رگولاتوری

March 26, 2016
10:32 شنبه، 7ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76710

وعده‌های واعظی در سال گذشته/ شبکه ملی اطلاعات به سال ۹۵ موکول شد

سال ۹۴ بسیاری از وعده‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات که از سوی وزیر ارتباطات اعلام شده بود محقق شد و برخی نیز به سال آینده موکول شد، که از جمله آن می توان به شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد.
موضوع سرعت و کیفیت خدمات ارتباطی از جمله اینترنت، راه اندازی و صدور مجوز برای اپراتورهای جدید بازار ارتباطات، حمایت از پروژه های بومی و افزایش ظرفیت زیرساختهای ارتباطی از جمله مهمترین موضوعاتی بود که در سال ۹۴ مدنظر محمود واعظی قرار گرفت و تحقق یافت.
 
اما تحقق موضوعاتی همچون شبکه ملی اطلاعات که سابقه ای چندین ساله در محقق نشدن دارد، دولت الکترونیک و ارتباط رسانی کامل روستاها و حل مشکل پیامکهای تبلیغاتی، بازپس گیری ماهواره مصباح و پرتاب ماهواره شریف که وزیر ارتباطات قولشان را داده بود به سال ۹۵ موکول شد.
 
وعده‌های اینترنتی واعظی محقق شد
قول افزایش دو برابری پهنای باند اینترنت در سال ۹۴ از جمله وعده های مهم وزیر ارتباطات بود که براساس آخرین آمارهای اعلام شده به نظر می رسد این قول، محقق شده است. به نحوی که محمود واعظی دی ماه ۹۴ از ۳.۵ برابر شدن ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل و رسیدن به ظرفیت ۲۷۶ گیگابیت بر ثانیه خبر داد. پس از آن و در بهمن ماه، ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل به ۳۰۷ گیگابیت بر ثانیه رسید و در نهایت برای نوروز ۹۵ شرکت ارتباطات زیرساخت از افزایش حدود ۲۰۰ گیگابیتی به ظرفیت پهنای باند اینترنت خبر داد که ظرفیت اینترنت بین الملل را به ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه رساند.
 
در همین حال ظرفیت پهنای باند داخلی کشور نیز به ۴ ترابیت بر ثانیه رسیده است که این افزایش ظرفیت IP داخل کشور، به میزان ۵ برابر نسبت به دو سال گذشته است.
 
وزیر ارتباطات در آخرین اظهارات خود در سال ۹۳، شبکه اینترنت را به شبکه وصله پینه ای تشبیه کرده بود که میراث دولتهای گذشته است و از کاربران خواسته بود که حداقل تا پایان سال ۹۴ برای دریافت سرعت مطلوب اینترنت، صبر پیشه کنند. در این زمینه نیز با توجه به ارتقای شبکه های موبایل به نسل سوم و چهارم، اینترنت بدون محدودیت روی موبایل در اختیار کاربران قرار گرفته است و اوضاع این شبکه رو به بهبود است.
 
البته مشترکان اینترنت بارها درباره سرعت و قیمت اینترنت، نارضایتی خود را در شبکه های اجتماعی به وزیر ارتباطات اعلام کردند که وی نیز قول داده بود که تا پایان سال ۹۴ به استاندارد مطلوب می رسیم.
 
همچنین واعظی در این زمینه تاکید کرده است که تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید حوزه اینترنت کاملا متحول خواهد شد و سرعت اینترنت افزایش پیدا می‌کند. وی وعده داده که سال ۹۵ باید ظرفیت پهنای باند اینترنت به ۲ برابر فعلی افزایش یابد. درهمین حال وزیر ارتباطات برای سال ۹۵ نیز افزایش سرعت توسعه زیرساختهای ارتباطی و توسعه چندین برابری این بخش را وعده داده است.
 
کاهش شکاف دیجیتالی محقق نشد
اقدامات راه اندازی اینترنت در ۲۵ هزار روستا از دیگر برنامه های وزیر ارتباطات در جهت توسعه متوازن ICT در مناطق محروم و کمتر برخوردار و کاهش شکاف دیجیتالی در سال ۹۴ بود که بارها نیز بر آن تاکید شد اما اجرای این پروژه در بهمن ماه سال ۹۴ آغاز شد و طبق آخرین برنامه ریزی ها، قرار است در نیمه اول سال ۹۵ اجرایی شود. این برنامه ریزی برای روستاهای دارای ۲۰ سکنه صورت گرفته است و واعظی قول داده است که تا پایان دولت تدبیر و امید – سال ۹۶ –  روستاهای دارای ۱۰خانوار نیز از امکانات تلفن و اینترنت برخوردار شوند.
 
