اپراتورها

تلفن همراه

March 13, 2016
15:15 یکشنبه، 23ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76592

راه فرار از هزینه‌ی بالای رومینگ در سفر خارجی

برخی از مشترکان تلفن همراه پس از انجام سفرهای خارجی با مشکلات مختلفی در هزینه مربوط به تلفن همراه خود مواجه شده و گاهی قبض‌های میلیونی دریافت می‌کنند. اما برای جلوگیری از این مشکلات چه باید کرد؟
 
معمولا پیش از هر سفر این جمله را از سوی افراد مختلف می ‌شنویم که می‌گویند «رسیدی تماس بگیر!» حال اگر این سفر داخلی باشد، مشکلی در برقراری تماس نیست؛ اما در سفرهای خارج از کشور، گاهی تماس گرفتن به آسانی آنچه فکر می کنیم نیست.
 
ممکن است ساعتها طول بکشد تا به تلفن یا اینترنت دسترسی پیدا کنیم و گاهی هم هزینه آنقدر بالاست که ترجیح می دهیم قید تماس را بزنیم. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ شاید یکی از راهکارهایی که افراد در این زمینه انتخاب می ‌کنند استفاده از سیم کارت وطنی و پرداخت هزینه رومینگ باشد.
 
بر همین اساس با توجه به نزدیک شدن تعطیلات عید و سفرهای نوروزی، افراد ممکن است برای تماس با ایران سیم کارت کشور مقصد را تهیه کرده یا از سیم‌کارت ایرانی خود استفاده کنند. البته پیش از این سفرها لازم است حتما اطلاعاتی درباره شرایط رومینگ داشته باشند تا از ضررهای میلیونی احتمالی جلوگیری کنند.
 
رومینگ بین الملل چیست؟
برخی بر این باورند که به محض ورود به کشورهای دیگر، هزینه رومینگ برای سیم‌کارت آنها در نظر گرفته می شود، اما این طور نیست. رومینگ یعنی امکان استفاده از تلفن همراه برای ارسال یا دریافت تماس، دیتا و پیامک هنگام مسافرت به خارج از محدوده جغرافیایی تحت پوشش شبکه اپراتور کشور مبدا و استفاده از شبکه های تلفن همراه کشور مقصد. پس زمانی که مشترکی از یکی از سرویس های مذکور استفاده می کند، هزینه رومینگ برای او محاسبه خواهد شد.
 
نکات مهم در استفاده از رومینگ در تعطیلات نوروز
اما اگر شما تصمیم گرفتید در سفرهای خارجی نوروزی با سیم‌کارت شخصی خودتان با داخل کشور ارتباط برقرار کنید، باید مطمئن شوید که سیم‌کارت ایرانی شما با کشور مقصد دارای توافقنامه رومینگ است یا خیر؟ در ارتباط با مشترکان اپراتور اول تلفن همراه یا همراه اول سرویس رومینگ برای تمامی سیم‌کارتهای دایری قدیم همراه اول، فعال است و نیازی به فعال سازی مجدد نیست.
 
مشترکین سیم کارتهای دائمی دایری جدید که از مرداد 1392 به بعد سیم کارت خود را تهیه کرده اند هم باید در این خصوص به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه کنند.
 
سیم کارتهای دائمی با پیش شماره ۹۱۰ فاقد سرویس رومینگ هستند و با پرداخت قبضی با حداقل ۲ میلیون ریال در دفاتر خدمات ارتباطی می توان رومینگ آن را فعال کرد.
 
برای سیم کارت اعتباری همراه اول هم می توان از رومینگ اعتباری همراه اول در ۲۸ کشور از طریق ۴۶ اپراتور استفاده کرد.
 
در این میان از جمله مزایای مهم استفاده از سیم کارتهای اعتباری، امکان کنترل هزینه آن با توجه به اطلاع از میزان شارژ سیم کارت است که در صورت اتمام شارژ تلفن همراه نیز امکان انتقال شارژ از ایران توسط بستگان وجود دارد.
 
این امر در سفرهای زیارتی به عراق برای زائرانی که به دلیل کهولت سن توانایی تهیه شارژ و یا وارد کردن کد های فعال سازی در گوشی خود را ندارند بسیار حائز اهمیت است.
 
برای سیم کارت ایرانسل هم، لازم است مشترکان جهت استفاده از سرویس رومینگ، صورتحساب های قبلی خود را به طور کامل پرداخت کرده و مبلغ ۸ میلیون ریال سپرده رومینگ را نیز پرداخت کنند.
 
