امنیت

فناوری اطلاعات

March 9, 2016
15:12 چهارشنبه، 19ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76532

افزایش 16 درصدی کشفیات جرایم سایبری/ کلاهبرداری 80 میلیارد تومانی با پیامک “برنده عتبات شده اید”

رئیس پلیس سایبری کشور،از افزایش 16 درصدی کشفیات فضای مجازی در یازده ماهه امسال خبرداد. 
  
" سردار سید کمال هادیانفر" در نشست خبری با تسلیت سوگواری دهه فاطمیه ضمن ارائه گزارش عملکرد یکساله پلیس فتا در سال جاری، اظهارداشت: براساس هدف گذاری های صور ت گرفته در سال 94 اقدامات موثری در پلیس فتا انجام شد که شاهد توفیقاتی در این پلیس بودیم. 
 
IMAGE635930389183153750.jpg
وی با اشاره به عملیاتی شدن فعالیت پلیس فتا در 134 شهرستان و 12 مرکز استان کشور، گفت: این پلیس با قابلیت فوق العاده در به کارگیری مهندسان کارآمد و نیروی انسانی مجرب و تجهیزات پیشرفته فعالیت می کند؛ امسال نشست بین المللی در حوزه جرایم سایبری با حضور 49 کشور جهان در سالن همایش صدا و سیما برگزار شد. 
 
رئیس پلیس فتا ناجا ادامه داد: راه اندازی مرکز فوریت های سایبری در راستای ارتباط با کاربران به صورت چت برخط و تماس و لینک 110 به مرکز فوریت های سایبری امسال حاصل شد. 
 
سردار هادیانفر با بیان اینکه راه اندازی مرکز فوریت های سایبری امسال ابتدا به صورت آزمایشی و سپس به صورت عملیاتی اجرا شد، عنوان کرد: اجرای طرح های آموزشی و تخصصی متناسب با چالش های روز از دیگر برنامه های این پلیس بود. 
 
رئیس پلیس فتا کشور، توسعه و همکاری با پلیس های بین المللی در حوزه سایبری را از دیگر توفیقات این پلیس عنوان کرد و گفت: مشارکت در دو عملیات بین المللی نظیر زرنا و پانجی آ 8 از جمله این عملیات ها بوده است. 
 
وی با بیان اینکه سه میلیارد و 400 میلیون کاربر در دنیا وجود دارد، گفت: 46 میلیون و 800 هزار کاربر اینترنتی در کشور ما وجود دارد که 23 میلیون و 600 هزار نفر کاربر جوان هستند. 
این مقام عالی انتظامی خاطر نشان کرد: ضریب نفوذ اینترنت در دنیا از هر صد نفر 42 نفر است که در کشورما این رقم 59 نفر است. 
 
سردار هادیانفر، ضریب نفوذ تلفن همراه در دنیا را 91 نفر و در کشور ما 105 نفر دانست و گفت: ایران در خاورمیانه بالاترین کاربر را دارد و از نظر کاربر کشور ما رتبه 15 جهان را دارد.
 
افزایش 24 درصدی جرایم سایبری 
رئیس پلیس سایبری کشور عنوان کرد: در کشور ما در حوزه مالی و اعتباری بیش از 33 بانک و موسسه وجود دارد و 368 میلیون کارت بانکی در اختیار مردم یعنی به ازای هر نفر 5 کارت وجود دارد. 
وی تصریح کرد: 42 هزار و 350 خودپرداز فعال و همچنین تعداد پایانه های شعب بانکی کشور 68 هزار و 611 واحد است. 
 
سردار هادیانفر با بیان اینکه در پایانه فروشگاهی 4 میلیون و 200 هزار حوزه بانکی فعال است، یادآور شد: براساس گزارش بانک مرکزی روزانه بیش از 200 میلیون تراکم بانکی داریم. 
وی با اشاره به شناسایی و فعال بودن 8 هزار و 500 کافی نت در کشور، گفت: در سال 94 این تعداد از کافی نت ها بیش از یکبار مورد بازدید پلیس فتا قرار گرفته اند که محور پلیس فتا در این بازدیدها رعایت وقوع شهروندی بوده است. 
 