درسالی که گذشت وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای صدور پروانه های جدید ارتباطی محقق و پروانه های FCP برای خدمات ارتباطات ثابت و پروانه MVNO برای اپراتورهای مجازی موبایل صادر شد. اما قول واگذاری پروانه اپراتور دوم پست به بخش خصوصی، تحقق نیافت. در همین حال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در سال ۹۴ برنامه‌ریزی برای ایجاد ۱۰۰ هزار شغل را وعده داده بود که آماری تاکنون در این زمینه اعلام نشده است.
 
در راستای حمایت از فعالیتهای بومی در داخل کشور نیز موضوع حمایت از دیتاسنترهای داخلی مورد تاکید وزیر ارتباطات بود؛ در سالی که گذشت، وزارت ارتباطات دستورالعمل جدید در مورد ایجاد و راه اندازی دیتاسنترهای داخلی و نحوه حمایت از بخش خصوصی فعال در این حوزه را به تصویب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رساند.
 
وعده‌های موبایلی که تحقق یافتند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قول داده بود که تا پایان سال ۹۴ تعداد شهرهایی که دارای نسل ۳و ۴ اینترنت می‌شوند را به بیش از ۵۰۰ شهر برساند، تا جایی که تا پایان این سال، ۷۰درصد مردم به این دو نسل دسترسی داشته باشند. آخرین آمار ارائه شده که مربوط به پایان بهمن ماه ۹۴ می شود حاکی از دسترسی ۴۶۰ شهر به نسل سوم و ۱۶۰ شهر به نسل چهارم تلفن همراه است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد برنامه ریزی برای آینده تلفن همراه در کشور به عنوان یکی از استراتژیهای مهم بخش ICT کشور، قول صدور مجوز برای اپراتورهای مجازی را در جهت نوآوری در ارائه خدمات این بخش داده بود که این موضوع نیز تحقق یافت. در این راستا وی قول داده است که سال ۹۵ امکان جابجایی اپراتورها را بدون تغییر شماره مشترک (ترابردپذیری شماره ها) برای کاربران فراهم کند.
 
در این میان اما قول وزیر ارتباطات برای حل معضل پیامکهای تبلیغاتی تحقق نیافت و با وجودی که واعظی درخصوص مشکل فنی تفکیک پیامک‌های تبلیغاتی برای کاربران، وعده راه‌اندازی سامانه تفکیک پیامک‌های تبلیغاتی توسط اپراتورهای موبایل را داده بود اما همچنان مشترکان موبایل از دریافت پیامکهای انبوه ناخواسته گلایه دارند و نمی توانند پیامک‌هایی را که تمایلی به دریافت آن ندارند از سیستم پیامک‌های تبلیغاتی حذف کنند.
 
قولهای فضایی واعظی در نیمه راه ماندند
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درسال ۹۴ از انتخاب یکی از ماهواره‌های آماده پرتاب برای اعزام به فضا خبر داده بود که این قول، محقق نشد. وی گفته بود به طور حتم در سال ۹۴ برنامه پرتاب داریم که ابتدا باید برنامه یکساله سازمان فضایی و برنامه ششم توسعه در این بخش تدوین شود تا بتوانیم در مورد پرتاب ماهواره اطلاع‌رسانی کنیم. واعظی حتی از پرتاب احتمالی ماهواره «شریف ست» در دهه فجر خبر داده بود.
 
وزیر ارتباطات برای سال ۹۵ نیز از تجاری سازی ماهواره «دوستی» به عنوان برنامه مدنظر این وزارتخانه در حوزه فناوری فضایی خبر داده و گفته است: در حال حاضر نیز ماهواره «دوستی» با فناوری بومی آماده پرتاپ است.
 
شبکه ملی اطلاعات به سال ۹۵ موکول شد
برغم اقدامات موفقی که وزیر ارتباطات در توسعه باندپهن و دسترسی کاربران به اینترنت به ویژه در حوزه موبایل داشت اما وی نتوانست عملکرد قابل قبولی درباره شبکه ملی اطلاعات در سال ۹۴ داشته باشد و این عملکرد وی بارها از سوی نمایندگان مجلس مورد انتقاد قرار گرفت و در نهایت منجر شد، محمود واعظی به دلیل عدم اجرای شبکه ملی اطلاعات از مجلس کارت زرد بگیرد.
 
