اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 11, 2016
20:56 جمعه، 21ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76564

سیستم هوش مصنوعی آلفاگوی گوگل، قهرمان جهان در رشته‌ی Go را شکست داد

آلفاگو، سیستم هوش مصنوعی گوگل موفق شد تا مرحله‌ی دیگری از فرآیند پیشرفت خود را با موفقیت پشت سربگذارد. آلفاگو که توسط تیم DeepMind در گوگل طراحی شده، یک سیستم هوش مصنوعی برای انجام بازی Go است.
 
گوگل در زمستان سال ۲۰۱۴ اقدام تصاحب به استارت آپ بریتانیایی DeepMind کرد که در زمینه‌ی هوش مصنوعی به فعالیت می‌پرداخت. حال پس از گذشت دو سال از مال خود کردن این کمپانی، غول جستجو در حال رسیدن به دستاوردهای بزرگی است که از طریق سیستم هوش مصنوعی DeepMind ممکن شده است. همانطور که پیش از این نیز در زومیت خواندید، آلفاگو سیستمی هوش مصنوعی است که اختصاصا برای بازی Go طراحی شده است. این سیستم هوش مصنوعی مبتنی بر شبکه‌های عصبی چندی پیش موفق شده بود تا شماری از بازیکنان سطح اول جهان را موفقیت پشت سر بگذارد. آخرین بازی انجام شده بین آلفاگو و یک عامل انسانی از این رو حائز اهمیت است که بهترین بازیکن جهان در Go برابر آلفاگو قرار گرفته است.
 
این سیستم هوش مصنوعی موفق شده تا در اولین بازی از مجموع ۵ دیداری که انجام خواهد شد، لی سدول کره‌ای را شکست دهد. لی سدول در صورت برد آلفاگو، جایزه‌ی یک میلیون دلاری را مال خود خواهد کرد. سدول در اولین بازی پس از سه نیم ساعت، در حالی که ۲۸ دقیقه و ۲۸ ثانیه به زمان پایان بازی مانده بود، از انجام بازی انصراف داده و شکست خود را پذیرفت. 
 
سدول پس از بازی در مورد آلفاگو، رقیب سایبری خود چنین اظهار نظر کرد:
 
من بسیار شگفت زده شدم. من انتظار نداشتم که بازنده‌ی این بازی باشم. اصلا تصور نمی‌کردم که الفاگو بتواند بازی Go را با این سطح از مهارت انجام دهد.
دمیس هاسابیس، موسس کمپانی دیپ مایند با اشاره به مهارت بالای سدول در بازی Go، بازی انجام شده را بسیار جالب توجه و هیجان انگیز خواند. دیویو سیلور، مدیر ارشد تیم آلفاگو نیز این بازی را دلیلی برای استفاده از حداکثر پتانسیل الفاگو برای پیروزی خواند.
 
Go یک بازی باستانی چینی بوده و به یکی از چالش‌های اصلی هوش مصنوعی تبدیل شده است. این روزها می‌توان به راحتی برنامه‌های هوش مصنوعی را نام برد که قادرند در بازی‌هایی نظیر شطرنج، بهترین بازیکنان در این رشته را شکست داده و قدرت خود را اثبات کنند. اما نیاز به محاسبات و ارزیابی‌های مختلف در بازی Go، مستلزم بهره‌گیری از یک سیستم هوش مصنوعی بهینه و کارآمد است، چراکه سیستم‌های هوش مصنوعی پیشین تاب و توان فشار وارد شده در بازی Go را نداشته و عملا کاری از پیش نمی‌بردند. DeepMind در آلفاگو از سیستم هوش مصنوعی متشکل از یادگیری ماشین و شبکه‌های عصبی بهره گرفته تا بتواند بر چالش‌های موجود فائق آید. آلفاگو پیش‌تر موفق شده بود فان هوی، قهرمان اروپا در رشته‌ی Go را پشت سر بگذارد، اما شکست سدول، قدم دیگری برای اثبات توانایی‌های این سیستم است.
 
لی سدول در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
 
من از قبول این مسابقه پشیمان نیستم. من هنوز در شوک به سر می‌برم. اعتراف می‌کنم که بسیار متعجب شده‌ام. من از این بازی لذت بردم، ولی نگاهم به بازی آینده است. من تصور می‌کنم که در ابتدای بازی و باز کردن بازی اشتباه کردم، در صورتی که بتوانم ابتدای بازی را خوب آغاز کنم، شانس بیشتری برای برد خواهم داشت.
سدول از حرکت‌های انجام شده توسط آلفاگو و مهارت این سیستم در بازکردن بازی با حرکت‌های بسیار زیرکانه متعجب شده است.
 
هنوز چهاربازی باقی مانده و باید دید که آیا آلفاگو قادر است دوباره طعم شکست را به قهرمان جهان بچشاند یا خیر؟ نکته‌ای که در مورد آلفاگو باید به آن اشاره کرد، قابلیت یادگیری این سیستم هوش مصنوعی از تمام بازی‌ها و حرکاتی است که طی بازی توسط خود سیستم و رقیب انجام می‌شود، از این‌رو انجام بازی بیشتر به معنای بهبود سیستم و قدرتمند شدن هر چه بیشتر آلفاگو است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.