رئیس پلیس فتا ناجا خاطر نشان کرد: در بازرسی از نت سرا و کافی نت ها تلاش بر این بوده که توسط این پلیس رصد شود که بدافزارهای قابلیت هک اطلاعات مردمی در سیستم ها نصب نشده باشد. 
وی اشاره کرد: در حال حاضر 22 هزار نفر متقاضی فروشگاه اینترنتی هستند که در این میان علاقه مند به دریافت نماد اعتماد هستند که 13 هزار و 952 مورد موفق به دریافت نماد اعتماد شده اند، بیش از 8 هزار نفر در نوبت دریافت این نماد هستند که با هماهنگی پلیس فتا، پلیس نظارت بر اماکن و وزارت صنعت و معدن این پیگیری در خصوص تخصیص نماد اعتماد به متقاضیان وجود دارد. 
 
IMAGE635930389198153750.jpg
سردار هادیانفر با بیان اینکه سه سایت پلیس فتا در دسترس عموم به شکل سراسری و فرامرزی در اختیار کاربران است، افزود: این 3 سایت براساس استانداردها در اختیار کاربران است. وی با اشاره به فعالیت و در دسترس بودن وب سایت انگلیسی پلیس فتا در اختیار کاربران، افزود: این وب سایت به روز است.این مقام عالی انتظامی همچنین با اشاره به فعالیت سایت همیاران پلیس فتا، خاطر نشان کرد: امروز بیش از 14 هزار همیار پلیس ساماندهی شده اند که بیش از 8 هزار نفر در نیمه دوم سال 94 و در بخش های مختلف با پلیس فتا همکاری دارند. 
 
رئیس پلیس فتا با بیان اینکه روزانه در سراسر دنیا بیش از 100 هزار سایت متولد می شوند علیرغم بکارگیری سامانه های رصد در پلیس فتا جرایمی وجود دارد که در دید مردم است، افزود: فعالیت قالب همیاران پلیس فتا در موضوع در گزارش دهی در این حوزه ها است. 
وی بیان کرد: پس از دریافت گزارشات همیاران این پلیس، پلیس فتا در مرکز پیشگیری با تشخیص، پیگیری و تطبیق موضوع با مستندات اقدام می کند. 
 
این مقام عالی انتظامی در خصوص ارتقاء آگاهی عمومی در حوزه سایبری، مطرح کرد: 147 هزار موضوع و محتوی آموزشی کلاس و کارگاههای مهارت افزایی در این حوزه در محور درون و برون سازمانی برگزار شده، این کلاس ها و دوره های آموزشی به ویژه در حوزه برون سازمانی مربوط به آموزش و پرورش بوده است. 
سردار هادیانفر، برداشت های غیرمجاز، حملات تروریستی سایبری، مزاحمت های برخط و اینترنتی را موضوعاتی دانست که محور فعالیت های مرکز فوریت های پلیس فتا بوده است. 
وی عنوان کرد: بیش از 14 هزار و 400 تماس با این مرکز داشته ایم که محور بیشتر تماس ها موضوعات مالی و کلاهبرداری های اینترنتی بوده است. 
 
رئیس پلیس فتا خاطر نشان کرد: در این تماس ها علاوه بر هدایت و راهنمایی مردم در خصوص مشکل ارائه شده در بخش دوم در خصوص تشکیل پرونده قضایی به تماس گیرندگان اطلاعات ارائه می شود. 
 
وی همچنین در خصوص نحوه برخورد با سایت های متخلف، اشاره کرد: اولین قدم پلیس، تذکر است و پس از آن هشدار مسدودسازی ، از دسترس خارج کردن و در نهایت تشکیل پرونده قضایی روند برخورد با سایت های متخلف است.سردار هادیانفر بیان کرد: جرایم مشهود دنیای امروز در فضای مجازی ، کلاهبرداری، سرقت های مالی، جعل عنوان و ایجاد ارعاب و تهدید و انتشار اطلاعات خصوصی است.وی در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد 12 ماهه این پلیس در حوزه های اقتصادی ، اخلاقی، اجتماعی و … اظهار کرد: 17 هزار فقره پرونده در این حوزه تشکیل شده که نسبت به سال گذشته 24 درصد افزایش داشته است.
 