شبکه ملی اطلاعات ۱۱سال است که مطرح شده و یکی از احکام مقام معظم رهبری برای فضای مجازی در کشور است، اما با وجودی که بارها گفته شد که زیرساخت این شبکه تا پایان سال ۹۴ فراهم می شود اما واعظی در آخرین اظهارات خود، رونمایی از آن را به سال ۹۵ موکول کرد.
 
وی تیرماه سال ۹۴ با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه شبکه ملی اطلاعات گفته بود: زیرساخت های این شبکه تا پایان امسال آماده بهره‌برداری خواهد بود اما در اسفندماه درمورد برنامه‌های سال ۹۵ این وزارتخانه، گفت: رونمایی از شبکه ملی اطلاعات، افزایش چهار برابری شبکه انتقال زیرساخت ارتباطی و افزایش سه برابری پهنای باند برای سال آینده در دستور کار قرار دارد.
 
طبق قول وزیر ارتباطات، شبکه ملی اطلاعات تا هفته دولت سال ۹۵ به مردم تحویل داده می شود.
 
دولت الکترونیک راه به جایی نبرد
وزیر ارتباطات در نخستین روزهای کاری سال ۹۴ چهار اولویت خود را برای این سال، پرداختن به «دولت الکترونیک»، «توسعه کسب و کار»، «اشتغال دانش بنیان» و «دسترسی آزاد به اطلاعات» عنوان کرد. وی قول داد که درسال ۹۴ دولت الکترونیک در کشور اجرایی شود؛ از طرف دیگر با توسعه موبایل نسل سوم و چهارم، پیش‌بینی کرد که ۸۰ درصد مردم تا پایان امسال تحت پوشش نسل‌های جدید موبایل قرار گیرند و با این وجود دولت موبایل، جایگزین دولت الکترونیک شود.
 
اما با توجه به عدم اجرای این پروژه در کشور، واعظی گفت: در سال ۹۴ به دلیل کمبود بودجه، بسیاری از برنامه‌ها و توسعه زیرساخت‌ها به کندی پیش رفت. به همین دلیل اجرای دولت الکترونیک در دستور کار وزارت ارتباطات برای سال ۹۵ قرار دارد و به زودی تعداد زیادی از دستگاه‌های حاکمیتی به شبکه NIX (نقطه تبادل ترافیک) وصل خواهند شد.
 
خداحافظی با اینترنت حجمی و ورود فیبرنوری در منازل ایرانیها
وزیر ارتباطات برای سال ۹۵ قول ارزان شدن اینترنت را داده است. واعظی با تاکید بر بررسی مجدد قیمتگذاری اینترنت گفته است: هم‌اکنون در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات، کمیته‌ای برای بررسی مجدد قیمت اینترنت تشکیل شده و در این زمینه قرار است نگاه به اقتصاد اینترنت نیز مد نظر قرار گیرد. براین اساس پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه اول سال ۹۵ این طرح با هدف تعرفه‌گذاری مجدد در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شود. از سوی دیگر موضوع حذف خرید حجم اینترنت نیز در این مصوبه دیده خواهد شد.
 
وزیر ارتباطات همچنین وعده فیبررسانی به منازل و محل کار مردم را از ابتدای سال ۹۵ داده و گفته است: وزارت ارتباطات تلاش دارد با هدف افزایش سرعت و کیفیت انتقال اطلاعات بین شهروندان، شبکه فیبرنوری را جایگزین شبکه سیم مسی فعلی کند تا مردم بتوانند همگام با پیشرفت های جهانی از تکنولوژی های تازه تری استفاده کنند.
 
افزایش سرعت اینترنت با اجرای فیلترینگ هوشمند نیز از دیگر قولهای واعظی برای سال ۹۵ است. چرا که وی از انجام فیلترینگ هوشمند با تمرکز بر اجرای آن از سوی شرکت‌های اینترنتی، خبر داده است که با اجرای این پروژه سیستم فیلترینگی که در ورودی کشور تاکنون انجام می‌شد با طراحی جدید انجام می شود. پیش بینی می شود در این طرح که مسئولیت آن به عهده اپراتورها گذاشته شده است، به دلیل کاهش خطا، کاربران با سرعت بهتری در دریافت اینترنت روبه رو شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.