رسانه‌های اجتماعی

March 26, 2016
12:15 شنبه، 7ام فروردینماه 1395
کد خبر: 76723

کلمه‌ فیسبوک (Facebook) از کجا آمده؟

«کلمه، به‌طور قطع، قوی‌ترین دارویی است که بشر استفاده می‌کند.» رادیارد کیپلینگ (Rudyard Kipling) روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی مطرح انگلیسی در سال ۱۹۲۳ در کالج سلطنتی جراحان لندن، با تشبیه کلمات به دارو می‌گوید کلمات نه‌تنها قادرند شما را هیجان‌زده، فلج یا معتاد کنند، بلکه می‌توانند سلول به سلول مغز شما را به رنگ‌های مختلف دربیاورند! نام‌های تجاری حول محور کلمات شکل می‌گیرند. پیشانی شرکت‌ها برای تعامل با مخاطبانشان فقط یک کلمه است. کلماتی هرچند بیگانه که به زبان ما وارد می‌شوند و فضایی از ادبیات گفتاری و نوشتاری ما را اشغال می‌کنند.
‌‌‌
فیسبوک در مقایسه با بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی امروزی، شرکتی بسیار جوان است. فیسبوک در سال ۲۰۰۴ به‌وسیله‌ی مارک زاکربرگ و چند تا از دوستانش بنیان گذاشته شد و توانست در عرض چند سال شیوه‌ی تعامل صدها میلیون نفر را در دنیا دگرگون کند. اما بحث امروز ما سر چیز دیگری است؛ نام فیسبوک (Facebook) از کجا آمده؟ در برخی دانشگاه‌ها و کالج‌های ایالات متحده‌ی آمریکا کتاب‌هایی را در اختیار دانشجویان ترم اول قرار می‌دهند؛ این کتاب‌ها معمولا با نام Yearbook و در برخی موارد Face Book شناخته می‌شوند و در آن‌ها لیستی از نام افراد و تصویر چهره‌ی آن‌ها و یک سری اطلاعات دیده می‌شود.
 
یک نمونه Yearbook
هدف این کتاب‌ها این است که دانشجویان زودتر با محیط جدید خو بگیرند و دوستان جدید پیدا کنند. زاکربرگ در سال ۲۰۰۳ با ذهنیتی تقریبا مشابه، برنامه‌ای را با نام Facemash ساخت.
 
دامین Thefacebook.com در سال ۲۰۰۴
یک سال بعد او وب‌سایت جدیدی نوشت و روی دامین TheFacebook.com قرار داد. در نهایت در سال ۲۰۰۵، مارک زاکربرگ و شرکایش نام Facebook و دامین Facebook.com را برگزیدند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.