اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

March 15, 2016
14:55 سه شنبه، 25ام اسفندماه 1394
کد خبر: 76623

شکست دیگری برای انسان در برابر هوش مصنوعی؛ سری بازی Go با نتیجه ۴ بر ۱ پایان یافت

روز یکشنبه هوش مصنوعی توسعه یافته توسط «DeepMind»، برای اولین بار در برابر Lee Se-dol شکست خورد. امروز ولی این هوش مصنوعی که «AlphaGo» نام دارد، موفق شد تا چهارمین پیروزی خود در برابر این قهرمان جهانی را به دست آورد تا در بازی پنجم و نهایی، محموع بازی ها با نتیجه چهار بر یک به پایان رسد.
 
بازی آخری که امروز صورت پذیرفت، رقابت بسیار تنگاتنگی برای هر دو طرف بود؛ AlphaGo و Lee Se-dol هر دو بارها وارد وقت اضافه می شدند.
 
AlphaGo سیستم هوش مصنوعی توسعه یافته به دست DeepMind است؛ استارتاپی انگلیسی که اکنون در تملک کمپانی گوگل قرار دارد. این سیستم هوشمند اخیرا موفق شده بود برای اولین بار یک بازیکن سطح جهانی را در این بازی فکری شکست دهد.
 
دمیس هاسابیس (Demis Hassabis)، موسس استارتاپ انگلیسی DeepMind پس از مسابقه پایانی گفت: «این بازی، بهترین بازی بود که تا کنون داشته ایم و پایانی بسیار نزدیک و دشوار داشت.»
 
آقای Lee Se-dol تا کنون ۱۸ بار قهرمان جهانی این بازی فکری شده و خبر می دهد که از نحوه بازی سیستم هوشمند AlphaGo متعجب شده است. AlphaGo به شبکه های عمیق عصبی و یادگیری ماشینی مجهز شده بود.
 
تا کنون تصور می شد که Go، به عنوان یک بازی فکری باستانی چینی و بسیار دشوار، از درک کامپیوترها و سیستم های هوشمند آنها خارج است، چه رسد به اینکه ماشین بتواند در این بازی بر انسان پیشی گیرد.
 
در این رویارویی، در صورتی که آقای Lee Se-dol برنده بازی می شد، جایزه ای یک میلیون دلاری را از سوی گوگل دریافت می نمود. اکنون، پس از اینکه سیستم هوش مصنوعی توسعه یافته در DeepMind در مجموع بازی ها پیروز اعلام شد، مبلغ یک میلیون دلار نیز به خیریه تعلق خواهد گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.