اپراتورها

تلفن همراه

March 24, 2016
11:10 پنجشنبه، 5ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76707

مکالمه 4 برابر و پیامک 6 برابر خطر تصادف را افزایش می‌دهند

با توجه به آماری که از حوادث ترافیکی در ایران داریم، حدود 26 علت از علل تصادفات رانندگی فراوانی بیشتری دارند که از آنها در حیطه خطاهای انسانی یاد می‌کنیم.
 اولین علت که بیشترین درصد را دارد، عدم توجه به جلو در حین رانندگی است. این عامل زیرشاخه‌های متعددی دارد. وقتی حواس راننده پرت شود و به نقطه‌ای برسد که نتواند، وسیله نقلیه را کنترل کند، تصادف رخ می‌دهد. 
 
صحبت با تلفن همراه، صحبت با دیگر سرنشینان، استعمال دخانیات، خستگی و خواب‌آلودگی، خوردن و آشامیدن و…عواملی هستند که هرکدام به نوبه خود موجبات انحراف ذهنی راننده را ایجاد کرده و حادثه می‌آفریند. چنانچه مشغولیت ذهنی راننده فقط رانندگی باشد، تصادف رخ نمی‌دهد، یک راننده‌ای با مشاهده خطر، حدودا 6 تا 9 دهم ثانیه زمان لازم دارد تا مراحل چهارگانه عکس‌العمل را به عینیت برساند. 
 
مراحل چهارگانه عبارتنداز: مشاهده خطر، تجزیه و تحلیل درست وضعیت، فرمان از مغز، اجرایی کردن فرمان مغز. هر اتومبیل که در جاده حرکت می‌کند، درهر ثانیه 27 متر و نیم راه می‌رود، اگر دوثانیه غفلت کند، 60 متر راه رفته و راننده عاملی را که ممکن بود، خطرزا باشد، ندیده است. در مجموع، مکالمه با تلفن همراه تا 4 برابر و ارسال پیامک با آن تا 6 برابر خطر تصادف را افزایش می‌دهد. 
 
در 30 کیلومتری شهرها تصادف بیشتر است
خستگی و خواب‌آلودگی نیز از جمله عواملی است که آمار تصادفات را افزایش می‌دهد. وقتی راننده به مقصد نزدیک می‌شود، هم خسته است و هم اینکه می‌خواهد، سریع‌تر خود را برساند. درنتیجه هم دقت کمتری دارد و هم اینکه بر سرعت خود می‌افزاید و حادثه رخ می‌دهد. به همین دلیل آمار تصادفات در حاشیه شهرها بیش‌از جاده‌های دورتر است. دلیل دیگری که در 30 کیلومتری شهرها تصادفات بیشتر است، این است که در حوالی شهرها، با شهرک‌ها و کارخانجات و روستاهایی مواجه هستیم که تردد عابر پیاده را بیشتر می‌کند. بنابراین رانندگان به محض احساس خستگی، باید استراحت کنند. 
 
عامل دیگری که منجر به تصادف می‌شود، عدم رعایت حق تقدم خودروها است. بارها سرتقاطع‌ها، میادین و پارک کردن اتومبیل‌ها، شاهد تصادف بوده‌ایم. 
 
عدم رعایت فاصله طولی که بحث مدت زمان را مطرح می‌کند، از دیگر عواملی است که منجر به تصادفات می‌شود. راننده مکلف است، با اتومبیل جلویی خود 2 ثانیه فاصله زمانی داشته باشد، تا وقتی اتومبیل جلویی به شیء ثابتی برخورد کرد، اتومیبل عقبی 2 ثانیه بعد برسد. این فاصله زمانی که بارندگی بوده و جاده لغزنده است، به 4 ثانیه می‌رسد. 
 
عدم رعایت سرعت مجاز از جمله عوامل حادثه‌‌ساز است. سرعت مجاز رانندگی در جاده برون‌شهری در شب، 85 کیلومتر، روزها 95 کیلومتر، در آزادراه‌ها، حداقل 70 کیلومتر و حداکثر 120، در معابر درون شهری حداکثر 60 کیلومتر، در معابر اصلی حداکثر 60 کیلومتر، در معابر فرعی حداکثر 50 کیلومتر، در کوچه‌ها 20 کیلومتر است. در کنار رعایت سرعت مجاز، سرعت مطمئنه هم باید رعایت شود. شرایط خاصی از جمله بارندگی و ترافیک بر سرعت مطمئنه تاثیر دارد. 
 
70 درصد خطای انسانی، 30 درصد نقص فنی جاده و وسیله
به‌طورکلی 70 درصد از علت تصادفات مربوط به خطاهای انسانی بوده و 30 درصد آن به نقص فنی در وسایل نقلیه و نقص فنی در راه‌ها و جاده‌ها مربوط است. نقص فنی در وسایل نقلیه بردو نوع است. برخی از آنها حادث هستند و برخی دیگر از قبل وجود دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.