تحلیل بازار

تلفن همراه

March 15, 2016
10:11 سه شنبه، 25ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76605

ورود ۴۰ تــُـن مـوبایل به کشـور در آستانه عید

ردیف‌های واردات رسمی گوشی تلفن همراه نشان می‌دهد که ظرف یک ماه گذشته حدود ۴۰تن موبایل وارد کشور شده است.
 
آمار تعرفه‌های رسمی واردات محصولات الکترونیکی در یازده ماه سال 94 نشان می‌دهد که در این مدت 509 هزار و 84 کیلوگرم گوشی تلفن همراه به کشور آمده که ارزشی معادل پنج‌هزار و 946  میلیارد و 153 میلیون و 700 هزار و 523 ریال داشته است.
 
واردات رسمی این یک قلم کالای خاص از محصولات الکترونیکی در 10ماهه سال جاری 469,387 کیلوگرم بود که ارزشی معادل 188 میلیون دلار داشت.
 
با مقایسه بندهای این ردیف از واردات متوجه می‌شویم که از دی تا بهمن 39 هزار و 697 کیلوگرم موبایل وارد کشور شده که ارزشی معادل 453 میلیارد و 132 میلیون و 274 هزار و 455 ریال داشته است، به‌عبارتی دیگر واردات در این یک‌ماهه رشدی هشت‌درصدی داشته است.
 
واردات گوشی تلفن همراه طی هشت سال اخیر دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده و بازی بر سر تعرفه‌های گمرکی منجر به این شده که ثبات طولانی‌مدتی را در این بخش شاهد نباشیم.
 
زمانی تعرفه‌های گمرکی واردات موبایل چهار درصد بود که یک‌باره به 60 درصد ارتقا یافت و صدای بسیاری از کارشناسان و مسئولان امر را بلند کرد.
 
همین اعتراضات و رشد قاچاق این حوزه منجر به بازگشت تعرفه‌ها به رنج سابق شد و بعد از مدتی مجدداً شاهد افزایش تا شش‌درصدی آن بودیم.
 
اوایل سال جاری نیز براساس مصوبه گمرک، چهار درصد دیگر بر تعرفه واردات موبایل افزوده و نتیجتاً به 10 درصد رسید.
 
اگر مالیات بر ارزش افزوده و هزینه‌های در نظر گرفته شده برای واردات از مبادی قانونی را در نظر بگیریم، تعرفه مؤثر واردات حدوداً 20 درصد می‌شود.
 
این تعرفه که زمینه قاچاق را به‌گفته عده‌ای از فعالان این بازار فراهم کرده، گفته می‌شود تنها توانسته بر 15 تا 20 درصد واردات گوشی تلفن همراه نظارت داشته باشد و سایر اقلام از مبادی غیرقانونی تأمین می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.