 ســردار هادیانفر افزایش 24 درصدی جرایم سایبری نسبت به سال گذشته را ناشی از توسعه خدمات اینترنتی و افزایش میزان کاربران دانست و گفت: 17 هزار پرونده امسال رسیدگی شده است و از این تعداد 88.5 درصد از پرونده را کشف شده 75 درصد صرفا مربوط به سال 94 است یعنی جرایمی که در سال 94 و مابقی به سال 93 و ماقبل از آن است.
 
رئیس پلیس فتا عنوان کرد: امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش 16 درصدی کشفیات را داشته ایم و با کاهش 6.9 درصدی دستگیری مواجه شده ایم .وی مطرح کرد: قالب جرایم در حوزه مالی بوده است درواقع 34.8 درصد جرایم مربوطه به برداشت های غیرمجاز است.
 
این مقام عالی انتظامی همچنین گفت: نکته قابل بیان در برداشت های غیرمجاز این است که صد درصد برداشت های غیرمجاز یک طرفش بانک ها ( یکی از 33 بانک است) که مدیران بانک ها در ازای اعتماد مردمی باید افزایش ایمنی و امنیت را در نظر بگیرند.وی در ادامه هتک حرمت و نشر اکاذیب را جزء موضوعات افزایشی نسبت به سال گذشته دانست، گفت: هتک حیثت و نشر اکاذیب نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 79 درصدی داشته است.
 
سردار هادیانفر تأکید کرد: مزاحمت های اینترنتی 190درصد افزایش داشته است. همچنین انتشار فیلم های خصوصی با افزایش 90درصدی همراه بوده است.وی با بیان اینکه کلاهبرداری رایانه ای 5.4 درصد کاهش داشته ایم ، افزود: در حوزه برداشت ها از 52 درصد به 34.8 درصد کاهش رسیده ایم.
 
 این مقام ارشد انتظامی از انهدام 820 باند خبر داد و گفت: تیم هایی با اعضای دو نفربه بالا که در حوزه های اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی فعالیت فرا شهری و فرا استانی داشتند شناسایی و منهدم شده اند. 
سردار هادیانفر توضیح داد با پیگیری این پرونده ها مشخص شد که مالباختگانی در شهرهای مختلف پراکنده بوده اند .
 
رئیس پلیس فتا بیشترین جرایم مربوط به تهران بزرگ، خراسان رضوی، مازندران، آذربایجان شرقی و اصفهان دانست و گفت: کمترین جرایم مربوط به ایلام، خراسان جنوبی، همدان و شرق تهران است .
وی ادامه داد : طرح هایی توسط این پلیس در حوزه با مبارزه فسا د و فحشاء ، فروش مواد مخدر، طرح های مقابله با هک اجرا شده سرداره هادیانفر خاطر نشان کرد: در راستای سالم سازی سایت ها، وبلاگ ها و شبکه های موبایل پایه ای اقداماتی صورت گرفته که 3 هزار و 77 صفحه در حوزه سایت های متخلف حذف شده است. 
 
وی همچنین با بیان اینکه با شناسایی 310 صفحه تروریستی خاطر نشان کرد: 259 مورد مربوط به مواردی بوده که سرورهایش در خارج از کشور بوده و اقدام صورت گرفته ، 42 مورد به خودی خود غیرفعال شده ، 259 مورد توسط پلیس فتا اقدام به حذف شده و 16 مورد در حال اقدام است. 
 
این مقام عالی انتظامی بیان کرد: در موضوع هرزه نگاری، صفحات جعل ، جعل اسناد و مدارک و تخلفات اخلاقی ، 796 مورد وجود داشته که 596 مورد بلافاصله با اقدام مجرمانه حذف و مابقی نیز در حال اقدام است. رئیس پلیس فتا بیان کرد: امروز 42 درصد از پرونده های جرایمی در تلگرام در حال وقوع است.
 
 وی اضافه کرد: در حوزه حملات سایبری که غالبا تهاجم به افراد و سازمان ها و صنعت است ، 225 حفره امنیتی از دستگاه های دولتی، خصوصی و مردمی شناسایی که 177 مورد مربوط به سایت های دولتی و 48 مورد مربوط به سایت های خصوصی بوده است. 
 
