اپلیکیشن

تلفن همراه

March 13, 2016
14:32 یکشنبه، 23ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76583

تلگرافچی‌ها حافظ اسرار مردم بودند و تلگرامی‌ها هم باید اخلا‌ق‌مدار باشند

مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات گفت: اگر دیروز تلگرافچی‌ها رعایت اخلاق را می‌کردند و اسرار مردم را به راحتی فاش نمی‌کردند، امروز نیز تلگرامی‌ها باید اخلاق را رعایت کنند.
 
محمدرضا فرنقی‌زاد با بیان اینکه بیست‌و‌یکم اسفندماه سالروز تاسیس وزارت تلگراف در ایران است، اظهار کرد: در واقع 139 سال پیش در ایران برای ارتباطات مردم وزارتخانه‌ای تاسیس شد. آن روزها هر کسی زبان مورس را نمی‌دانست باید یک تلگرافچی در یک طرف خط و یک تلگرافچی در طرف دیگر می‌نشستند و این زبان را ترجمه می‌کردند و برای گیرنده می‌فرستادند.
 
مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات تلگرافچی بودن را شغلی برای خودش عنوان کرد و گفت: حتی حرفه‌ای منحصر به فرد به حساب می‌آمد و تلگرافچی‌ها امین مردم بودند. سرانجام آنها از حرف‌های فوری و خصوصی مردم شهرشان آگاهی می‌یافتند اما به خود اجازه افشا آن را نمی‌دادند.
 
وی ادامه داد: در این سال‌ها فناوری ارتباطات دچار دگرگونی‌های اساسی شده است و امروز بیشتر مردم از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه همچون تلگرام استفاده می‌کنند. این شبکه‌ها سبک زندگی را تغییر داده گویا زبان مشترکی بین همه مردم از همه اقوام و نژادها تشکیل شده است.
 
او خاطر نشان کرد: اگر دیروز هر کسی زبان تلگراف را نمی‌دانست اما امروز همه زبان تلگرام را می‌دانند؛ حتی با ارسال یک استیکر احساس خود را به فردی در خارج از کشور که زبان مکالمه مشترک نیز ندارند اعلام و او به راحتی آن را درک می‌کند.
 
فرنقی‌زاد معتقد است گسترش ارتباطات و ایجاد زبان مشترک در بین مردم دنیا، جامعه بشری را به سمت همگرایی پیش می‌برد و این همگرایی نیاز به آماده شدن دارد.
 
به گفته وی بشری که تا دیروز در قالب مرزها و دیوارها جدا شده بود امروز به سمت همگرایی واحد پیش می‌رود آن هم در فضایی مجازی. عدم آشنایی و فرهنگ‌سازی در این حوزه یعنی ورود به جنگلی تاریک در نیمه شب.
 
مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات "رعایت اخلاق" را نخستین و مهم‌ترین اصل حضور در این فضای جدید که در همه زبان‌ها و همه ادیان مشترک است، عنوان کرد و گفت: اگر دیروز تلگرافچی‌ها رعایت اخلاق را می‌کردند و اسرار مردم را به راحتی فاش نمی‌کردند، امروز نیز تلگرامی‌ها باید اخلاق را رعایت کنند و اسرار مردم را فاش نکنند چه رسد به اینکه از درست بودن آن مطلب نیز اطمینان نداشته باشند.
 
وی بیان کرد: زبان و زمان تلگراف به زبان و زمان تلگرام تغییر یافته اما آنچه در همه دوران‌ها ثابت می‌ماند رعایت اخلاق و ادب است؛ چه در زبان تلگراف و چه در زبان تلگرام.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.