تلفن همراه

سیستم‌عامل

گوشی

March 15, 2016
12:10 سه شنبه، 25ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76610

کدهای مربوط به اندروید N حکایت از شباهت زیاد آن به ویندوز دارند

بزرگ ترین قابلیت و مشخصه اندروید N تا به اینجا پشتیبانی آن از نمای دو بخشی برای صفحه نمایش است که از این لحاظ می توان آن را به برنامه های ویندوز 10 شبیه دانست. اما چه می شد اگر رفتار اندروید بیشتر از اینها شبیه به سیستم عامل اهالی ردموند می شد؟
 
ظاهرا گوگل در حال بررسی چنین چیزی است. اسناد رسمی مربوط به اندروید N به وضعیت تازه ای تحت عنوان «Freeform» یا شکل آزاد اشاره دارند که به شما امکان می دهند اپلیکیشن ها را ریسایز کرده و در قالب پنجره هایی شبیه به ویندوز به اطراف حرکت دهید.
 
تولید کنندگان «دستگاه های بزرگ تر» باید این قابلیت را علاوه بر مد نمایشگر دو بخشی که پیشتر به آن اشاره گردید در محصولات خود فعالسازی نمایند، بنابراین نمی توان انتظار داشت که چنین امکانی برای موبایل های دارای نمایشگر کوچک تر مثلا 4.5 اینچی هم در نظر گرفته شود.
 
سایت Ars Technica یادآور شده که کد مربوط به این قابلیت در بیلد پیش نمایش فعلی کاملا هم فعال نشده اما پر واضح است که گوگل چنین امکانی را برای آپدیت بزرگ بعدی اندروید در نظر گرفته است.
 
البته در این اسناد مشخص نشده که چطور باید وارد وضعیت FreeForm شد، با این همه، ذکر گردیده که توسعه دهندگان می توانند ابعاد و موقعیت پیش فرض و کوچک شده از پنجره یک اپلیکیشن را مشخص نمایند.
 
همچنین لازم است یادآور شویم که هم اکنون نیز اندروید تا حدودی از اپلیکیشن های شناور پشتیبانی می کند، اما شمار این موارد بسیار اندک است و امکان تغییر اندازه پنجره آنها نیز وجود ندارد.
 
آیپد پرو و سرفس که از برترین تبلت های هیبریدی به شمار می روند به نوعی آینده تولید محتوا را ترسیم نمودند و حالا ظاهرا گوگل نیز آماده است تا به این قلمرو ورود یابد. البته ما هنوز نمی دانیم که چنین قابلیتی در عمل چطور خواهد بود اما ظاهرا اندروید N نسبت به هر سیستم عامل موبایلی دیگری، بیشتر از اپلیکیشن های پنجره ای به سبک ویندوز پشتیبانی می کند.
 
البته روشن است که اندروید به این زودی ها هم نمی تواند حریف قدری برای OS X و ویندوز 10 باشد اما تقاضا برای پشتیبانی کامل سیستم عامل متن باز گوگل از چنین امکانی بسیار بالاست.
 
تنها کافیست نگاهی به Remix بیاندازید؛ این سیستم عامل مجموعه بزرگی از اپلیکینش های موبایلی را در اختیار دارد و میتواند رویای یک سیستم عامل دسکتاپی سازگار با فرامین تاچ را به حقیقت بدل کند و کاری را انجام دهد که ویندوز 8 از انجامش عاجز بود.
 
لازم است اضافه نماییم که گوگل تا به امروز هرگونه تلاش برای تبدیل کردن اندروید به یک سیستم عامل دسکتاپی یا ادغام آن با پلتفرم لپ تاپی کروم را نفی کرده اما با نگاهی به اندروید N می توان حدس زد که چنین احتمالی چندان هم بعید به نظر نمی آید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.