سردار هادیانفر اشاره کرد: تعداد حملات هکری در سال 94 ، 69 هزار و 729 فقره بوده که 989 مورد به سایت های دولتی و 68 هزار و 740 مورد مربوط به سایت غیردولتی و خصوصی بوده است.در حوزه بانک ها 19 فقره حفره امنیتی شناسایی و کشف شده که 8 مورد در بانک های دولتی و 11 مورد در بانک های خصوصی بوده است. 
 
وی تأکید کرد: انتظار از بانک ها ارتقاء سطح امنیتی و ایمنی است .رئیس پلیس فتا انگیزه های مجرمانه در سال 94 را 46.8 درصد کسب منافع مالی و تسهیل درآمد نامشروع و 21 درصد را در حوزه کنجکاوی ، سرگرمی و اثبات توانایی معرفی کرد و گفت: 13.3 درصد جرایم ضداخلاقی ، 18 درصد جرایم در حوزه انتقام جویی و رقابت شغلی و شخصی صورت گرفته است.وی متوسط سن مجرمان 18 تا 25 سال دانست و ادامه داد: 1هزار و 209 همکاری بین المللی با سایر کشورها داشته ایم.
 
سردار هادیانفر توضیح داد: در خصوص پرونده های بین المللی 56 درصد به کشور چین مربوط بوده و در قالب کلاهبر داری" نیجریه ای " تعریف می شود. 16 درصد انگلستان ، 10 درصد مالزی و مابقی نیجریه، هنگ گنگ بوده است. 
 
وی در توضیح کلاهبرداری نیجریه ای گفت: در این روش فروشنده و خریدار در دو مقصد و دو کشور متفاوت هستند و کلاهبردار به عنوان نفر سوم از طریق چک ایمیل این دو در مرحله آخر با تغییر شماره حساب فروشنده کلاهبرداری می کند. 
 
رئیس پلیس فتا عنوان کرد: علیرغم همه هشدار ها و اطلاع رسانی های برخی از صرافی ها و تجار ما نیز گرفتار این کلاهبردار شده اند. این مقام عالی انتظامی خاطر نشان کرد: در حال حاضر پلیس فتا با 170 کشور در ارتباط است.
 
وی در خصوص تخلفات انتخاباتی نیز مطرح کرد: پلیس فتا همزمان با برگزاری انتخابات در چندین کارگره عضو بوده است پیگیری جرایم در قوه قضائیه، دو کارگره در وزارت کشور، کارگروه ستاد نیرویهای مسلح و کارگروه امنیت درا نتخابات در مرکز ملی فضای مجازی از جمله کارگروه های بود که پلیس در آن عضو و فعالیت داشت.
 
IMAGE635930389529716250.jpg
این مقام مسوول مطرح کرد: پلیس فتا براساس وظایف در این 5 کارگروه نقش تشخیص ، پیش بینی، پیشگیری، مستندات و مقابله را عهده دار بوده است.سردار هادیانفر ادامه داد: راه اندازی و بکارگیری 11 سامانه برای رصد فعالیت های انتخاباتی از دیگر اقدامات این پلیس بوده است و روزانه بیش از 33 هزار خبر صرفا در حوزه انتخابات رصد می شد. 
 
رئیس پلیس فتا با بیان اینکه همزمان با انتخابات در مجموع 117 نفر از کسانی که صاحب پنل های تبلیغاتی در تلگرام و شبکه های ا جتماعی بودند با هماهنگی قضایی احضار و قانون را احصاء کردم و به لطف خدا قالب شان قانون رعایت کردند.
 
وی اضافه کرد: در مجموع 460 تخلف انتخاباتی از مرحله ثبت و نام، رد صلاحیت، تبلیغات، ممنوعیت تبلیغات، اعلام نتایج براساس مستندات به ستاد انتخابات کشور ارسال شد.هادیانفر خاطر نشان کرد: بیشتر تخلفات گزارش شده مربوطبه خوزستان، بوشهر، کردستان، آذربایجان غربی بوده و تهران رتبه 5 این دست از تخلفات به خود اختصاص داد. 
 
