیار داشته باشند می‌توانند شاهد تماشای فیلمها و محتواهای جذاب و غنی ایرانی باشند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.