نکته مهم در استفاده از سرویس رومینگ این است که هزینه مکالمات بر مبنای دقیقه محاسبه می شود، یعنی برای مکالمات کمتر از ۶۰ ثانیه، هزینه یک دقیقه مکالمه و برای مکالمات کمتر از ۱۲۰ ثانیه هزینه دو دقیقه مکالمه و محاسبه می شود، پس بهتر است دقایق مکالمات خود را کامل کنید و بعد از پایان مکالمه با زدن دکمه قطع تلفن، از قطع مکالمه خود اطمینان حاصل کنید تا متحمل هزینه ناشی از عدم قطع ارتباط نشوید.
 
برای اطلاع از تعرفه‌های رومینگ همراه اول در کشور مورد نظر می توانید با ۹۹۹۰ تماس بگیرید. همچنین می توانید متن «نام یا کد کشور بدون صفر» به ۸۰۷۰ و یا متن «R، نام یا کد کشور بدون صفر» به ۹۹۰۰۰۹ را پیامک کنید.
 
برای اطلاع از تعرفه های رومینگ ایرانسل هم می‌توانید با ارسال نام فارسی یا انگلیسی کشور مقصد به 555، از تعرفه های رومینگ در کشور مورد نظر مطلع شوید.
 
برای استفاده از تخفیف‌های ویژه رومینگ اپراتورها به ویژه برای کشورهایی مثل ترکیه، امارات، ارمنستان، آذربایجان و… که مقصد بسیاری از سفرهای نوروزی است، می توانید به پرتال اپراتور خود مراجعه کنید.
 
در آستانه‌ی فرارسیدن تعطیلات نوروز 95 و امکان سفر هموطنان به خارج از کشور، مشترکین رایتل نیز همچون مشترکان سایر اپراتورهای تلفن همراه امکان خواهند داشت که سیم کارت خود را در کشور مقصد طرف قرارداد رومینگ بین الملل رایتل نیز همراه داشته باشند و از خدمات و سرویس‌های اپراتور خود در آن کشور نیز بهره مند شوند.
 
رایتل در حال حاضر با 48 کشور دنیا و 55 اپراتور قرارداد رومینگ دارد و مشترکین رایتل میتوانند در این 48 کشور از تمامی سرویسهای رایتل ( تماس صوتی، پیامک و اینترنت ) نیز استفاده کنند.
 
همچنین رایتل به مناسبت فرا رسیدن نوروز و افزایش سفرها تدبیری اندیشیده است تا مشترکین این اپراتور جهت برقراری ارتباطات مقرون به صرفه و بدون نیاز به خرید سیم کارت در کشورهایی که مسافر بیشتری دارد از جمله امارات، ارمنستان، آذربایجان، سوئد، ترکیه، فرانسه، ایتالیا، هند و ایالت متحده از تخفیفهای ویژه‌ای برخوردار شوند که اطلاع رسانی کامل در این خصوص در روزهای پایانی سال و در وب سایت رایتل صورت خواهد گرفت.
 
مراقب نقاط همپوشانی باشید!
اما اگر از آن دسته از هموطنانی هستید که برای تعطیلات نوروز به نقاط مرزی سفر می کنید، حواستان باشد به علت همپوشانی، از سرویس رومینگ بین الملل استفاده نکنید. در نقاط مرزی به علت پوشش آنتن شبکه های تلفن همراه کشورهای همسایه، همواره احتمال انجام مکالمه در داخل کشور از طریق شبکه آنها وجود دارد.
 
به همین دلیل در هنگام سفر به این مناطق، از داشتن آنتن شبکه اپراتوری تلفن همراه اول (IR – TCI) یا (IR – MCI) و یا (۴۳۲۱۱) و برای اپراتور ایرانسل (MTNIrancell) اطمینان پیدا کرده و سپس برای برقراری تماس اقدام کنید. در صورت برقراری ارتباط از طریق شبکه تلفن همراه کشورهای همسایه هزینه های رومینگ بین الملل مطابق با تعرفه آن کشور محاسبه خواهد شد.
 
زابل و بازارچه مرزی تایباد با کشور افغانستان، آستارا با کشور آذربایجان، شهرهای استان آذربایجان غربی با کشورهای ارمنستان و ترکیه، شهرهای مرزی استان کردستان با کشورهای عراق و ترکیه، منطقه فاو و روستاهای اطراف با کشورهای عراق و کویت، شلمچه با کشور عراق و جزایر خلیج فارس (در صورت استفاده از شناور) با کشور امارات نقاطی هستند که با اپراتورهای کشورهای همسایه همپوشانی دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.