این مقام عالی انتظامی یادآور شد: تقریبا 72 درصد فعالیت در تلگرام بوده مضاعف بر اینکه برخی فعالیت های پنهان در برخی از نرم افزارهای موبایلی چون وات ساپ و غیره بوده.
 
وی در ادامه با بیان اینکه در راستای انتخاباتی امن کمیسیون امنیت عالی انتخابات به ریاست سردار دکتر فیروزآبادی در سال 94 راه اندازی شد، افزود: در این کمیته کلیه دستگاه های مسئول از جمله نیروی انتظامی و پلیس فتا حضور حضور داشتند.
 
سردار هادیانفر مطرح کرد: براساس هماهنگی های صورت گرفته بنا براین شد که تا جایی که ضرورت امنیتی ایجاب نمی کند محدودیت در خدمات اینترنتی وجودنداشته باشد یعنی همزمان با انتخابات نه شاهد کندی ، حذف و مسدودسازی نبوده ایم. 
 
رییس پلیس سایبری کشور در ادامه در خصوص هشدار به مردم در راستای خرید نوروزی خاطر نشان کرد: در این ایام فعالیت تبلیغاتی بسیار زیاد می شود و توصیه ما به مردم این است که تحت هیچ شرایطی به فروشگاهی که فاقد نماد ملی هستند اعتماد نکنند .
 
رئیس پلیس فتا تأکید کرد: خریدمردم صرفا از طریق فروشگاه های نماد اعتماد باشد و خریداران کارت بانکی خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهند و برای وارد کردن رمز خود اقدام کنند.وی در ادامه با اشاره به کلاهبرداری پیامکی عنوان کرد: یک مورد کلاهبر داری 80 میلیارد تومانی تحت پیامک" شما برنده عتبات عالیات شده اید " صورت گرفته است. 
 
وی تشریح کرد: دراین پرونده 11 هزار شاکی وجود دارد و 23 متهم دارد.11 نفر از این متهمان به جرم قتل و … محکوم به اعدام هستند و مابقی نیز در زندان هستند اما با 4000 سیم کارت و 300 تفلفن همراه از مردم سراسر کشور 80 میلیارد تومان کلاهبرداری کرده اند. 
 
سردار هادیانفر خاطر نشان کرد: احتمال اینکه تعداد شاکیان به 14 هزار نفر برسد وجود دارد. موردی بوده که از یک نفر 41 میلیون برداشت شده است. 
 
رئیس پلیس فتا مطرح کرد: ذکر این مورد هشدار ما برای مردم کشور است که اطلاعات کارت بانکی خود را حفظ کنند.
 
IMAGE635930389534716250.jpg
وی افزود : در راستای مبارزه با این جرایم بانک مرکزی باید با اعلام به بانک ها روند استفاده از رمزهای یکبار مصرف ایجاد و گسترش دهد. این مقام ارشد انتظامی همچنین به مردم توصیه کرد: در هیچ شرایطی به وای فای مجانی اعتماد نکنند و از وای فای مجانی و رایگان به درگاه بانکی خود ورود نداشته باشند. 
 
این مقام مسوول همچنین در خصوص فیلترینگ تلگرام گفت: سرور مرکزی تلگرام در خارج از کشور است و در حال حاضر درامکان فیلترینگ، امکان حذف کانال درتلگرام نیست اما توافق ها و پیگیری هایی در کارگروه مصدایق مجرمانه در حال اقدام است. 
 
وی همچنین متوسط کشف جرم در حوزه سایبری 10 روز اعلامکرد و گفت: تلاش پلیس فتا سرعت عمل در رسیدگی به پرونده های سایبری است.سردار هادیانفر از ایجاد و راه اندازی سامانه رسیدگی الکترونیکی به پرونده ها و درخواست های سایبری در سال 95 خبر داد و گفت : تلاش ما سرعت عمل در رسیدگی به جرایم است. 
 
رییس پلیس فتا ناجا در خاتمه  گفت: 65 درصد از مجرمان فضای سایبری را مردان و 35 درصد را بانوان تشکیل می دهند و در مورد آمار مجرمان خانم افزایش نداشته ایم و بانوان بیشتر در بحث جرم پولشویی در حوزه سایبری خواسته یا ناخواسته درگیر می شوند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.